1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Tråden for dumme spørsmål.

En tråd i 'Generelt og nybegynnerspørsmål' startet av 1Morten, 23 Sep 2014.

1. Ekornskurken

Ekornskurken
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Er det sjoko-muffins du forventer? Kanskje blåbær?

Sorry kunne ikke dy meg.

YngveKL og Nils1 liker dette.
  2. Kloakk

Kloakk
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Ja, det gikk nettopp opp for meg at det er ingen vei tilbake nåo_O Så nå er det bare krysse fingrene for at kona godtar kjøleskap nr. 3 dedikert til hobbyen min og at lommeboka ikke er tom, holder ikke med 2 fat lenge... Og flaskevask er det enda en stund til jeg slipper unna, men den er nettopp blitt meget redusert:D

msevland, Finn Berger, YngveKL og 4 andre liker dette.
  3. Ekornskurken

Ekornskurken
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Åh! Slik flaskevask, ja. Viktig! Gikk mest i koking av akkurat disse.

4. Nils1

Nils1
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Forventer alltid sjokomuffins, blåbærmuffins er oppskrytt.

YngveKL liker dette.
  5. Kalvatn

Kalvatn
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Holder med starsan når dei bikker ett par måneder :D

YngveKL liker dette.
  6. Kloakk

Kloakk
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Hæææo_O Det var da sporty av deg, jeg nekter, så det blei en av disse, den fungerer også flott til pakninger, slanger mm:D

YngveKL liker dette.
  7. Veggis

Veggis
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Høres helt normalt ut. Tilsynelatende helt ferdig på rundt 1.020, men kommer til å krype ned en del til i løpet av de neste dagene

Nils1 liker dette.
  8. RealGone

RealGone
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

CBC-1, noen dråper i hver flaske?
    Enkelt og greit?

9. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Ja.

RealGone liker dette.
  10. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Men sammen med en karboneringsagent som er "enkel", vel å merke. Bruker du speise må du kanskje bruke en annen gjær.

11. RealGone

RealGone
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Blir sukrose eller glukose.
    Takk

12. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

Normalt for de fleste gjærtyper det der, dersom du bruker nok frisk gjær, og ikke gjærer for kaldt. 1318 er ikke spesiell sånn. Den hører riktignok til dem som gjerne lar det være igjen litt på tallekenen, så du kan få en liten restsødme. Men den lager ikke søtt øl. Som regel får du grei uttgjæring.

Jeg har brukt den mye, og ser et klart mønster. I en typisk lys engelsk ale gir den 74% utgjæring i nesten alle tilfellene. I mørkere øl, som jeg mesker høyere, ligger den på 66-68%. Og så - ganske interessant - gir den rundt 80% i tørrhumlete amerikanske øl.

Nils1 liker dette.
  13. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

Jeg har brukt CBC i de tre siste jeg har karbonert, og jeg har brukt speise. Så jeg er litt spent på hvordan det slår ut. CBC eter jo ikke maltotriose, og det er 15% maltotriose i en "normal" vørter. Nå er det vel ingen av de vanlige (ikke-diastaticus) gjærtypene som eter veldig mye av den, men forskjell vil det bli.

Den ene er en graff, og den utgjør uansett et spesialtilfelle, siden jeg bare brukte vørter, ikke eplejuice, i speisen. Så jeg gjetta litt, og det ser ut til å bli bra. De to andre er det for tidlig å teste. Jeg har lagt på mengden litt; tilsvarende 0,2 volumes, omtrent. Jeg kan vanskelig tenke meg at det blir veldig galt, men nøyaktig får det jo ikke blitt.

Hvor stort avviket blir, avhenger jo av utgjæringsiveren til den gjæren du har brukt.

Jeg veit ikke hvor kjapt killereffekten av CBC slår inn, men maltotriosen er jo det siste gjæren går løs på, så den vanlige gjæren er vel antakelig borte innen den kommer til den.

14. Nils1

Nils1
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Pleier å brygge noe sterkere øl :)
    Denne er mesket på 68 og skal tørrhumles i 2 omganger. Har ligget på rundt 76% utgjæring på tørrhumlede øl med annen gjær så blir spennende å se hvor denne lander.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

15. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

Da har du ikke fått hop creep, antakelig. (Kommer selvfølgelig an på hvor gjærbar vørter du har brukt.) Når jeg sjekker nærmere, ser jeg at den høye utgjæringsprosenten kommer på NEIPA-typer, altså brygg med dobbel tørrhumling og ganske rikelig mengder.

16. Nils1

Nils1
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Prøver å få så mye av humle og gjær ut av suspensjon når jeg har brygget NEIPA før overføring, innbiller meg at dette hjelper mot senere hopcreep. Mener du 80% utgjæring i karet eller etter at ølet har stått en stund til karbonering(hopcreep)?

#9836 Nils1, 25 Mai 2019
    Sist redigert: 25 Mai 2019
  17. Thomas Skardal

Thomas Skardal
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Er det vanlig at kjelen man får i «brew-in-a-bag» sett ikke har oppmerking for å kunne se antall liter? Jeg kjøpte meg et slikt for halvannet år siden, og forrige gang jeg brygget så slo det meg at det hadde vært nyttig å se hvor mange liter det var før jeg tapper det over i gjæringsdunken! :confused:

18. Marius K.

Marius K.
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Ved overføring fra den koniske tanken til fat i går la jeg merke til at det lakk litt ved slangeklemmen som står på den enden av slangen som er festet på kona. Trykket var hele tiden høyere i tanken enn på fatet, så det bør ha gått greit mtp oksygen, eller har jeg klart å lage en fin patent på in-line oksygenering av ølet mitt nå? [​IMG]

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

Ekornskurken liker dette.
  19. msevland

msevland
    Expand Collapse
    Fylkesleder Oslo
    Fylkesstyre

Det bør gå helt fint så lenge du har positivt trygg i systemet

Marius K. liker dette.
  20. msevland

msevland
    Expand Collapse
    Fylkesleder Oslo
    Fylkesstyre

Mange kjeler mangler dette. Jeg laget meg derfor to enkle kalkulatorer hvor jeg måler fra toppen av kjelen til toppen av vesken
    Jeg bruker den til min 50L og 36L. Den ene måler du og finner antall liter i gryten, den andre angir du liter og finner hvor mange cm du trenger fra toppen.
    Sjekk høyde og diameter på gryten din, så er det mulig dette også passer for deg...
    Finn liter

YngveKL og JAMBO picobryggeri liker dette.

Del denne siden