Tråden for dumme spørsmål.

Heia!
Jeg satt min første belgisk trippel til gjæring i går (litt lav OG, men det får gå). I oppskriften står det at jeg etter stormgjæring skal tilsette enten hvitt sukker eller honning. Hva anbefaler folket? Jeg har aldri laget eller smakt øl med honning i før, så her er jeg helt blank. Og skulle jeg bestemme meg for honning, hvordan er beste måten å få honningen inn i ølet på? Er det bare å helle det i Ellers gjæringskaret og håpe på det beste eller bør det blandes ut i litt vann? Det er snakk om 300 gram i 25 liter øl.

Honningen setter smak, i motsetning til sukkeret. Ellers er jo honning fint lite annet enn sukker, så sånn sett spiller det liten rolle, vil jeg tro.

Jeg drakk nylig en "Honey Dew" golden ale fra Fuller's, og en trippel er jo også et helt lyst øl. Der var honningsmaken veldig tydelig. Jeg liker det ikke, men mange gjør det. Så du får la smaken avgjøre. (Jeg liker honning, men ikke i øl, fant jeg ut. Men så liker jeg stort sett aldri øl med tilsetninger.)
 
Jeg mener å kunne spore en ganske stygg infeksjon tilbake til bruk av rå honning etter stormgjæring, så jeg ville ikke turt å bruke det igjen uten å varme det opp først.
 
Jeg mener å kunne spore en ganske stygg infeksjon tilbake til bruk av rå honning etter stormgjæring, så jeg ville ikke turt å bruke det igjen uten å varme det opp først.

Har ikke honning antiseptiske egenskaper? Jeg har også en mjød stående på andre uken. Der har jeg ikke varmet opp honningen, og det finnes ikke spor av infeksjon.
 
Honningen setter smak, i motsetning til sukkeret. Ellers er jo honning fint lite annet enn sukker, så sånn sett spiller det liten rolle, vil jeg tro.

Jeg drakk nylig en "Honey Dew" golden ale fra Fuller's, og en trippel er jo også et helt lyst øl. Der var honningsmaken veldig tydelig. Jeg liker det ikke, men mange gjør det. Så du får la smaken avgjøre. (Jeg liker honning, men ikke i øl, fant jeg ut. Men så liker jeg stort sett aldri øl med tilsetninger.)

Tror kanskje jeg går for sukker denne gangen. Jeg liker nemlig heller skjeldent tilsetninger i øl. Får prøve et par kommersielle varianter før jeg eventuelt prøver igjen.
 
Har ikke honning antiseptiske egenskaper? Jeg har også en mjød stående på andre uken. Der har jeg ikke varmet opp honningen, og det finnes ikke spor av infeksjon.

Jo, jeg veit den kan brukes i sårbehandling. Men den kan sikkert likevel inneholde villgjær. (Jeg har nettopp googla meg fram til litt informasjon om bier/veps som kilde til interessante gjærtyper. Se denne tråden: Sourvisiae - ny surølgjær fra Lallemand)
 
Har ikke honning antiseptiske egenskaper? Jeg har også en mjød stående på andre uken. Der har jeg ikke varmet opp honningen, og det finnes ikke spor av infeksjon.
Jo, men mye av det handler om sukkerkonsentrasjon. Og det er ikke godt å si hvilke villgjær biene får med seg fra blomstene de er innom.

Forøvrig virka alt bra etter to uker hos oss. Etter to måneder, derimot...
 
Er det noen andre her med Kegland sin boks+lokk-pakke som opplever at det lukter litt fjert eller generelt ugreit når lokkene soaker i Starsan? Dette er ikke noe som setter smak på boksen i ettertid.
 
Kontrollsjekker.
Satser på å brygge i helga.
Spiltbatche. 004 og 023.
Blir vel 8-10 liter i hver med OG rundt 1.050.
Utløpsdato i midten av oktober.
Så, pitche rett i, eller gi gjæren en oppvåkning? Forkultur? Liten starter?
Kunne tenkt meg å la vær starter, det er for sent og litt arbeid. Men, burde eg gi disse to litt smågamle pakkene litt hjelp. Eller er det nok hjelp at de ikkje skal bade i så store mengder.
 
Kontrollsjekker.
Satser på å brygge i helga.
Spiltbatche. 004 og 023.
Blir vel 8-10 liter i hver med OG rundt 1.050.
Utløpsdato i midten av oktober.
Så, pitche rett i, eller gi gjæren en oppvåkning? Forkultur? Liten starter?
Kunne tenkt meg å la vær starter, det er for sent og litt arbeid. Men, burde eg gi disse to litt smågamle pakkene litt hjelp. Eller er det nok hjelp at de ikkje skal bade i så store mengder.

Hvis du ser på produksjonsdato, kan du sjekke om du burde hatt en starter på Mr. Malty. Man trenger ikke være slavisk, men du kan hvertfall finne ut hvor off du er på mengde levende gjær og ta en avgjørelse derfra.

Edit: Men du, lag en starter, selv om du skal brygge i morgen kveld. Det er bare litt arbeid, og gjæren(e) dine kommer til å sette skikkelig pris på det. Du skal jo uansett brygge i X antall timer i helga, så å lage en starter for å øke sjansen for at ølet blir nice er verdt det, i mine øyne!
 
Hvis du ser på produksjonsdato, kan du sjekke om du burde hatt en starter på Mr. Malty. Man trenger ikke være slavisk, men du kan hvertfall finne ut hvor off du er på mengde levende gjær og ta en avgjørelse derfra.

Edit: Men du, lag en starter, selv om du skal brygge i morgen kveld. Det er bare litt arbeid, og gjæren(e) dine kommer til å sette skikkelig pris på det. Du skal jo uansett brygge i X antall timer i helga, så å lage en starter for å øke sjansen for at ølet blir nice er verdt det, i mine øyne!
Mr Malty er vel utdatert i forhold til PurePitch pakkene som vistnok skal ha bedre holdbarhet.
Skal vurdere starter i morgen, i kveld blir ingenting gjort.
 
Hei.

Jeg satte en batch med stout i går. Meska ved 66 og 78 grader. Nådde OG 1.105 som var spot on. Tilsatte Wyeast gjærnæring med sink et kvarter før ferdig kok. Kjørte et minutt med ren oksygen etter avkjøling før jeg tilsatte en halvliter med fersk ren slurry fra en 5% ale.Etter 12 timer er det bra aktivitet. 2 cm krausen og det plopper godt, men ikke hysterisk.
Så til spørsmålet: Bør jeg kjøre en ekstra runde med oksygen nå? Jeg mener å ha lest at det anbefales for "tunge" øl, og denne er vel passe tung skulle jeg mene. Når bør jeg i så fall gjøre det?
 
Er det noen andre her med Kegland sin boks+lokk-pakke som opplever at det lukter litt fjert eller generelt ugreit når lokkene soaker i Starsan? Dette er ikke noe som setter smak på boksen i ettertid.

Kan det være pakningen i lokket som lukter? Husker å ha lest her om at pakningen til gjæringskar fra Speidel lukter ubehagelig når den har badet i Starsan.

Tror det var @Miguel som nevnte det.
 
Kan det være pakningen i lokket som lukter? Husker å ha lest her om at pakningen til gjæringskar fra Speidel lukter ubehagelig når den har badet i Starsan.

Tror det var @Miguel som nevnte det.
Ser nå at jeg var litt upresis i formuleringen. Det jeg snakker om er ølbokser, ikke gjæringskar.
 
Ser nå at jeg var litt upresis i formuleringen. Det jeg snakker om er ølbokser, ikke gjæringskar.

Jeg tolket det slik at det var lokkene til ølboksene som luktet. Har ikke lokkene en pakning? Tenker at det er pakningen som lukter når den utsettes for Starsan.

Redigert: Tenkte det PGA det som ble nevnt om at pakningen til Speidel gjæringskar avgir lukt når den utsettes for Starsan.
 
Jeg tolket det slik at det var lokkene til ølboksene som luktet. Har ikke lokkene en pakning? Tenker at det er pakningen som lukter når den utesettes for Starsan.
Det tror jeg ikke, ikke som jeg kan se hvertfall. Men lokkene ser ut til å være lakkbehandlet, så kan være det som reagerer med Starsan.
 
Nokon som har erfaring med barnåler i øl?
Funderer litt på ein smoked porter som eit haust-øl, trur det kunne blitt godt.
 
Tilbake
Topp