Tråden for dumme spørsmål.

Gøy sider-prosjekt! Litt misunnelig, har ikke noe god tilgang på epler. Kanskje dumt spørsmål, men siden du sier "ingen tegn til gjæring": Har du målt gravitet etter du tilsatte gjær? Den kan jo bare gå sakte...
Om du fortsatt tror det er sulfitt, så er jo teorien at svoveldioksid skal kunne luftes ut, f.eks. ved å stikke den om ("racke den") og sprute (Akkurat sånn du ikke skal gjøre med øl). Har ikke gjort dette selv, men se f.eks. How To Save A Wine With Too Much Sulfite | E. C. Kraus
Den kom i gang til slutt.. Med en fantastisk stormgjæring!
Gjæret ned til 1002'ish. Ble snerpete og tørr, så den må nok gjemmes bort en stund..
Tappet halvparten på 0,5l flasker med 2 karboneringsdrops. Resten gikk i egen dunk for de mørkeste kjellerkroker fir en stund fremover.
 
Angående cider og Campden, jeg tilsatte M02 maks 12 timer etter Campden, fungerte helt fint faktisk.

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
 
Hei.

Fikk eget startsett for litt siden, med Muntons Export Pilsner ekstraktsett. Har fulgt oppsriften fra muntons/olbrygging.no ganske slavisk her, samt googlet litt rundt på ting jeg ellers lurte på. Flasket etter to like målinger rett i nærheten av målet iflg oppskriften. Jeg lot flaskene stå 5-6 dager i romtemperatur, før de ble satt kaldt for 2 dager siden. Har skjønt de blir bedre jo lengre de får stå, men klarte ikke å dy meg og åpnet en nå. Den ser veldig ut som en vanlig pils, kanskje litt lite skum, men den smaker nesten ingenting, er liksom ingen fylde i smaken, og har kun en mild lukt som minner om lukten av en øl som har stått ute en stund før den blir helt ut i vasken. Vil smaken bedre seg om jeg lar den stå en god stund, eller er det et tegn på at noe har gått galt? Skulle jeg droppet oppskriften og latt den stå lengre i bøtta før jeg flaska den?
 
Hei.

Fikk eget startsett for litt siden, med Muntons Export Pilsner ekstraktsett. Har fulgt oppsriften fra muntons/olbrygging.no ganske slavisk her, samt googlet litt rundt på ting jeg ellers lurte på. Flasket etter to like målinger rett i nærheten av målet iflg oppskriften. Jeg lot flaskene stå 5-6 dager i romtemperatur, før de ble satt kaldt for 2 dager siden. Har skjønt de blir bedre jo lengre de får stå, men klarte ikke å dy meg og åpnet en nå. Den ser veldig ut som en vanlig pils, kanskje litt lite skum, men den smaker nesten ingenting, er liksom ingen fylde i smaken, og har kun en mild lukt som minner om lukten av en øl som har stått ute en stund før den blir helt ut i vasken. Vil smaken bedre seg om jeg lar den stå en god stund, eller er det et tegn på at noe har gått galt? Skulle jeg droppet oppskriften og latt den stå lengre i bøtta før jeg flaska den?

Du skulle nok ventet litt med å sette flaskene kaldt. To uker er standard, og hvis gjæren er litt sliten, kan det ta mer tid, også. Det høres ut som om de ikke er ferdig karbonert.

Sett dem i romtemperatur, vent noen dager, og smak igjen.
 
Hei.

Fikk eget startsett for litt siden, med Muntons Export Pilsner ekstraktsett. Har fulgt oppsriften fra muntons/olbrygging.no ganske slavisk her, samt googlet litt rundt på ting jeg ellers lurte på. Flasket etter to like målinger rett i nærheten av målet iflg oppskriften. Jeg lot flaskene stå 5-6 dager i romtemperatur, før de ble satt kaldt for 2 dager siden. Har skjønt de blir bedre jo lengre de får stå, men klarte ikke å dy meg og åpnet en nå. Den ser veldig ut som en vanlig pils, kanskje litt lite skum, men den smaker nesten ingenting, er liksom ingen fylde i smaken, og har kun en mild lukt som minner om lukten av en øl som har stått ute en stund før den blir helt ut i vasken. Vil smaken bedre seg om jeg lar den stå en god stund, eller er det et tegn på at noe har gått galt? Skulle jeg droppet oppskriften og latt den stå lengre i bøtta før jeg flaska den?

Det at det er lite skum tyder vel som Finn over her sier at det kanskje ikke er ferdig karbonert. Det andre du nevner beskriver vel kanskje litt et gammelt ekstraktsett.
 
Det at det er lite skum tyder vel som Finn over her sier at det kanskje ikke er ferdig karbonert. Det andre du nevner beskriver vel kanskje litt et gammelt ekstraktsett.
Ok, prøver å ta de ut igjen og lar de stå en litt over en uke til. Så smaken vil ikke forandre seg til det bedre om den får stå litt mer? Hadde det hjulpet om den fikk stått litt lengre i gjæringsbøtta før jeg flaska den?
 
Ok, prøver å ta de ut igjen og lar de stå en litt over en uke til. Så smaken vil ikke forandre seg til det bedre om den får stå litt mer? Hadde det hjulpet om den fikk stått litt lengre i gjæringsbøtta før jeg flaska den?

Nja, hvis det er gjær-relaterte ting så går det jo raskere på dunk enn på flaske, siden du har mer gjær på dunk. Men det at du sier at den smaker nesten ingenting, der tror jeg ikke tid kan hjelpe veldig mye egentlig. Ofte så smaker det mest ut av karet, både på godt og vondt, og over tid så smaker det gjerne bedre og renere med lagring, men du får sjeldent tilført mer smak på en ølstil som pils. Det er ikke stilen til å utvikle seg til å bli markant "rikere", men heller renere i smaksbildet. Men du har brygget det, bare få det karbonert nå så blir det iallefall øl av det :)
 
@prvnjs Sannsynligvis har @Miguel rett. Men jeg har den uvanen å drive og smake på ølet underveis i karboneringa, sjøl om jeg veit at det ikke er ferdig. Og det er en periode der hvor det ikke er godt, og du kan bli ganske deprimert ved tanken på hvor dårlig det er. Du kan jo håpe;).
 
Hei. Fikk eget startsett for litt siden, med Muntons Export Pilsner ekstraktsett. Har fulgt oppsriften fra muntons/olbrygging.no ganske slavisk her, samt googlet litt rundt på ting jeg ellers lurte på. ... minner om lukten av en øl som har stått ute en stund før den blir helt ut i vasken.
Du har startet med noe av det vanskeligste som finnes innen ølbrygging. Pils er vanskelig, men å lykkes med pils-ekstrakt er enda vanskeligere. Kjøp deg et nytt sett. Spiler ingen rolle om det er ekstrakt, så lenge det er ferskt. Du blir ikke norgesmester, men du vil helt sikkert like det du lager. Kjøp en IPA, aller helst på en bryggebutikk - selv om de er dyrere en Europris. Det viktigste nå, er at du ikke mister motet pga øl som kanskje ikke helt ble som du tenkte deg.
Fortsett - og lykke til.
 
Vurderer å gå over til gjæringstank som kan trykksettes. Kan man glemme alt som har med temperaturkontroll å gjøre når det gjæres under trykk?
 
Kommer nok til å prøve trykksatt gjæring i diverse brygg her uten styring, også pils. Har sett en del teste det og mene det fungerer greit i langt høyere temperaturer. Spørs om gjæring tar lengre tid pga kullsyren?

Men plassmessig så tar jo ikke et kjøleskap veldig mye større gulvareal enn en unitank. Så i mitt tilfelle er det bare fordi jeg ikke har skaffet et skap enda. Ulempen er jo selvfølgelig at kjøleskapet er vanskeligere å flytte/gjemme bort etter bruk hvis du ikke brygger kontinuerlig.
 
Dersom du skal brygge uten temperaturkontroll, er løsningen Kveik.

På den annen side, trenger du kun kjøleskap dersom du skal brygge kaldere enn romtemperatur. Er rommet kaldt, klasker du på en varmeplate fra Kina, isolerer med underlag, og styrer kun varmen med en ITC/ STC.

Det at noen har testet og funnet det godt nok, er aldri en god indikasjon. Jeg har selv tøyd sannheten mht tilbakemeldinger for å være hyggelig.
 
Dersom du skal brygge uten temperaturkontroll, er løsningen Kveik.
Nei, det er jeg ikke enig i. De kveikene jeg har forsøkt har temperaturmessige sweet spots for å få fram smaken/aromaen man ønsker. Fordelen med kveik er at man sjelden trenger kjøling fordi nevnte sweet spot som regel ligger høyere enn omgivelsestemperaturen. Men termostatstyrt varme er fortsatt en stor fordel.
 
Tilbake
Topp