Tråden for dumme spørsmål.

Eller kan jeg starte på romtemperatur og la kjøleskapet jobbe mens det karboneres?
Det kan du, men om Co2 flaska står i kjøleskapet så vil trykket gå ned etterkvart som det blir kaldt, so då må du passe på å justere opp igjen trykket.
Forøvrig sjekk at sikkerheitsventil på regulator ikkje leker når du kjører høgt trykk. Eg tømte mi flaske på grunn av at den begynte å sleppe ut på 2.7 bar :(

Jeg pleier å rugge fatet når ølet oppi er kaldt. Tar 10-15 min med 1,5 bar. Hvis det er en IPA eller NEIPA bruker jeg lavere trykk og litt lengre tid siden jeg ikke vil blø ut godsakene gjennom ventilen. Det uansett vanskelig å få korrekt mengde med CO", men for meg er ikke det alltid så viktig hvis jeg er utålmodig. Dette kan ev justeres senere.

Legg fatet på et håndkle med gass-inn nederst. Sett trykket på 2-3 bar. Rugg / rull fatet til det slutter å boble (mye).
Koble fra, og la fatet stå oppreist rolig i en time, og sjekk trykket ved å skru ned trykket på regulatoren og lytt etterhvert som du øker trykket. Gjenta om du er for langt unna ønsket trykk

Legg fatet på et håndkle med gass-inn nederst. Sett trykket på 2-3 bar. Rugg / rull fatet til det slutter å boble (mye).
Koble fra, og la fatet stå oppreist rolig i en time, og sjekk trykket ved å skru ned trykket på regulatoren og lytt etterhvert som du øker trykket. Gjenta om du er for langt unna ønsket trykk
Det skjønte jeg ikke helt.
For det første, så stort kjøleskap har jeg ikke, så dette må gjøres i romtemperatur, antar jeg? Med varmt eller kaldt fat?
For det andre, hva er ønska trykk?

Kaldt fat er best. Gjøres i romtemperatur.
Ønsket trykk (karbonering) må du nesten selv bestemme.

Kaldt fat er best. Gjøres i romtemperatur.
Ønsket trykk (karbonering) må du nesten selv bestemme.
Men det er jo også temperaturavhengig, sant? Jeg er jo en novise på dette, på fata jeg drikker av kjører jeg 0,7 og 1 bar på hhv britisk og tysk øl ved 8 grader, om jeg ikke husker feil. Dette bør ha litt høyere karbonering enn det tyske, antakelig.

Kjøler du fatet til 8 ?, kan du bruke samme skala som du kjenner fra før.
Legg deg på 1,3-1,5 eller deromkring.
Har ølet en annen temperatur, må du regne om. Finnes tabeller på nett for det

Hvorfor tar karbonering av øl på på fat så lang tid, Sodastream klarer jo å karbonere vann på 3 sekunder?

Hvorfor tar karbonering av øl på på fat så lang tid, Sodastream klarer jo å karbonere vann på 3 sekunder?

Det jo ikke ta lang tid, men det er vel enkleste måte å få korrekt karbonering.
Et annet poeng er jo at det er 19 liter i fatet, altså mer væske som skal mettes med CO2.
Man kan rulle/riste fatet på høyere trykk og sånn få CO2 mye raskere inn i ølet, men da risikerer man å overkarbonere.

Men det er jo også temperaturavhengig, sant? Jeg er jo en novise på dette, på fata jeg drikker av kjører jeg 0,7 og 1 bar på hhv britisk og tysk øl ved 8 grader, om jeg ikke husker feil. Dette bør ha litt høyere karbonering enn det tyske, antakelig.

Ifølge Beersmith er:
0,7 bar @ 8 c er 2,05 volum co2.
1 bar @ 8 c er 2,4 volum co2.

Fant dessverre bare en tabell med PSI, men den har iallefall celsius.

1 bar = 14,5 PSI

Force carbonation chart PSI and Degrees Celcius

Det er bare å finne frem 8 c ( det er bare 7,8 og 8,3 i denne tabellen) i kolonnen helt til venstre, dra fingern over skjermen bort til ønsket volum co2. Derfra skyter du rett opp og ser hvor mange PSI du skal karbonere med.

Ifølge Beersmith er:
0,7 bar @ 8 c er 2,05 volum co2.
1 bar @ 8 c er 2,4 volum co2.

Fant dessverre bare en tabell med PSI, men den har iallefall celsius.

1 bar = 14,5 PSI

Force carbonation chart PSI and Degrees Celcius

Det er bare å finne frem 8 c ( det er bare 7,8 og 8,3 i denne tabellen) i kolonnen helt til venstre, dra fingern over skjermen bort til ønsket volum co2. Derfra skyter du rett opp og ser hvor mange PSI du skal karbonere med.
Det opplegget kjenner jeg til, men det tar for lang tid. Det var hurtigmetoden jeg lurte på.

Det opplegget kjenner jeg til, men det tar for lang tid. Det var hurtigmetoden jeg lurte på.

Det jeg pleier å gjøre med øl jeg har lyst til å drikke "nå med en eneste gang". Er å skru regulatoren opp til maks før overtrykksventilen løser ut, og bare rulle fatet. Jeg har fått en grei rutine på det så jeg vet hvor mye rulling som skal til med en kaldt 12L fat ved å telle "rullinger" og høre på klukke-lyden, så YMMW som amerikanerne sier. Men hvis du er ukjent med greia så er trikset å smake underveis. Du vil jo få mye skum når du smaker når du gjør det slik, men du kan blø ut av før du smaker, er ikke IPA du skal servere så litt tapt aroma er kanskje ikke veldig ille. Karbonert greit på ca 1-2 minutter. Men fatet bør være kaldt når du gjør det, jeg gjør det etter CC.

Da må jeg spørre hva resultatet blir om du velger rett trykk i forhold til temperatur og vugger eller rister på fatet med kontinuerlig trykk?

Jeg TROR at det da ikke er noen fare for overkarbonering, og at co2en vil løses opp raskere enn om du trykksetter et fat som står i ro.

Tilbakeslagsventil anbefales.

Da må jeg spørre hva resultatet blir om du velger rett trykk i forhold til temperatur og vugger eller rister på fatet med kontinuerlig trykk?

Jeg TROR at det da ikke er noen fare for overkarbonering, og at co2en vil løses opp raskere enn om du trykksetter et fat som står i ro.

Tilbakeslagsventil anbefales.

Det har du helt rett i, du får ikke dyttet inn mer co2 enn det som profetien sier blir maks mengde løst co2 med temperatur på fat vs trykket du har satt.
Men det tar lengre tid...

Jeg har aldri brukt tilbakeslagsventil, så lenge man ikke driter seg ut så går det greit (heh!). Når man ruller så har man uansett høyere trykk ut fra regulator enn det som er på fatet så ingen fare under den prosessen. Men når man er ferdig med å rulle, og for å finjustere siste rest av metning så må man velge om man vil lufte ut fatet og sette på korrekt co2 med en gang, eller bare la fatet stå i kjøleskapet og la headspace-co2'en bli absorbert, for å så sette på korrekt trykk og da toppe opp til riktig metning.

Jeg opererer med ca 0 headspace i fat (kapper ned alle co2-stigerør), og etter at jeg er ferdig med rullingen, så tapper jeg ut ett glass som en liten trofe-prøve, så ølet står uansett under co2-røret på dette tidspunktet, så får ikke tilbakeslag uansett om jeg ville koblet til med 1 bar ut av regulator. Uansett er det lurt å faktisk tappe av bittelitt øl før rullingen, ellers hører man ikke bobler.

Sist redigert:
Ok, nå har jeg lest litt av det som hadde kommet av gode råd mens jeg var i skogen. Virker jo ganske overkommelig.
1) Fyll fat med øl.
2) Kjøl ned fat
3) Legg fatet på et håndkle med gass inn ned og koble til gass med trykk på 2-3 bar.
4) Vugg fatet til det slutter å boble mye
5) Sett fatet tilbake på kjøl og la stå et døgn
6) Sjekk grad av karbonering ut fra tabell med tilkoblet gass
7) Profit!

Er det noe jeg har rota til nå? Hvis det er for lite karbonert, hvada? Litt til på trinn 3?

Ok, nå har jeg lest litt av det som hadde kommet av gode råd mens jeg var i skogen. Virker jo ganske overkommelig.
1) Fyll fat med øl.
2) Kjøl ned fat
3) Legg fatet på et håndkle med gass inn ned og koble til gass med trykk på 2-3 bar.
4) Vugg fatet til det slutter å boble mye
5) Sett fatet tilbake på kjøl og la stå et døgn
6) Sjekk grad av karbonering ut fra tabell med tilkoblet gass
7) Profit!

Er det noe jeg har rota til nå? Hvis det er for lite karbonert, hvada? Litt til på trinn 3?

Hvis det føles som "akkurat litt for lite karbonert" så er det perfekt, da topper du opp resten ila et døgn eller så. Hvis du overkarbonerer så kan du enten drikke av fatet uten gass tilkoblet, eller sette det varmere og lufte det, det siste krever kanskje noen utluftinger avhengig av hvor overkarbonert. Men slutt å rulle når det er litt underkarbonert.

Hvis det føles som "akkurat litt for lite karbonert" så er det perfekt, da topper du opp resten ila et døgn eller så. Hvis du overkarbonerer så kan du enten drikke av fatet uten gass tilkoblet, eller sette det varmere og lufte det, det siste krever kanskje noen utluftinger avhengig av hvor overkarbonert. Men slutt å rulle når det er litt underkarbonert.
Dette har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg sikkert! :)

Dette har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg sikkert! :)
Bare husk at hvis du tapper med en gang med en balansert linje så vil du få en del skum.. Skummet er co2 som har gått ut av løsing, så det er "egentlig" litt mer karbonert enn det du smaker hvis tappetrykket hadde vært korrekt (hvis du ikke blør av for å smake).. Noen hakk i beltet på denne metoden så har du close til perfekt karbonert øl ila få minutter etter noen forsøk.

Tilbake
Topp