1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Tråden for dumme spørsmål.

En tråd i 'Generelt og nybegynnerspørsmål' startet av 1Morten, 23 Sep 2014.

  1. Hallerik

    Hallerik
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

    Takk for svar. Mener å ha lest i en annen tråd også om noe varierende utgjæring på kveik. Får sette det på erfaringskontoen. Meske litt lavere og sikte mot lavere OG. Tror jeg tynner den ut noen få poeng denne gangen.

    Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
     
  2. svalevatn

    svalevatn
    Expand Collapse
    Registrert bruker

    Cider?

    Presset 18 liter most forrige lørdag, der tanken var å tilsette camden-tabletter for å knekke villgjæren. Så rakk jeg selvsagt ikke vestbrygg, så da endte jeg på europris. Kjøpte en pose vinsvovling, og tilsatte 1,8 gram.

    Da det for tiden er manglende kjølemuligheter under gjæring, kjøpte jeg påfølgende mandag et rør sigmunds kveik fra yeast bay. Denne ble tilsatt etter mosten hadde fått vel fem gram gjærnæring.

    Nå har herligheten stått en uke på ca 27 grader, så jeg tok en måling. Fra OG på 1.051, er vi nå nede i 1.032.
    Smakte nydelig, men det er mye sødme igjen.

    Håpet var at den skulle få gjæret ut, men svovelen har gjerne gjort sitt?

    Hva gør man så? Venter? Tilsetter mer gjær? Øker temperaturen?
     
  3. TurboJens

    TurboJens
    Expand Collapse
    Registrert bruker

    Cider gjær?

    Denne tråden tar for seg samme problematikk.

    Men de fleste varianter av cidergjær går helt fint i romtemperatur. Så mangel på kjøling bør ikke være noe stort problem. M02 er vel oppgitt til 15-30c, men trives best mellom 20-24c ser jeg enkelte nevne.
     
  4. Andrekveld

    Andrekveld
    Expand Collapse
    Registrert bruker

    Hei! Jeg lurte på ang dette med gjær. Er det innafor å bruke hvordan gjær man vil? Jeg handler hos Bryggselv, bruker tørrgjør, og brygger primært IPA. På enkelte Allgrain sett får man anbefalt 2 typer tørrgjør, men andre ganger ikke. For å oppnå er ordentlig haze, vil jeg kunne bruke en New England gjær på alle IPAs? Og hva om man dropper klaringsmiddel, vil det kunne bidra til dette, eller vil det sette et negativt preg på ølet?
     
    #10644 Andrekveld, 8 Okt 2019
    Sist redigert: 8 Okt 2019
  5. Eirik KG

    Eirik KG
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

    Bosted:
    Oslo
    Svarer på dine to temaer hver for seg.

    1. En ting som er fint med å brygge ditt eget øl er at du kan lage hva du vil med de ingrediensene du vil. Om spørsmålet er om du får forskjellige resultater med forskjellige gjærsorter er svaret ja. Om spørsmålet er om du ødelegger noe ved å bruke "feil" gjærsort er svaret.... njæ? En lagergjær som er ment for å undergjære sakte ved lave temperaturer, for minst mulig esterproduksjon og renest mulig smak, vil gi en veldig annerledes smak ved høye temperaturer. Skal du brygge en typeriktig pils vil det ikke bli riktig å bruke lagergjær ved høy temperatur, men en Steam Beer/California Common er en egen definert øltype der lagergjær fermenterer ved høyere temperaturer. Så det blir ikke nødvendigvis feil, det blir bare annerledes.

    2. Haze blitt diskutert ganske nylig i denne tråden: NEIPA hva nå?
     
  6. Finn Berger

    Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

    Du har alt fått et godt svar, men jeg fikk lyst til å si noe, likevel.

    Riktig gjær - og riktig behandling av den - er viktig. Vil du brygge en weissbier fordi du liker weissbier, skal du bruke en weissbiergjær. Dette gjelder for de aller fleste øltyper. For å sette det litt på spissen: Gjæren definerer som regel øltypen mer enn noen annen ingrediens.

    Det kan likevel være mange gjærer å velge mellom. Alle britiske og amerikanske ale-typer kan brygges med alle britiske og amerikanske ale-gjærer - skjønt noen kombinasjoner nok ikke er tilrådelige. Det betyr at en amerikansk IPA slett ikke må brygges med den mest vanlige gjæren - som Fermentis' us-05 er en versjon av. Den kommer opprinnelig fra bryggeriet Sierra Nevada - eller kanskje fra enda lenger tilbake - og kalles gjerne "chico"-gjæren etter det stedet i California der Sierra Nevada holder til. Alle gjærprodusenter har en versjon av den. Chico-gjæren er en ganske nøytral gjær, dvs. at den gir et øl der gjæren ikke bidrar med så mye til smaken, mens engelske ale-gjærer kan gi mer kompleksitet. Kinn brygger f.eks. sin klassiske IPA "Vestkyst" med Wyeast 1319 London Ale III, og det ølet ville blitt et annet øl med 05.

    Så prøv deg fram, men hold deg innafor øltypen. Så kan du sjølsagt eksperimentere, men det er greit å ha litt erfaring, så du veit hva du gjør.

    Tåka i en NEIPA er først og fremst et produkt av humla, så om du bruker klarningsmiddel i kjelen, spiller det liten rolle. Du bør gjøre det, for de stoffene som klaringsmiddelet hjelper til å felle ut, vil du ikke ha i det ferdige ølet uansett.

    Gjæren spiller en viktig rolle i produksjonen av tåka i en NEIPA. Noen gjærtyper er bedre enn andre, så vil du ha tåke, skal du velge en av dem som er anbefalt til NEIPA. Wyeast 1318, som jeg nevnte ovenfor, er en av dem. Du kan sjølsagt bruke dem i andre ølsorter, også.
     
    #10646 Finn Berger, 8 Okt 2019
    Sist redigert: 8 Okt 2019
    Einar Michelsen, Eirik KG og Nils1 liker dette.
  7. erikraude

    erikraude
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

    Bosted:
    Oslo
    Da har jeg rista inn gass på tre bars trykk til boblinga roa seg. Litt vanskelig å vite hvor mye det skulle roe seg, så den vurderinga blei tatt på en passelig dose slump. Nå står det kobla til tappesystemet, men uten tilkobla gass. Høres bra ut så langt?

    Da kommer spørsmålet: Når er det på tide å teste et glass?
     
  8. TommyH

    TommyH
    Expand Collapse
    Registrert bruker

    Bosted:
    Miðgarðr
    Det bør du gjøre så fort det er kjølt ned til serveringstemperaturen du har i keezer/kegerator, og har roet seg i tillegg. Det tar et rundt et døgn, uten at jeg har testet nøyaktig. Om det da er overkarbonert så blør en av, om det er underkarbonert så venter en bare til det er ferdig (med gass påkoblet). Eventuellt rister inn mer, om du har hastverk.

    Overkarbonerting er et evig mas med avblødning og justering, det kan ta lang tid å få det stabilisert, og man risikerer å gå flere runder med over/underkarbonering. Jeg karbonerer alle fat naturlig rett i underkant av nivået jeg vil ha, og lar kegerator finjustere det til ønsket nivå, som da er serveringstrykket. Lar fatene stå på serveringstrykk til de er drukket opp.
     
  9. erikraude

    erikraude
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

    Bosted:
    Oslo
    Bare å glede seg til å komme hjem fra jobb imorra, da.
     
  10. Anders90

    Anders90
    Expand Collapse
    Registrert bruker

    Bosted:
    Trøndelag
    Ser det diskuteres mye rundt om øl med mye humle, aroma-tap og oksidering.
    Er det noen som har en "regel" på mengde før noe drastisk skjer med tiden fra fersk til daff humlearoma?
    Og hvor går egentlig grensen mellom "bør fates" og "kan flaskes"?

    Har en Juicy IPA som har stått ca 4-5 uker på flasker. 50g Citra i hopstand, og 100g tørrhumling. Allerede etter 3 uker var det noe forskjell på farge (blitt noe mørkere), og nå, synes jeg det smaker relativt mye mindre humle og noe mer bitterhet.
     
  11. loebrygg

    loebrygg
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

    Bosted:
    Oslo
    Selv om jeg har ganske standard prosedyre syntes jeg det kan variere alt fra et par uker til måneder
     
  12. Finn Berger

    Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

    Alt kan flaskes, men en NEIPA har nok best av å fates - under iakttakelse av maksimale åtgjerder for å hold oksygen unna. Men - og dette har jeg fra Mitch Mitchell - tid og temperatur er like viktige faktorer. Fat settes kaldt direkte, mens flasker står kanskje 2 uker i romtemperatur. Den tida kan sikkert reduseres litt, og så bør flaskene i kjøleskap.

    Flasker du, gjør det ganske stor forskjell om du anstrenger deg for å unngå plasking og voldsommme bevegelser i ølet i alle ledd under overføringa fra gjæringsfat til flaske. Og du kan fylle flaskene så å si helt opp. Det mener jeg bestemt hjelper.

    Jeg flasker NEIPAene mine, og merker ikke noe til fargeforandringer. Og de holder seg greit et par måneder, i alle fall.
     
  13. Finn Berger

    Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

    Når man rehydrer w-34/70 på klassisk fermentis-vis, så skal man i følge instruksjonene først la det hele stå i 15 minutter. Greit. Men så skal man røre forsiktig i 30 minutter.

    Er det noen som gjør det siste der? Jeg har alltid tenkt at det er trykkfeil for sekunder, men kanskje er det blodig alvor?

    Jeg brukte en pose 05 til en irsk stout nylig, og nøyde meg med de 15 - og det ser ut til å ha fungert utmerket.
     
  14. Holmentoppen

    Holmentoppen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

    Bosted:
    Ski
    Det er vel bare å røre til man får en smidig, homogen konsistens på gugga? Jeg pleier å rehydrere i et syltetøyglass, og bare riste litt forsiktig på glasset. Noen bruker sånne zip-lås poser. De er visst ganske varmebestandige. 30 minutter med konstant røring kan det vel uansett ikke være snakk om...?
     
    Sarge liker dette.
  15. Finn Berger

    Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

    Joda, det kan umulig tolkes annerledes: "Sprinkle the yeast in minimum 10 times its weight of sterile water or wort at 21 to 25 °C (70°F to 77°F). Leave to rest 15 to 30 minutes.Gently stir for 30 minutes, and pitch the resultant cream into the fermentation vessel." ( https://fermentis.com/wp-content/uploads/2018/03/SafLager-W-3470.pdf )

    Men tar noen dette på alvor?
     
  16. TommyH

    TommyH
    Expand Collapse
    Registrert bruker

    Bosted:
    Miðgarðr
    Hæ? Rart hvor forkjellig folk leser ting!

    Jeg leser og praktiserer det slik: Drysser gjæren og lar den stå i fred i 15 min. De neste 20-30 minuttene rører jeg lett i noen få sekunder 3-4-5 ganger, spredt over de 20/30 minuttene. Siste gangen er den helt hydret og blandet ut.
     
  17. Jo

    Jo
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

    Bosted:
    Askøy
    Jeg leser det som "rør i 30 min". Hvis ikke hadde jeg forventet en "stirring occationaly" e. l.

    Men jeg tar det ikke på alvor i det hele tatt.

    Sent fra min VOG-L29 via Tapatalk
     
    Sarge og Finn Berger liker dette.
  18. Holmentoppen

    Holmentoppen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

    Bosted:
    Ski
    Bare å ignorere, etter min mening. Lallemand Diamond har denne beskrivelsen på sitt dataark:

    "Sprinkle the yeast on the surface of 10 times its weight in clean, sterilized water at 25-30°C (77-86F). Do not use wort, or distilled or reverse osmosis water, as loss in viability may result. Stir gently, leave undisturbed for 15 minutes, then stir to suspend yeast completely. Leave it to rest for 5 more minutes at 25-30°C (77-86F)."
     
  19. Kloakk

    Kloakk
    Expand Collapse
    Registrert bruker

    På eldre pakker fra fermentis står det: "Gently stir and leave for 30 minutes." Så er nok ikke ment sekunder. Hvorfor de har valgt å spare trykkpressa for 2 ord på de nye pakkene sine må gudene vite:confused:
     
    Finn Berger liker dette.
  20. TurboJens

    TurboJens
    Expand Collapse
    Registrert bruker

    Står i PDF, på pakkene (11g i hvert fall) står det bare sprinkle into wort.

    Høres lenge ut, men det går igjen i all info fra de.
     

Del denne siden