Tråden for dumme spørsmål.

Når jeg lager starter til høy OG brygg, skal jeg da gjøre starteren "høy" på sukkerarter eller kjøre en 1040 starter?

Jeg har trålet mye forum, og flere steder, både i dette forumet og på utenlandske, har jeg sett flere sier at for mye protafloc gir mer sediment og også disse blomkållignende «skyene», i mangel på bedre ord.

1 tablett Protafloc per 25 liter er overkill. Prøv med 1/4 neste gang og se om det hjelper.

Er det en dårlig ide å ha meskekjelen i aluminium?
Ser coop selger 32 liters til, tja ca. 650 kr.
Den hadde vært passelig som no sparge til 12 liters oppsettet mitt.

Det er vel først og fremst rengjøringen som utgjør forskjellen, du kan rett og slett bruke mer effektive midler på rustfritt stål.

Du vil ikke få Alzheimers, og vørteren er ikke sur nok til å ødelegge kjelen.

Det er vel først og fremst rengjøringen som utgjør forskjellen, du kan rett og slett bruke mer effektive midler på rustfritt stål.

Du vil ikke få Alzheimers, og vørteren er ikke sur nok til å ødelegge kjelen.

Men du får ikke brukt induksjonsplate. Da er vel stort sett gass alternativet, om du ønsker noe som går noenlunde kvikt. Men det er kanskje ikke det store problemet for en som skal ha den til no sparge mesking.

Men det finnes mellomleggsplater som lar man bruke alle slags kokekar på induksjon. Det er i praksis en stekepanne uten sider (eller bunnen på en gryte), så det er mulig å lage de selv også.

Aluminium leder varme bedre, men usikker på hvor stor effekt det vil ha på slikt bruk.

Men det finnes mellomleggsplater som lar man bruke alle slags kokekar på induksjon. Det er i praksis en stekepanne uten sider (eller bunnen på en gryte), så det er mulig å lage de selv også.

Aluminium leder varme bedre, men usikker på hvor stor effekt det vil ha på slikt bruk.

Men hvor effektive er de der? Du får vel i praksis et effekttap?

Jeg bruker en gammeldags kokeplate på 2000 watt så det går greit.
Tenker litt på gjennomføringer. De som blir skrudd på med O-ringer er de bra nok?
Er vant til rustfritt og sveising.

Heia!
Jeg satt min første belgisk trippel til gjæring i går (litt lav OG, men det får gå). I oppskriften står det at jeg etter stormgjæring skal tilsette enten hvitt sukker eller honning. Hva anbefaler folket? Jeg har aldri laget eller smakt øl med honning i før, så her er jeg helt blank. Og skulle jeg bestemme meg for honning, hvordan er beste måten å få honningen inn i ølet på? Er det bare å helle det i gjæringskaret og håpe på det beste eller bør det blandes ut i litt vann? Det er snakk om 300 gram i 25 liter øl.

Heia!
Jeg satt min første belgisk trippel til gjæring i går (litt lav OG, men det får gå). I oppskriften står det at jeg etter stormgjæring skal tilsette enten hvitt sukker eller honning. Hva anbefaler folket? Jeg har aldri laget eller smakt øl med honning i før, så her er jeg helt blank. Og skulle jeg bestemme meg for honning, hvordan er beste måten å få honningen inn i ølet på? Er det bare å helle det i gjæringskaret og håpe på det beste eller bør det blandes ut i litt vann? Det er snakk om 300 gram i 25 liter øl.
Hvis du ikke blander ut sukkeret, er du garantert en vulkan.... All co2'n i ølet frigjøres på et blunk på alle sukkerkornene :) Ja, hvis du velger å tilsette sukker da. Honning bør også røres ut først.

Heia!
Jeg tilsetter litt konsentrat av og til grape osv, koker opp litt vann og rører inn, mener det er best med honning også

Heia!
Jeg satt min første belgisk trippel til gjæring i går (litt lav OG, men det får gå). I oppskriften står det at jeg etter stormgjæring skal tilsette enten hvitt sukker eller honning. Hva anbefaler folket? Jeg har aldri laget eller smakt øl med honning i før, så her er jeg helt blank. Og skulle jeg bestemme meg for honning, hvordan er beste måten å få honningen inn i ølet på? Er det bare å helle det i Ellers gjæringskaret og håpe på det beste eller bør det blandes ut i litt vann? Det er snakk om 300 gram i 25 liter øl.

Honningen setter smak, i motsetning til sukkeret. Ellers er jo honning fint lite annet enn sukker, så sånn sett spiller det liten rolle, vil jeg tro.

Jeg drakk nylig en "Honey Dew" golden ale fra Fuller's, og en trippel er jo også et helt lyst øl. Der var honningsmaken veldig tydelig. Jeg liker det ikke, men mange gjør det. Så du får la smaken avgjøre. (Jeg liker honning, men ikke i øl, fant jeg ut. Men så liker jeg stort sett aldri øl med tilsetninger.)

Jeg mener å kunne spore en ganske stygg infeksjon tilbake til bruk av rå honning etter stormgjæring, så jeg ville ikke turt å bruke det igjen uten å varme det opp først.

Jeg mener å kunne spore en ganske stygg infeksjon tilbake til bruk av rå honning etter stormgjæring, så jeg ville ikke turt å bruke det igjen uten å varme det opp først.

Har ikke honning antiseptiske egenskaper? Jeg har også en mjød stående på andre uken. Der har jeg ikke varmet opp honningen, og det finnes ikke spor av infeksjon.

Honningen setter smak, i motsetning til sukkeret. Ellers er jo honning fint lite annet enn sukker, så sånn sett spiller det liten rolle, vil jeg tro.

Jeg drakk nylig en "Honey Dew" golden ale fra Fuller's, og en trippel er jo også et helt lyst øl. Der var honningsmaken veldig tydelig. Jeg liker det ikke, men mange gjør det. Så du får la smaken avgjøre. (Jeg liker honning, men ikke i øl, fant jeg ut. Men så liker jeg stort sett aldri øl med tilsetninger.)

Tror kanskje jeg går for sukker denne gangen. Jeg liker nemlig heller skjeldent tilsetninger i øl. Får prøve et par kommersielle varianter før jeg eventuelt prøver igjen.

Har ikke honning antiseptiske egenskaper? Jeg har også en mjød stående på andre uken. Der har jeg ikke varmet opp honningen, og det finnes ikke spor av infeksjon.

Jo, jeg veit den kan brukes i sårbehandling. Men den kan sikkert likevel inneholde villgjær. (Jeg har nettopp googla meg fram til litt informasjon om bier/veps som kilde til interessante gjærtyper. Se denne tråden: Sourvisiae - ny surølgjær fra Lallemand)

Tilbake
Topp