Tråden for dumme spørsmål.

Jeg gjorde dette på noen fat nylig. Hadde så regulatoren og gassflaska inn for å mottrykksfylle resten av et fat som stod i kegeratoren på serveringstrykk. Justerte regulatoren til passelig trykk, og når jeg da kobla på ute i garasjen igjen så var fatet der såpass fullt at det kom øl inn i slangene til gassen. Vær obs på at det ikke er smekk fullt fat hvis du gjør dette så unngås samme tabbe som jeg gjorde.
Kapp co2-tappene i fatet helt ned, og alltid ta en liten smaksprøve etter fylt fat. Da får du ikke tilbakeslag.
 
Har nå bestilt BIAB-kit, samt ølsettene 7 Fjell Sinderklaas og Møllaren.
Jeg har lest en god del siden jeg fikk interessen for ølbrygging i mai, og all snakken om pH-justering har skremt meg.

Til første all-grain, bør jeg legge fokuset på pH? Selve vannjustering med all-herrens mulige salter står jeg over inntil videre. Fikk vannprofilen for vannet, så pH ligger på 7.14, Kalsium 3.4, Magnesium 0.58, Natrium 7.12, Klorid 12.67, sulfat 1.06, og HCO3 var ikke oppgitt. Vet ikke hvordan disse verdiene er i bryggeverdenen.
 
Har nå bestilt BIAB-kit, samt ølsettene 7 Fjell Sinderklaas og Møllaren.
Jeg har lest en god del siden jeg fikk interessen for ølbrygging i mai, og all snakken om pH-justering har skremt meg.

Til første all-grain, bør jeg legge fokuset på pH? Selve vannjustering med all-herrens mulige salter står jeg over inntil videre. Fikk vannprofilen for vannet, så pH ligger på 7.14, Kalsium 3.4, Magnesium 0.58, Natrium 7.12, Klorid 12.67, sulfat 1.06, og HCO3 var ikke oppgitt. Vet ikke hvordan disse verdiene er i bryggeverdenen.
Jeg ville venta litt med å bekymre meg for det. Litt syre i helt lyse øl kan være lurt, men ellers ville jeg tenkt du hadde nok annet å lære deg i starten.
 
Har nå bestilt BIAB-kit, samt ølsettene 7 Fjell Sinderklaas og Møllaren.
Jeg har lest en god del siden jeg fikk interessen for ølbrygging i mai, og all snakken om pH-justering har skremt meg.

Til første all-grain, bør jeg legge fokuset på pH? Selve vannjustering med all-herrens mulige salter står jeg over inntil videre. Fikk vannprofilen for vannet, så pH ligger på 7.14, Kalsium 3.4, Magnesium 0.58, Natrium 7.12, Klorid 12.67, sulfat 1.06, og HCO3 var ikke oppgitt. Vet ikke hvordan disse verdiene er i bryggeverdenen.
Himmel og hav. Dropp vannjustering. Brygg settene og lær deg prosessen.
Ølet blir sikkert kjempegodt. Beste ølene var de første vi brygget, da hadde vi mindre referanser og mestringsfølelsen var enorm.
Velkommen til en herlig hobby. Flust av muligheter for å nerde eller bare la være og brygge bekymringsløst. ;)
 
Så en sånn stå på kjøkkenet idag
vet ikke om den må leveres tilbake
Noen som ser for seg at den kan brukes til å meske i
termokanne med tappekran

71a03288a518450736074f617cdb7c0a-image.jpeg
 
Hvis du gjærer under svakt trykk, for eksempel ved hjelp av en spunding valve, er det da logisk å anta at ølet er noe mindre mottakelig for å bli oksidert om det skulle bli eksponert for vanlig luft? Eller har det ikke noe å si, siden headspace ganske fort etter eksponering til omgivelsene vil inneholde 21 prosent oksygen uansett? Vil co2-en i ølet oppta noe av plassen dom oksygen ellers kunne opptatt?

Begynner å bli noen år siden jeg hadde fysikk på skolen, nå.
 
Jeg ville venta litt med å bekymre meg for det. Litt syre i helt lyse øl kan være lurt, men ellers ville jeg tenkt du hadde nok annet å lære deg i starten.
Himmel og hav. Dropp vannjustering. Brygg settene og lær deg prosessen.
Ølet blir sikkert kjempegodt. Beste ølene var de første vi brygget, da hadde vi mindre referanser og mestringsfølelsen var enorm.
Velkommen til en herlig hobby. Flust av muligheter for å nerde eller bare la være og brygge bekymringsløst. ;)


Da dropper jeg tanken på det, inntil videre. Brygget med ekstrakt siden april (7x23 liter), nylig kjøpt kjøleskap, STC og varmematte er på vei, BIAB er rett rundt hjørnet. Grunnleggende for et godt øl er på plass iallefall. Får heller satse på oksygen-tilførsel ved neste steg, deretter kanskje vannjustering. Renholdsrutinene er godt på plass.
 
Har nå bestilt BIAB-kit, samt ølsettene 7 Fjell Sinderklaas og Møllaren.
Jeg har lest en god del siden jeg fikk interessen for ølbrygging i mai, og all snakken om pH-justering har skremt meg.

Til første all-grain, bør jeg legge fokuset på pH? Selve vannjustering med all-herrens mulige salter står jeg over inntil videre. Fikk vannprofilen for vannet, så pH ligger på 7.14, Kalsium 3.4, Magnesium 0.58, Natrium 7.12, Klorid 12.67, sulfat 1.06, og HCO3 var ikke oppgitt. Vet ikke hvordan disse verdiene er i bryggeverdenen.

Som de fleste i Norge har du bortimot helt nøytralt vann med tanke på justering, dvs. at det inneholder så små mengder mineralsalter at du kan betrakte det som mineralfritt. Det betyr at mørke øl vil få en pH i mesk som ligger litt i underkant, mens pH i lyse øl vil ligge i overkant. Alle vil ha for lite kalsium - hvilket egentlig ikke betyr så mye, siden maltet bidrar med en del. Maltet gir også langt mer av de andre viktige mineralene enn det vannet ditt har.

Dette er i forhold til vanlige retningslinjer. Du kan gi blaffen i dem, og det blir ikke nødvendigvis dårlig øl av den grunn.

Det skal ellers lite til for å gardere seg mot å havne utafor pH-sonen: En enkel løsning for lyse øl er å bruke et par prosent syremalt (acidulated malt) i oppskriftene dine. Og når du mesker mørke øl, kan du ha i ei teskje natron og ei teskje kalsiumkarbonat (til et brygg på 25 liter).

Vannjustering er i og for seg ikke vanskelig. Skal du gjøre litt mer ut av det enn de enkle tiltakene jeg nevnte ovenfor, kan du bruke denne: Vannjustering - Bryggekalkulator.no
Ellers finnes det andre på nettet som lar deg beregne tilsetningene mer nøyaktig, f.eks. Bru'n Water Men jeg ville ikke starta der.

Bekymre deg ikke så mye om å treffe helt "riktig" pH. Akkurat det kan du vente med. Jeg er riktignok veldig glad i pH-meteret mitt, men det er altså ikke det første du skal skaffe deg. Det viktige er å få gardert seg mot å havne alt for lavt eller alt for høyt, og til det trenger du ikke noe måleinstrument når du kjenner vannet ditt, slik du gjør.
 
Sist redigert:
Hei.

Er ny, og er nå igang med min andre batch. Første var en kölsch jeg ble meget fornøyd med, denne gang er det en corona-klone. Har et par spm:
Begge batchene er ferdige sett jeg kjøpte. Det følger med en hel protafloc, dermed blir det «blomkål» når jeg setter den til gjæring. Gjør dette noe?

Spørsmål 2. Etter det jeg tolket utfra esken skal jeg ende opp med 23 liter. Begge gangene har jeg hatt ca 18-19 liter når jeg setter ølet til gjæring. Tips? Har en 30liters netthandelen bryggekjele. Er på maksnivå etter skyllingen. Når jeg da skal koke, kan jeg ikke ha lokk på pga det spruter ut av hullet i lokket. Kanskje legge på lokk senere? Greit med erfaringer, vil ha mest mulig øl pr gang [emoji482]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Hei.

Er ny, og er nå igang med min andre batch. Første var en kölsch jeg ble meget fornøyd med, denne gang er det en corona-klone. Har et par spm:
Begge batchene er ferdige sett jeg kjøpte. Det følger med en hel protafloc, dermed blir det «blomkål» når jeg setter den til gjæring. Gjør dette noe?

Spørsmål 2. Etter det jeg tolket utfra esken skal jeg ende opp med 23 liter. Begge gangene har jeg hatt ca 18-19 liter når jeg setter ølet til gjæring. Tips? Har en 30liters netthandelen bryggekjele. Er på maksnivå etter skyllingen. Når jeg da skal koke, kan jeg ikke ha lokk på pga det spruter ut av hullet i lokket. Kanskje legge på lokk senere? Greit med erfaringer, vil ha mest mulig øl pr gang [emoji482]


Sent from my iPhone using Tapatalk
Kok uten lokk, ihvertfall. De tinga som fordamper vil du ha vekk.
 
Hei.

Er ny, og er nå igang med min andre batch. Første var en kölsch jeg ble meget fornøyd med, denne gang er det en corona-klone. Har et par spm:
Begge batchene er ferdige sett jeg kjøpte. Det følger med en hel protafloc, dermed blir det «blomkål» når jeg setter den til gjæring. Gjør dette noe?

Spørsmål 2. Etter det jeg tolket utfra esken skal jeg ende opp med 23 liter. Begge gangene har jeg hatt ca 18-19 liter når jeg setter ølet til gjæring. Tips? Har en 30liters netthandelen bryggekjele. Er på maksnivå etter skyllingen. Når jeg da skal koke, kan jeg ikke ha lokk på pga det spruter ut av hullet i lokket. Kanskje legge på lokk senere? Greit med erfaringer, vil ha mest mulig øl pr gang [emoji482]


Sent from my iPhone using Tapatalk

"Blomkålen" du snakker om, har ikke noe med Protaflaock'en (et klaringsmiddel som sørger for mer effektiv utfelling av proteiner og polyfenoler) å gjøre. Det er gjærskum, og det skal være der. Når det dukker opp, er det et tegn på at gjæren har gått over fra å tilpasse seg den nye tilværelsen i vørteren din ("lag-fasen") til å gjære sukker for å skaffe energi til å formere seg ("vekst-fasen").

Det er lurt å lese seg opp litt, så slipper du å forvirres av alt som skjer underveis i brygginga:). Grei innføring: Håndbok i Ølbrygging
 
Hei.

Er ny, og er nå igang med min andre batch. Første var en kölsch jeg ble meget fornøyd med, denne gang er det en corona-klone. Har et par spm:
Begge batchene er ferdige sett jeg kjøpte. Det følger med en hel protafloc, dermed blir det «blomkål» når jeg setter den til gjæring. Gjør dette noe?

Spørsmål 2. Etter det jeg tolket utfra esken skal jeg ende opp med 23 liter. Begge gangene har jeg hatt ca 18-19 liter når jeg setter ølet til gjæring. Tips? Har en 30liters netthandelen bryggekjele. Er på maksnivå etter skyllingen. Når jeg da skal koke, kan jeg ikke ha lokk på pga det spruter ut av hullet i lokket. Kanskje legge på lokk senere? Greit med erfaringer, vil ha mest mulig øl pr gang [emoji482]


Sent from my iPhone using Tapatalk

Hvor mange liter har du etter skylling? Du bør vel ha 27 liter før kok for å få 23 liter til gjæring
 
Vil flasker karboneres like godt i ca. 16 grader som i romtemperatur, så lenge de får stå ekstra lenge?

Mitt lenge brukte gjesterom må tømmes for flasker til karbonering. Det ser visst ikke «fint» ut:eek:
 
Er du sikker du det, er det ikke en sjanse for at det tar seg en høneblund og ikke våkner opp igjen til arbeid
 
Er du sikker du det, er det ikke en sjanse for at det tar seg en høneblund og ikke våkner opp igjen til arbeid

Jeg bruker å starte gjæringen nede på 17 grader, og tror ikke en grad til ned vil stoppe all aktivitet. Men det kan kanskje være lurt å se an gjærtypen litt.
 
Tenker å brygge en pils med Oslo Kveik for å spare litt verdigfull tid mot deadline.
OSLO
Men hvor mye gjær må jeg ha i en 50 liters batch på OG 1.045

Bør den underpitches som kveik flest eller regner jeg meg fram til standard gjærceller som vanlig lagergjær. Tenkte forresten å lage en starter.

Edit: ser det står 1 pakke per 5 gal, men så en annen plass 100mrd celler per pakke som blir veldig lavt igjen. Men regner med 3 pakker uten starter holder da.
 
Sist redigert:
Tenker å brygge en pils med Oslo Kveik for å spare litt verdigfull tid mot deadline.
OSLO
Men hvor mye gjær må jeg ha i en 50 liters batch på OG 1.045

Bør den underpitches som kveik flest eller regner jeg meg fram til standard gjærceller som vanlig lagergjær. Tenkte forresten å lage en starter.

Jeg har brukt vanlig ale-pitch (0.75 M/ml/P) suksessfullt tidligere. Det viktigste å vite om OSLO er at den produserer mer syre enn vanlig (mer enn hefeweizen-gjær). For å få det riktige lagerpreget bør man fremdeles utføre lagerprosessen, da gjæren virker mer som en rentgjærende alegjær enn lagergjær (ved 30C)
 
Jeg har brukt vanlig ale-pitch (0.75 M/ml/P) suksessfullt tidligere. Det viktigste å vite om OSLO er at den produserer mer syre enn vanlig (mer enn hefeweizen-gjær). For å få det riktige lagerpreget bør man fremdeles utføre lagerprosessen, da gjæren virker mer som en rentgjærende alegjær enn lagergjær (ved 30C)

Da blir vel 3 pakker litt lite. Får evt lage en liten starter på dem.
Hva temp anbefaler du for gjæring på denne?
 
Tilbake
Topp