Tråden for dumme spørsmål.

Som Bryggaren sier, det er to typer manometer. Absolutte vil ligge rundt 1 bar avhengig av vær og høyde over havet + eventuelt overtrykk. Et relativt vil vise overtrykk i forhold til omgivelsene.
 
Hvor lenge kan vørteren stå i 10-12 grader når det ikke er gjær i den ?

Det er helt umulig å si. Om vørteren var steril, kunne den jo stå i det uendelige - dvs. det kunne den jo ikke, siden kjemiske prosesser ville gjøre den dårlig til slutt - men det er den garantert ikke. Bakterier og/eller villgjær vil begynne å utvikle seg etter hvert, og det gjelder å få i gang gjæringen så snart som mulig for at ølgjæren din skal få overtaket.

Hva slags uønskede organismer som har greid å snike seg oppi karet ditt, og hvor mye det er av dem, er usikkerhetsfaktorer her. Den lave temperaturen gir deg mer tid enn du ville hatt om karet sto i romtemperatur, og antakelig går det helt greit om du venter to-tre døgn, og kanskje mer, også. Men siden du ikke kan vite, er det jo om å gjøre å få gjæren oppi der så fort som mulig.

Jeg regner med at du spør fordi du har noen valg. I hvilken grad skal du sette himmel og jord i bevegelse for å få tak i gjær/skal du bruke en annen gjær enn du helst vil - et eller annet slikt? Om du ikke har noen valg, slipper du jo å bekymre deg:). Det en ikke kan gjøre noe med, må en bare akseptere - du gjør deg bare unødig ulykkelig om du investerer energi i å sørge over at det er slik det er.

Det mente i alle fall de gamle stoikerne. Og som Vreeswijk sier: "Bakterier och baciller, dom finnas i varje vrå/Medborgare, du kan ej se dom, men dom finns där endå".
 
Sist redigert:
Hvor lenge kan vørteren stå i 10-12 grader når det ikke er gjær i den ?
Står den i kokekaret?

I Australia er "cubing" vanlig. Kokende vørter helles på plastdunker. Press ut all luft, og skru på korken. Sett så kjølig du kan, og tilsett gjær etter et par dager.

Leser om folk som har vørteren stående i ukesvis før gjæring [emoji15]

Men det løpet er kanskje kjørt, jeg regner med at man må ha litt sære humleskjema hvis man gjør dette.

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
 
Står den i kokekaret?

I Australia er "cubing" vanlig. Kokende vørter helles på plastdunker. Press ut all luft, og skru på korken. Sett så kjølig du kan, og tilsett gjær etter et par dager.

Leser om folk som har vørteren stående i ukesvis før gjæring [emoji15]

Men det løpet er kanskje kjørt, jeg regner med at man må ha litt sære humleskjema hvis man gjør dette.

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk

Det er ganske fascinerende, det der. Men det er vel knapt nok noen som gjør det her hjemme? Hvor lett er det å få tak i en egna beholder? Jeg lager meg fra tid til annen en batch med startervørter, og den holder seg godt når jeg tapper på flasker etter nedkjøling og setter dem i kjelleren. Men en slik beholder som ble fylt med kokende vørter ville jo gjøre det hele enklere.

Siden vi kjøler ned før vi tapper over i gjæringskar - eller kjøler ned under tappingen med en motstrømskjøler - så er det uunngåelig å få inn bakterier/villgjær. Og jeg regner med at det er det @Janea har gjort. Og da går det ei grense et eller annet sted for hvor lenge du kan la det stå. Men jeg ville ikke sovet dårlig om jeg måtte la det gå et par dager. Noe særlig mer begynner å bli betenkelig. Man må jo regne in lagtid, også.

edit: Jeg ville ikke laget øl av den vørteren jeg har stående i flasker for å bruke til startere:)! Jeg koker den på nytt før jeg bruker den.
 
Jeg gjorde en "no-chill" i vinter, der jeg kjørte kokende vørter rett i gjæringskarene og lot stå over natten. Da hadde den nådd pitch temp (faktisk litt under planlagt pitch temp), og det var bare å starte gjæring. Det har fungert overraskende bra, men ett forsøk er jo ikke nok for å konkludere.

Jeg presset ikke ut luft, men i mesteparten av nedkjølingstiden var det jo såpass varmt at oksydering var minste bekymring. Faktisk var det større bekymring at det ikke skulle være nok oksygen da jeg startet gjæringen.

Egentlig er vel norsk vinter perfekt for "no-chill" (som vel egentlig bare betyr passiv kjøling mot omgivelsene). Det sparer jo litt bruk av vann, som faktisk er en knapphetsressurs i deler av verden.
 
Se der! Det er vel et enkelt og godt svar!
Tar du med deg manometre 10 meter under vann, skal trykket der nede være omtrent 2 bar. Manometre vil fortsatt stå på 0, da trykket er likt på utsiden og innsiden av manometret (som også er godt forklart ovenfor, men tenkte at et eksempel gir bedre forståelse) :)
 
Er klar over at øl/cider bør oppbevares i kjøleskap, men her i huset er det ikke mulig. Har nå ca 10 liter PA, 22 liter cider, 23 liter hveteøl og snart 23 liter ingerfærøl stående i 18 gr på flasker. Hvor travelt har jeg det med å drikke dette? Begynte nettopp med brygging, så innser at jeg er litt vel ivrig
 
Er klar over at øl/cider bør oppbevares i kjøleskap, men her i huset er det ikke mulig. Har nå ca 10 liter PA, 22 liter cider, 23 liter hveteøl og snart 23 liter ingerfærøl stående i 18 gr på flasker. Hvor travelt har jeg det med å drikke dette? Begynte nettopp med brygging, så innser at jeg er litt vel ivrig
Bra det er langhelg!

Men fra spøk til alvor: øl er ferskvare. Du vil merke feil og usmaker bedre, og ølet kan bli dårlig raskere. Det er vanskelig å si akkurat hvor lenge - faktorer som renhold, oksygen etc etc slår inn.

Prioriter kjøleskapsplassen til ølet med mest humle? Det taper seg raskere.

Fyi: jeg har hatt en old ale i romtemp I halvannet år. Smaker greit fremdeles.

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
 
Bra det er langhelg!

Men fra spøk til alvor: øl er ferskvare. Du vil merke feil og usmaker bedre, og ølet kan bli dårlig raskere. Det er vanskelig å si akkurat hvor lenge - faktorer som renhold, oksygen etc etc slår inn.

Prioriter kjøleskapsplassen til ølet med mest humle? Det taper seg raskere.

Fyi: jeg har hatt en old ale i romtemp I halvannet år. Smaker greit fremdeles.

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
Øl kan være ferskvare (humlebomber), men også være på topp etter 2 år. Kommer litt an på ølstilen.
 
Lys er vel verre enn temperatur. Du får kjøpe et kjøleskap til å ha i garasjen.

Du mener at brune flasker slipper gjennom så mye lys at innholdet skunker før andre prosesser tar ølet på en snurr? Det stiller jeg meg kritisk til.

Øl i romtemperatur forfaller fortere enn kaldt, men det er ikke dermed sagt at det ikke overlever romtemperatur en lang eller kort stund. Kommer jo an på hva slags øl du har også. Mørke og alkoholtunge øl klarer seg stort sett bedre enn alkoholsvake og lyse øl (sånn tommelfingerregel).
 
Er klar over at øl/cider bør oppbevares i kjøleskap, men her i huset er det ikke mulig. Har nå ca 10 liter PA, 22 liter cider, 23 liter hveteøl og snart 23 liter ingerfærøl stående i 18 gr på flasker. Hvor travelt har jeg det med å drikke dette? Begynte nettopp med brygging, så innser at jeg er litt vel ivrig

Alle grader drar, for å si det sånn - så 18 er vesentlig bedre enn 22. Lyse og lette øl tåler temperatur dårligere enn mørke og sterke. Men sjøl de siste bør helst under 14, og de første under 10 - om du ikke skal drikke dem i løpet av en måned eller to.

Dette er en enkel funksjon av at biologiske og kjemiske prosesser som gradvis ødelegger ølet, går fortere ved høyere temperaturer. Lagring ved lave temperaturer er en måte å sinke dem på. Ønsker du å ødelegge ølet, er det bare å laste det inn i en bil og parkere den i sola. Da går det fort.

Ikke alle prosesser som foregår i ølet etter tapping, er nedbrytende. Til en viss grad kan vi snakke om utvikling/modning, også. Men for de aller fleste øltypene er det ikke snakk om mange ukene før vi kan slå fast at utforbakken er påbegynt. Om den så skal være bratt og kort, eller slak og lang, avhenger av lagringsforholdene.

Uansett; det er alltid en viss distanse mellom ølets topppunkt og det øyeblikket det er blitt såpass forringet at du velger å ikke drikke det. Men skal du brygge så du har et visst utvalg, er et dedikert kjøleskap eller tre en lur investering:).
 
PA ligger på 5.8%, cider på 5%, hveteøl på 6.8% og ingefær på 5%. Ingen mørke. Satser på en varm sommer (pappapermisjon fram til medio august), så får passe på å drikke godt etter leggetid :cool:
 
PA ligger på 5.8%, cider på 5%, hveteøl på 6.8% og ingefær på 5%. Ingen mørke. Satser på en varm sommer (pappapermisjon fram til medio august), så får passe på å drikke godt etter leggetid :cool:

Dersom du ikke får gjennomslag for et ekstra kjøleskap - det er alltid plass til et ekstra kjøleskap! - blir alternativet å skaffe seg en passende mengde dårlige venner. Dette bør du legge fram i neste forhandlingsrunde.
 
PA ligger på 5.8%, cider på 5%, hveteøl på 6.8% og ingefær på 5%. Ingen mørke. Satser på en varm sommer (pappapermisjon fram til medio august), så får passe på å drikke godt etter leggetid :cool:
Ja, det er jo kjempefint å bli vekka av gråtende unger klokka 04:30 når du har drikki deg igjennom halve beholdninga kvelden før. :D Da er det bedre å gå for ekstra kjøleskap, da får du (ifølge nyere forskning) både kald, vellagra øl og 50 % mer tid til å drikke i fred.
 
Du får et ekstra kjøleskap, hun får noe annet hun ønsker og trenger.
Legg vekt på trenger. ;)
Ikke det at jeg ikke får et ekstra kjøleskap, men selv jeg som er løsningsorientert, sliter med å finne plass. Bor i 124m2 rekkehus. Eneste alternativet jeg ser er to kjøleskap med maksimalt 90 høyde for å ha under kontorpulten (u formet, totalt 3 meter lengde rundt). Men, små kjøleskap gir vel dårlig utnyttelse av stående flasker. Mulig man får 30 flasker inni hver?

EDIT: her i huset er det jeg som er sjefen. Jeg bestemte type kjøkkeninnredning, innredning vaskerom, farge på vegger, fliser, sofa, spisebord etc :D Hun er ikke enig i diskusjonstidspunktene, men «modnes» over tid og er ganske fornøyd med valgene mine likevell. Men ølbryggingen tar plass, og det har jeg virkelig fått høre et par ganger
 
Tilbake
Topp