Dersom du skal brygge uten temperaturkontroll, er løsningen Kveik.
... så hva vil du da anbefale, når premisset er brygging uten temperaturkontroll?Nei, det er jeg ikke enig i.
Dersom du skal brygge uten temperaturkontroll, er løsningen Kveik.
På den annen side, trenger du kun kjøleskap dersom du skal brygge kaldere enn romtemperatur. Er rommet kaldt, klasker du på en varmeplate fra Kina, isolerer med underlag, og styrer kun varmen med en ITC/ STC.
Det at noen har testet og funnet det godt nok, er aldri en god indikasjon. Jeg har selv tøyd sannheten mht tilbakemeldinger for å være hyggelig.
Rett og slett å bruke en gjær som passer til normaltemperaturen i det aktuelle rommet.... så hva vil du da anbefale, når premisset er brygging uten temperaturkontroll?
T-58. Hva er egentlig dette for en gjær.
Nettet spriker i alle retninger. Saison, wit, hvete, hefe, dubbel, trippel osv
Hva vet dere?
For å snu spørsmålet, funker den til saison?
Jeg gjæret en Saison med T-58 det første året jeg brygget. Den gir smaker som en Saison, men har skuffende lav utgjæring. Hvis du kan leve med en Saison som har en del restsukkerarter, så vil jeg si den fungerer, men det er jo litt atypisk for stilen at den ikke er skikkelig tørr.T-58. Hva er egentlig dette for en gjær.
Nettet spriker i alle retninger. Saison, wit, hvete, hefe, dubbel, trippel osv
Hva vet dere?
For å snu spørsmålet, funker den til saison?
3 bar og 4c, smak etter 24t.Kan noen gi meg en enkel bruksanvisning for kjapp karbonering på fat? Jeg pleier å koble til og la det stå, og så kommer karboneringa seg etter et par uker, men det har jeg ikke tid til nå. Jeg trenger belgisk karbonering på kort tid. Temperatur kan jeg justere, hvis det har noe å si.
Må jeg da først kjøle ned fatet til 4c? Eller kan jeg starte på romtemperatur og la kjøleskapet jobbe mens det karboneres?3 bar og 4c, smak etter 24t.
Det kan du, men om Co2 flaska står i kjøleskapet så vil trykket gå ned etterkvart som det blir kaldt, so då må du passe på å justere opp igjen trykket.Eller kan jeg starte på romtemperatur og la kjøleskapet jobbe mens det karboneres?
Det skjønte jeg ikke helt.Legg fatet på et håndkle med gass-inn nederst. Sett trykket på 2-3 bar. Rugg / rull fatet til det slutter å boble (mye).
Koble fra, og la fatet stå oppreist rolig i en time, og sjekk trykket ved å skru ned trykket på regulatoren og lytt etterhvert som du øker trykket. Gjenta om du er for langt unna ønsket trykk
Men det er jo også temperaturavhengig, sant? Jeg er jo en novise på dette, på fata jeg drikker av kjører jeg 0,7 og 1 bar på hhv britisk og tysk øl ved 8 grader, om jeg ikke husker feil. Dette bør ha litt høyere karbonering enn det tyske, antakelig.Kaldt fat er best. Gjøres i romtemperatur.
Ønsket trykk (karbonering) må du nesten selv bestemme.