Tråden for dumme spørsmål.

Det tror jeg ikke, ikke som jeg kan se hvertfall. Men lokkene ser ut til å være lakkbehandlet, så kan være det som reagerer med Starsan.

Starsan reagerer i alle fall med gummi. Jeg må bruke hansker når jeg håndterer flasker i starsanbad, og da kan jeg ikke bruke vanlige latexhansker, for det stinker. Jeg må finne hansker av nitril. (Kjøper de blå på Felleskjøpet.) Så hvis det er et tynt gummibelegg, er det høyst sannsynlig kilden.
 
Bør jeg kjøre en ekstra runde med oksygen nå? Jeg mener å ha lest at det anbefales for "tunge" øl, og denne er vel passe tung skulle jeg mene. Når bør jeg i så fall gjøre det?
Det tror jeg ikke er nødvendig. Men om du ønsker å gjøre det er det vel innafor 24 timer fra pitch som er en slags hovedregel. En halvliter fersk slurry burde klare å håndtere den jobben uansett. Oksygen blir vel brukt for å fremme ytterligere vekst av gjærmengden.
Edit: Ser nå at det var på søndag du skreiv dette. Da er det bare å la ølet stå. :)
 
wlp051: Denne lukter råtne egg under gjæring, noen med erfaring på hvordan sluttproduktet blir/utvikler seg med denne gjæren?
 
Bedre
Hvilken temp gjærer du på
Planen er ca. følgende
b5522a60c42c577b07df7e2018a6f6a2.jpg

Måler mot slutten, mulig denne bruker lang tid...
 
Sist redigert:
Skal brygge en belgisk sak til helgen, basert på St. Hallvard sin Reservehjul.
I denne skal jeg ha 500g med mørkt kandissukker.
Skal dette has i under kok, eller etter storm gjæringen?
Hva kan isåfall forskjellen bli?
 
Skal brygge en belgisk sak til helgen, basert på St. Hallvard sin Reservehjul.
I denne skal jeg ha 500g med mørkt kandissukker.
Skal dette has i under kok, eller etter storm gjæringen?
Hva kan isåfall forskjellen bli?
Tipper kok. Har brygget noen ølsett hvor det blir sendt med kandissukker, tror mye av poenget er å få opp OG med tanke på maltkapasitet i kompaktbryggere.
Vis vedlegget
 
Sist redigert:
Holder på å brygge en brut ipa, fekk tilsatt wp humla på 80°, å akkurat da ringte barnehagen å jeg måtte hente guttungen å sta å sy hodet.. humla må sikkert ligge en time på 80°.. går det greit? Hehe.. ikke det at brut ipa er viktigere en guttfanten, men man lurer jo :)
 
Holder på å brygge en brut ipa, fekk tilsatt wp humla på 80°, å akkurat da ringte barnehagen å jeg måtte hente guttungen å sta å sy hodet.. humla må sikkert ligge en time på 80°.. går det greit? Hehe.. ikke det at brut ipa er viktigere en guttfanten, men man lurer jo :)
Det blir vel rimelig bittert?
 
At muligens Campden tablettene har laget vanskelige livsvilkår for gjæren i batch#1.
Gøy sider-prosjekt! Litt misunnelig, har ikke noe god tilgang på epler. Kanskje dumt spørsmål, men siden du sier "ingen tegn til gjæring": Har du målt gravitet etter du tilsatte gjær? Den kan jo bare gå sakte...
Om du fortsatt tror det er sulfitt, så er jo teorien at svoveldioksid skal kunne luftes ut, f.eks. ved å stikke den om ("racke den") og sprute (Akkurat sånn du ikke skal gjøre med øl). Har ikke gjort dette selv, men se f.eks. How To Save A Wine With Too Much Sulfite | E. C. Kraus
 
Tilbake
Topp