Tråden for dumme spørsmål.

T-58. Hva er egentlig dette for en gjær.
Nettet spriker i alle retninger. Saison, wit, hvete, hefe, dubbel, trippel osv
Hva vet dere?
For å snu spørsmålet, funker den til saison?
 
En Sinterklaas (belgisk dobbel) tappes snart (gjæret med 2 pk S-33). SG stoppet opp på 1.020, noe som kan være at den har spist det den kan (70%). Skal sette en Møllaren like etter flasking, der det medfulgte én pk S-33.

Er det noe problem å bruke gjær fra belgisk dobbel i belgisk hveteøl?
Kan jeg sjekke tilstanden på gjæren på noe vis?
 
Dersom du skal brygge uten temperaturkontroll, er løsningen Kveik.

På den annen side, trenger du kun kjøleskap dersom du skal brygge kaldere enn romtemperatur. Er rommet kaldt, klasker du på en varmeplate fra Kina, isolerer med underlag, og styrer kun varmen med en ITC/ STC.

Det at noen har testet og funnet det godt nok, er aldri en god indikasjon. Jeg har selv tøyd sannheten mht tilbakemeldinger for å være hyggelig.

Kjører vannpumpe (GF)og kjøleboks nå og det funker ypperlig til ales men til undergjærede kommer det til kort.

Har lest at noen brygger lagere/pils varmt under trykk, men det finnes gjerne ingen snarveier...
 
T-58. Hva er egentlig dette for en gjær.
Nettet spriker i alle retninger. Saison, wit, hvete, hefe, dubbel, trippel osv
Hva vet dere?
For å snu spørsmålet, funker den til saison?

Jeg har tenkt på den som en saisongjær. Passer i alle fall bra om du ser på Fermentis' beskrivelse: "Specialty yeast selected for its estery somewhat peppery and spicy flavor development."

Jeg har prøvd den en gang for lenge siden, og var vel ikke særlig fornøyd. Men det er jo ikke sikkert det var gjærens skyld, så legg ikke så mye vekt på akkurat det.

Men om du ikke har handla ennå: Gå heller for Safale BE-134, som du kjenner fra Glazen Toren-tråden. Det virker jo som om det er en knallgjær.
 
T-58. Hva er egentlig dette for en gjær.
Nettet spriker i alle retninger. Saison, wit, hvete, hefe, dubbel, trippel osv
Hva vet dere?
For å snu spørsmålet, funker den til saison?
Jeg gjæret en Saison med T-58 det første året jeg brygget. Den gir smaker som en Saison, men har skuffende lav utgjæring. Hvis du kan leve med en Saison som har en del restsukkerarter, så vil jeg si den fungerer, men det er jo litt atypisk for stilen at den ikke er skikkelig tørr.

Når det gjelder Dubbel og Trippel så ville jeg mye heller gått for BE-256 om du skal bruke tørrgjær.

Jeg har ellers lekt med tanken på å seriepitche disse, altså starte med T-58 i stormgjæring og så følge opp med BE-256 for utgjæring. Mulig det bare blir med tanken.
 
Sist redigert:
Takk @Finn Berger og @Sarge
Har en pakke i kjøleskapet, usikker på hvorfor eg kjøpte den uten noe videre plan. Tror det var "pepper" som solgte meg.
Saison blir det i løpet av høsten, trolig en split batch. Skal vurdere de andre fjærene og da. Mulig eg bare har denne i reserve.
 
Kan noen gi meg en enkel bruksanvisning for kjapp karbonering på fat? Jeg pleier å koble til og la det stå, og så kommer karboneringa seg etter et par uker, men det har jeg ikke tid til nå. Jeg trenger belgisk karbonering på kort tid. Temperatur kan jeg justere, hvis det har noe å si.
 
Kan noen gi meg en enkel bruksanvisning for kjapp karbonering på fat? Jeg pleier å koble til og la det stå, og så kommer karboneringa seg etter et par uker, men det har jeg ikke tid til nå. Jeg trenger belgisk karbonering på kort tid. Temperatur kan jeg justere, hvis det har noe å si.
3 bar og 4c, smak etter 24t.
 
Eller kan jeg starte på romtemperatur og la kjøleskapet jobbe mens det karboneres?
Det kan du, men om Co2 flaska står i kjøleskapet så vil trykket gå ned etterkvart som det blir kaldt, so då må du passe på å justere opp igjen trykket.
Forøvrig sjekk at sikkerheitsventil på regulator ikkje leker når du kjører høgt trykk. Eg tømte mi flaske på grunn av at den begynte å sleppe ut på 2.7 bar :(
 
Jeg pleier å rugge fatet når ølet oppi er kaldt. Tar 10-15 min med 1,5 bar. Hvis det er en IPA eller NEIPA bruker jeg lavere trykk og litt lengre tid siden jeg ikke vil blø ut godsakene gjennom ventilen. Det uansett vanskelig å få korrekt mengde med CO", men for meg er ikke det alltid så viktig hvis jeg er utålmodig. Dette kan ev justeres senere.
 
Legg fatet på et håndkle med gass-inn nederst. Sett trykket på 2-3 bar. Rugg / rull fatet til det slutter å boble (mye).
Koble fra, og la fatet stå oppreist rolig i en time, og sjekk trykket ved å skru ned trykket på regulatoren og lytt etterhvert som du øker trykket. Gjenta om du er for langt unna ønsket trykk
 
Legg fatet på et håndkle med gass-inn nederst. Sett trykket på 2-3 bar. Rugg / rull fatet til det slutter å boble (mye).
Koble fra, og la fatet stå oppreist rolig i en time, og sjekk trykket ved å skru ned trykket på regulatoren og lytt etterhvert som du øker trykket. Gjenta om du er for langt unna ønsket trykk
Det skjønte jeg ikke helt.
For det første, så stort kjøleskap har jeg ikke, så dette må gjøres i romtemperatur, antar jeg? Med varmt eller kaldt fat?
For det andre, hva er ønska trykk?
 
Kaldt fat er best. Gjøres i romtemperatur.
Ønsket trykk (karbonering) må du nesten selv bestemme.
 
Kaldt fat er best. Gjøres i romtemperatur.
Ønsket trykk (karbonering) må du nesten selv bestemme.
Men det er jo også temperaturavhengig, sant? Jeg er jo en novise på dette, på fata jeg drikker av kjører jeg 0,7 og 1 bar på hhv britisk og tysk øl ved 8 grader, om jeg ikke husker feil. Dette bør ha litt høyere karbonering enn det tyske, antakelig.
 
Kjøler du fatet til 8 ?, kan du bruke samme skala som du kjenner fra før.
Legg deg på 1,3-1,5 eller deromkring.
Har ølet en annen temperatur, må du regne om. Finnes tabeller på nett for det
 
Hvorfor tar karbonering av øl på på fat så lang tid, Sodastream klarer jo å karbonere vann på 3 sekunder?
 
Tilbake
Topp