1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Tråden for dumme spørsmål.

En tråd i 'Generelt og nybegynnerspørsmål' startet av 1Morten, 23 Sep 2014.

1. Marius K.

Marius K.
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg trykksetter lokket når jeg har fylt i Star san og tapper av nokså umiddelbart. Fatet blir fylt i samme slengen.. Gass står kontinuerlig tilkoblet :)

EDIT: Regner med purging er unødvendig, men har likevel gjort det som en forsikring. Men det holder kanskje med et par napp i ventilen? :)

2. Rune Kallhovd

Rune Kallhovd
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Den er vel mest lik Hansa sin White IPA enn en NEIPA, men det hjelper vel fortsatt ikke på definisjonen? :rolleyes:

Mc. liker dette.
  3. Holmentoppen

Holmentoppen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Hvit IPA. Egen stil i USA, men ikke her. Det er egentlig en wit med humle.

4. Holmentoppen

Holmentoppen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

OK, jeg bruker den teknikken der man erstatter headspace i karet med gass fra fatet i et lukket system. Da trenger man ikke ha gass tilkoblet.

5. Holmentoppen

Holmentoppen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Vanskelig å si. FG er ikke direkte knyttet opp mot diacetyl, men dårlig gjærhelse gir ofte et par poeng lavere utgjæring – så det er i hvert fall et godt tegn.

6. Mc.

Mc.
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Så det blir helt feil å sende inn et slikt øl?
    Egentlig synd da det er et knallgodt øl.

7. Jørgen O

Jørgen O
    Expand Collapse
    Fylkesstyre

Kommer an på konkurransereglene, det. Men det hjelper ikke om ølet er godt dersom det skal bedømmes etter typeriktighet og det bommer.

Sarge og Mc. liker dette.
  8. msevland

msevland
    Expand Collapse
    Fylkesleder Oslo
    Fylkesstyre

Det passer godt på PF, men kan lett bli straffet ved bedømming på typeriktighet.

Sarge, LarsUlv og Jørgen O liker dette.
  9. Marius K.

Marius K.
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Dersom man fyller et Cornelius fat a 19 liter opp med, ja, 19 liter... Står ølet da under CO2 røret? Eller står det da øl i CO2 røret?

10. Pål Heide Kielland

Pål Heide Kielland
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Speidelgjærlåsen ble stående uten topp slik at det var åpent rett ned i ca 12 timer. Dag 12 av gjæringa. Tørrhumet apa /session ipa. Ikke fare for smuss. Krise for aroma eller oksidering?

11. Holmentoppen

Holmentoppen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Skjedde med en NEIPA jeg brygget nylig. Gjæret på fat – og så røk sikkerhetsventilen uten at jeg merket det. Fullstendig ødelagt. Men IPA/APA er mer robust, så jeg ville stått løpet ut.

Pål Heide Kielland liker dette.
  12. -Tormod-

-Tormod-
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Tilsatte 800g bringebær i en porter for en uke siden. Hvor lenge bør ølet stå etter en slik tilsetning? det bør jo få tid til å sette smak og gjæren har også fått litt mer sukker å tygge på så snakker vi to nye uker?(det hadde stått en uke før bæra ble tilsatt)

13. Lars Jarle Skorge

Lars Jarle Skorge
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Pleier ofte å bomme litt på volum og OG ved bruk av Grainfather og grainfather app til beregning av meske og skyllevann. Det jeg da lurer på er hvilken vann temperatur skal vannet ha når en måler opp?

14. Steinar Huneide

Steinar Huneide
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Hydrometer er kalibrert på 20 grader.

Lars Jarle Skorge liker dette.
  15. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

Det er ikke så blånøye. Det er lite avvik mellom det volumet du får når du tapper av kaldtvannskrana, og volumet av det samme vannet når det har fått værelsestemperatur. (Kokende vann kan du regne har et 4% større volum enn ved værelsestempratur, om jeg ikke husker feil. Har du 30 liter kokende vørter i kjelen ved slutten av kokinga, vil det altså reduseres til litt under 29 liter når du har kjølt det ned.)

Som @Steinar Huneide sier, så måler du tettheten (SG, OG, FG) ved 20 grader (om ikke hydrometeret er kalibrert for en annen temperatur), og skal du måle pH, er den riktige temperaturen 25 grader. Det er bedre å kjøle ned en prøve enn å ta en måling ved høyere temperatur og bruke tabeller/kalkulatorer som korrigerer for temperatur. (pH-metere har dessuten ikke godt av å brukes i varm væske.)

#10475 Finn Berger, 13 Sep 2019
    Sist redigert: 14 Sep 2019
    Sarge og Lars Jarle Skorge liker dette.
  16. john petter

john petter
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Vei vannet, da blir det korrekt uansett temp.

Lars Jarle Skorge og Finn Berger liker dette.
  17. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Det blir jo ikke det, for det spørs hva softwaren man benytter bruker som referanse. Softwares bruker volum, ikke vekt. Så det er avhengig av en temperaturreferanse i såfall. Skal det tilsettes x liter som har termisk ekspansjon tilsvarende strike-temperatur, eller skal det tilsettes x liter som har termisk ekspansjon tilsvarende 4c, f.eks? Forskjellen er nok sånn ca 2-3% i volum mellom de temperaturene..Noe man gjerne driter i. Men korrekt "uansett temp" blir det ikke, siden software oppgir vannmengde i volum, for å spikke flis.

Uansett så er det ikke noe å bry seg om. Mål opp x liter av det man får ut av springen og klag på noe annet hvis man bommer på SG/OG. Folk har som regel ikke nøyaktige nok, eller klarer ikke lese nøyaktig nok hydrometer til at en 0-4% forskjell i volum skal utgi en forskjell man stusser på.

#10477 Miguel, 14 Sep 2019
    Sist redigert: 14 Sep 2019
    Lars Jarle Skorge liker dette.
  18. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

Det er en hvit IPA, men det er, som du sier, en av de øltypene som ikke er tatt inn i Norbryggs definisjoner. BJCP tok den inn i 2015, sammen med en del andre varianter av IPA: http://www.bjcp.org/style/2015/21/21B/specialty-ipa-white-ipa/

Ølmoter skifter fort, og nå er nok flere av de der på vei ut, dvs. at de amerikanske bryggeriene ikke brygger dem i særlig grad.

Norbrygg har jo svart IPA inne, og den er etter mine begreper minst like marginal som den hvite, så skulle vi være konsekvente, burde enten begge eller ingen av dem stå der. NEIPA står jo der, og er for tida en ganske sentral øltype, men det er tydelig definert som en "amerikansk IPA", og når utgangspunktet for den hvite IPAen er en belgisk witbier, så tror jeg ikke du ville få særlig suksess med å sende den inn som en NEIPA.

Skoddehav er kanskje ikke av de mest typiske hvite IPAene. Den er ikke krydret, men det er ikke et krav etter BJCPs definisjon. Så Kinn surrer ikke med begrepene når de kaller den "kvit indiaøl". De kunne kanskje tas for å bruke trappistgjær i stedet for witbier-gjær, men det passerer nok (?):).

19. Mc.

Mc.
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Kvit Belgisk? Enda en type øl? o_O
    Nei får vel holde meg til reglene hvis jeg skal delta i NM.
    Så får jeg heller lage Skoddehav for min egen del Har faktisk aldri smakt originalen, men det tenker jeg å gjøre noe med i kveld

Finn Berger liker dette.
  20. Lars Jarle Skorge

Lars Jarle Skorge
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Ja

Del denne siden