Tråden for dumme spørsmål.

Hvorfor tar karbonering av øl på på fat så lang tid, Sodastream klarer jo å karbonere vann på 3 sekunder?

Det jo ikke ta lang tid, men det er vel enkleste måte å få korrekt karbonering.
Et annet poeng er jo at det er 19 liter i fatet, altså mer væske som skal mettes med CO2.
Man kan rulle/riste fatet på høyere trykk og sånn få CO2 mye raskere inn i ølet, men da risikerer man å overkarbonere.
 
Men det er jo også temperaturavhengig, sant? Jeg er jo en novise på dette, på fata jeg drikker av kjører jeg 0,7 og 1 bar på hhv britisk og tysk øl ved 8 grader, om jeg ikke husker feil. Dette bør ha litt høyere karbonering enn det tyske, antakelig.

Ifølge Beersmith er:
0,7 bar @ 8 c er 2,05 volum co2.
1 bar @ 8 c er 2,4 volum co2.

Fant dessverre bare en tabell med PSI, men den har iallefall celsius.

1 bar = 14,5 PSI

Force carbonation chart PSI and Degrees Celcius

Det er bare å finne frem 8 c ( det er bare 7,8 og 8,3 i denne tabellen) i kolonnen helt til venstre, dra fingern over skjermen bort til ønsket volum co2. Derfra skyter du rett opp og ser hvor mange PSI du skal karbonere med.
 
Ifølge Beersmith er:
0,7 bar @ 8 c er 2,05 volum co2.
1 bar @ 8 c er 2,4 volum co2.

Fant dessverre bare en tabell med PSI, men den har iallefall celsius.

1 bar = 14,5 PSI

Force carbonation chart PSI and Degrees Celcius

Det er bare å finne frem 8 c ( det er bare 7,8 og 8,3 i denne tabellen) i kolonnen helt til venstre, dra fingern over skjermen bort til ønsket volum co2. Derfra skyter du rett opp og ser hvor mange PSI du skal karbonere med.
Det opplegget kjenner jeg til, men det tar for lang tid. Det var hurtigmetoden jeg lurte på.
 
Det opplegget kjenner jeg til, men det tar for lang tid. Det var hurtigmetoden jeg lurte på.

Det jeg pleier å gjøre med øl jeg har lyst til å drikke "nå med en eneste gang". Er å skru regulatoren opp til maks før overtrykksventilen løser ut, og bare rulle fatet. Jeg har fått en grei rutine på det så jeg vet hvor mye rulling som skal til med en kaldt 12L fat ved å telle "rullinger" og høre på klukke-lyden, så YMMW som amerikanerne sier. Men hvis du er ukjent med greia så er trikset å smake underveis. Du vil jo få mye skum når du smaker når du gjør det slik, men du kan blø ut av før du smaker, er ikke IPA du skal servere så litt tapt aroma er kanskje ikke veldig ille. Karbonert greit på ca 1-2 minutter. Men fatet bør være kaldt når du gjør det, jeg gjør det etter CC.
 
Da må jeg spørre hva resultatet blir om du velger rett trykk i forhold til temperatur og vugger eller rister på fatet med kontinuerlig trykk?

Jeg TROR at det da ikke er noen fare for overkarbonering, og at co2en vil løses opp raskere enn om du trykksetter et fat som står i ro.

Tilbakeslagsventil anbefales.
 
Da må jeg spørre hva resultatet blir om du velger rett trykk i forhold til temperatur og vugger eller rister på fatet med kontinuerlig trykk?

Jeg TROR at det da ikke er noen fare for overkarbonering, og at co2en vil løses opp raskere enn om du trykksetter et fat som står i ro.

Tilbakeslagsventil anbefales.

Det har du helt rett i, du får ikke dyttet inn mer co2 enn det som profetien sier blir maks mengde løst co2 med temperatur på fat vs trykket du har satt.
Men det tar lengre tid...

Jeg har aldri brukt tilbakeslagsventil, så lenge man ikke driter seg ut så går det greit (heh!). Når man ruller så har man uansett høyere trykk ut fra regulator enn det som er på fatet så ingen fare under den prosessen. Men når man er ferdig med å rulle, og for å finjustere siste rest av metning så må man velge om man vil lufte ut fatet og sette på korrekt co2 med en gang, eller bare la fatet stå i kjøleskapet og la headspace-co2'en bli absorbert, for å så sette på korrekt trykk og da toppe opp til riktig metning.

Jeg opererer med ca 0 headspace i fat (kapper ned alle co2-stigerør), og etter at jeg er ferdig med rullingen, så tapper jeg ut ett glass som en liten trofe-prøve, så ølet står uansett under co2-røret på dette tidspunktet, så får ikke tilbakeslag uansett om jeg ville koblet til med 1 bar ut av regulator. Uansett er det lurt å faktisk tappe av bittelitt øl før rullingen, ellers hører man ikke bobler.
 
Sist redigert:
Ok, nå har jeg lest litt av det som hadde kommet av gode råd mens jeg var i skogen. Virker jo ganske overkommelig.
1) Fyll fat med øl.
2) Kjøl ned fat
3) Legg fatet på et håndkle med gass inn ned og koble til gass med trykk på 2-3 bar.
4) Vugg fatet til det slutter å boble mye
5) Sett fatet tilbake på kjøl og la stå et døgn
6) Sjekk grad av karbonering ut fra tabell med tilkoblet gass
7) Profit!

Er det noe jeg har rota til nå? Hvis det er for lite karbonert, hvada? Litt til på trinn 3?
 
Ok, nå har jeg lest litt av det som hadde kommet av gode råd mens jeg var i skogen. Virker jo ganske overkommelig.
1) Fyll fat med øl.
2) Kjøl ned fat
3) Legg fatet på et håndkle med gass inn ned og koble til gass med trykk på 2-3 bar.
4) Vugg fatet til det slutter å boble mye
5) Sett fatet tilbake på kjøl og la stå et døgn
6) Sjekk grad av karbonering ut fra tabell med tilkoblet gass
7) Profit!

Er det noe jeg har rota til nå? Hvis det er for lite karbonert, hvada? Litt til på trinn 3?

Hvis det føles som "akkurat litt for lite karbonert" så er det perfekt, da topper du opp resten ila et døgn eller så. Hvis du overkarbonerer så kan du enten drikke av fatet uten gass tilkoblet, eller sette det varmere og lufte det, det siste krever kanskje noen utluftinger avhengig av hvor overkarbonert. Men slutt å rulle når det er litt underkarbonert.
 
Hvis det føles som "akkurat litt for lite karbonert" så er det perfekt, da topper du opp resten ila et døgn eller så. Hvis du overkarbonerer så kan du enten drikke av fatet uten gass tilkoblet, eller sette det varmere og lufte det, det siste krever kanskje noen utluftinger avhengig av hvor overkarbonert. Men slutt å rulle når det er litt underkarbonert.
Dette har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg sikkert! :)
 
Dette har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg sikkert! :)
Bare husk at hvis du tapper med en gang med en balansert linje så vil du få en del skum.. Skummet er co2 som har gått ut av løsing, så det er "egentlig" litt mer karbonert enn det du smaker hvis tappetrykket hadde vært korrekt (hvis du ikke blør av for å smake).. Noen hakk i beltet på denne metoden så har du close til perfekt karbonert øl ila få minutter etter noen forsøk.
 
Bare husk at hvis du tapper med en gang med en balansert linje så vil du få en del skum.. Skummet er co2 som har gått ut av løsing, så det er "egentlig" litt mer karbonert enn det du smaker hvis tappetrykket hadde vært korrekt (hvis du ikke blør av for å smake).. Noen hakk i beltet på denne metoden så har du close til perfekt karbonert øl ila få minutter etter noen forsøk.
Det meste ølet jeg lager har bare godt av å stå litt uansett, men jeg har jo ambisjoner om å en gang få til en skikkelig humlebombe, og da hadde dette vært kjekt. Da vil jeg jo coldcrashe også, så da starter jeg med kaldt øl.
 
Det meste ølet jeg lager har bare godt av å stå litt uansett, men jeg har jo ambisjoner om å en gang få til en skikkelig humlebombe, og da hadde dette vært kjekt. Da vil jeg jo coldcrashe også, så da starter jeg med kaldt øl.

Jeg gjør det bare på humleølene mine. Ikke noe lagring der. Fra start av tapping til karbonert øl i glasset tar det kanskje 20 min ink litt lett rigging av stæsj.
 
Såe, den antatte OG'en på brygge appen sier 1.046, men den nye tilten som ligger å dupper i toppen av vørteren som nå er i gjæringskaret sier at OG er 1.032. Jaja tenker jeg, tilt er tilt, frem med hydrometeret fra bryggselv som jeg alltid bruker og tar en prøve fra krana. Og hva sier den? Jo den sier 1.060.

Hva skjer a? Legger sukkeret seg i bunnen? Målingene ble gjort noen timer etter gjæringskaret ble satt i gjæringsskapet o_O
 
Såe, den antatte OG'en på brygge appen sier 1.046, men den nye tilten som ligger å dupper i toppen av vørteren som nå er i gjæringskaret sier at OG er 1.032. Jaja tenker jeg, tilt er tilt, frem med hydrometeret fra bryggselv som jeg alltid bruker og tar en prøve fra krana. Og hva sier den? Jo den sier 1.060.

Hva skjer a? Legger sukkeret seg i bunnen? Målingene ble gjort noen timer etter gjæringskaret ble satt i gjæringsskapet o_O

Tilt er en gadget, mens et hydrometer er et verktøy,

Sukkeret legger seg ofte nederst. Hvis du har skylt og tappet og alt det der, så bør det være ganske homogent.
 
Tilt er en gadget, mens et hydrometer er et verktøy,

Sukkeret legger seg ofte nederst. Hvis du har skylt og tappet og alt det der, så bør det være ganske homogent.

Jeg brygger med spraymalt så ingen skylling, men regner med det blir det samme. Da blir jo spørsmålet, for jeg kjøler vørteren i oppvaskummen, med lokket på kasserollen og det tar glatt en time når jeg skal ned til 10 grader.

Vil sukkeret legge seg i bunn hær også? Jeg tar jo aldri med de siste literen for å ikke få med så mye trub....

Du begynner å brygge, og tenker at:
"Dette skal bli fint"
Så engasjerer du deg.
Så får du slike målinger...

Haha good one og ja, det er min første lager, så planen var å være ekstra påpasselig og da er det nedtur med de tallene der:D
 
Vil du ikke få øl inn i gass ventilen hvis du gjør det på den måten
Nei. Fordi du har høyere trykk på gass siden enn i fatet. Du får bare tilbakeslag dersom du har høyere trykk i fatet.

Ok, nå har jeg lest litt av det som hadde kommet av gode råd mens jeg var i skogen. Virker jo ganske overkommelig.
1) Fyll fat med øl.
2) Kjøl ned fat
3) Legg fatet på et håndkle med gass inn ned og koble til gass med trykk på 2-3 bar.
4) Vugg fatet til det slutter å boble mye
5) Sett fatet tilbake på kjøl og la stå et døgn
6) Sjekk grad av karbonering ut fra tabell med tilkoblet gass
7) Profit!
Dette er et meget godt utgangspunkt :)
 
Mulig jeg burde ha spurt FØR jeg tilsatte 150 gram rehydrert US05, men jeg tok en for laget.

Bildet er like etter 2 min med oksygen og med gjæringskaret trygt forvart i gjæringskjøleskapet.
0edbf95c57bfecb96385ab504bfb8553.jpg

Blir ikke dette egentlig en slags dobbel rehydrering?
e02e4d442560aa42131739681195e30e.jpg

Bildene er tatt med 25 minutters mellomrom og hadde jeg husket noe av det jeg lærte på skolen hadde jeg sikkert klart å regne ut når temperaturen er nede på target, 17 grader.

Ca 53 liter. OG 1100.
 
Bommet på OG når jeg brygget i går, og lurer på om noen ser noen tydelige feil jeg har oversett?

Oppskriften er vel en litt forenklet hveteøl.
Skulle hatt OG på 1.051 men endte på 1.032
Brygget på en 50 liter auto ølbrygger fra netthandelen.

På grunn av utstyr ble ikke oppskriften fulgt helt nøyaktig på vannmengder, mesket med 30 liter, og skylte med 25 liter, hadde da ca 46 liter før kok, og ca 42 liter etter kok.

Mesken på 51 grader ble kanskje litt varm, satte bryggeren på 56 grader, og satte ned til 51 grader i det jeg hadde i malt, men falt bare til 54 grader.

Denne bryggeren har et rør i midten av maltrøret som gjør at det ikke flyter over, jeg lot pumpa gå hele tiden, og det overflødige rant ned.

Det luktet og smakte godt, så blir vel en lett gressklipperøl.
 

Vedlegg

  • 0 bytes · Sett: 14
Tilbake
Topp