1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Tråden for dumme spørsmål.

En tråd i 'Generelt og nybegynnerspørsmål' startet av 1Morten, 23 Sep 2014.

1. erikraude

erikraude
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Du må da slippe ut trykk et sted, gjennom gass inn, antar jeg? Da renner det over der. Da er det fullt.

RealGone liker dette.
  2. Jo

Jo
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

En liter øl er 1 kg x FG, sånn ca?

Mulig tråden må skifte navn til dumme spørsmål og svar nå..

Sent fra min VOG-L29 via Tapatalk

erikraude og RealGone liker dette.
  3. RealGone

RealGone
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Slipper ut trykket gjennom sikkerhetsventilen. Men vil gjerne ha "litt å gå på" headspace Det er jo en ventil som stikker ned som skal ha Co2 inn.
    (Ja, eg vet eg burde kappet den).

4. erikraude

erikraude
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Kan du ikke bare tappe ut litt, da, når det har rent over og du har stoppa?

5. RealGone

RealGone
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Joda, sikkert. I utgangspunktet enig. Men, nå er det fullt. Bare merket det. Greit nok i grunnen. Kontrollvekt sa det samme, sånn ca.
    Cirka er godt nok i dag.

erikraude liker dette.
  6. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Det aller enkleste er å kappe stigerøret helt ned, fylle til det renner over i gass ut, og så tappe ut et glass.

Vekta vil noke spille en et puss siden vi måler AA, og alkoholen tar ikke helt høyde for det. Men det er snakk om små og få gram, som nok ikke hadde blitt plukket opp av vekta uansett.

RealGone liker dette.
  7. Jo

Jo
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Føler det er potensiale for et lokk med en time-of-flight-sensor. Komplett med skytjeneste og egen app. Da kan man bare feste telefonen på utsiden av fatet, og få en knakende fin visualisering av når det kommer til å renne over

Deep learing for å beregne skumhøyde er en selvfølge.

Fylle med vekt eller til det er fullt er alt, alt for analogt.

Sent fra min VOG-L29 via Tapatalk

Ekornskurken liker dette.
  8. RealGone

RealGone
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Hvorfor finnes det ikke en ultra enkel måte å måle det på. Type kule i fat, magnet utenpå.
    Ingen strøm, app eller whatnot.
    Vet at Brewshop har denne, men det byr meg imot å betale så mye for så lite.
    Ball and Keg - Keg Level Indicator - Nivåmåler for fat
    Ingen DIY der ute?

9. Steinar Huneide

Steinar Huneide
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jepp. Jekket opp temperatur på begge to, og roterte litt på de. Kveiken gikk så ned til 1.014 og US-05 til 1.018 i går, den trenger sikkert noen dager til da.

10. Eirik KG

Eirik KG
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Tripel med OG 1.065 tilsatt 1kg sukker (lake) etter stormgjæring (dag 3). Gjæret med Mangrove Jack M31. Flaske etter to eller tre uker?

11. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

Du flasker når SG (egenvekta, målt med hydrometer) er stabil over tre dager (mål den første dagen, hopp over en dag, og mål på den tredje). Den verdien du måler da, er FG (final gravity/den endelig egenvekta).

Alle råd om å flaske etter så og så lang tid er bare tull - og i verste fall kan det være farlig å følge dem.

Eirik KG liker dette.
  12. msevland

msevland
    Expand Collapse
    Fylkesleder Oslo
    Fylkesstyre

Tapp resten på en 0,5L brusflaske. Hiv på to sukkerbiter, og press ut lufta... Eller fyll på noen ølflasker med patentkork.

RealGone liker dette.
  13. Sarge

Sarge
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg har opplevd gjær som har tatt seg "kunstpause" med tilsynelatende stabil SG før den krabber videre nedover. Så om (1) gjæren ikke bunnfaller som forventet, (2) det er tydelige tegn på fortsatt aktivitet eller (3) SG er betydelig høyere enn forventet FG, så er det også grunn til å ikke flaske på noen dager.

Hastigheten på gjæringen henger sammen med flere faktorer. OG betyr noe (høyt alkholinnhold på slutten gir tregere gjæring), gjærtype og temperatur (høyere temperatur gir gjerne raskere gjæring).

Om ølet er ferdig til flasking er en helhetsvurdering.

Finn Berger liker dette.
  14. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

Jeg burde vel ha lagt til noe sånt som "Dette gjelder bare dersom målingene er nede på forventet FG, eller i rimelig nærhet." Gjæringen kan jo stoppe opp som følge av et brått temperaturfall, f.eks..

Men jeg synes du får det til å virke litt for komplisert når du sier at man må gjøre en "helhetsvurdering";). Vanligvis er det såre enkelt - så lenge man har et begrep om hvor FG bør ligge.

15. Anders90

Anders90
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Når jeg mesker BIAB (i meskepose), rører jeg godt. Måler jeg temperaturen midt i mesken, holder den 65 grader, men om jeg måler helt i kanten, får jeg ofte 67-68 grader, uansett hvor mye og intensivt jeg rører. Hvor er det riktig å måle? Mesker på 65 grader

Jo-Helge liker dette.
  16. RealGone

RealGone
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Normalt ville eg flasket resten på normal møte, men eg var ton for flasker. Brukte opp alle på å tømme fatene med tapcoolers mottrykksfyller.
    Hadde ingen brusflakser. Endte med å bare sette gjæringsbøttene tilbake.
    Har to alternativer.
    Skaffe flakser.
    Drikke og etterfylle fatene.
    Om eg etterfyller, så blir evt det på søndag. Skal smake med venner på lørdag.

17. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

Den temperaturforskjellen du opplever der, virker rar. Men om du lar den stå i ro litt før du måler, er det fremdeles sånn?

I praksis er det aldri jevn temperatur over tid. Du må tenke deg en snittemperatur som så blir den "virkelige".

18. Sarge

Sarge
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Enig, men så er det unntakene, da...

Finn Berger liker dette.
  19. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

For å rekapitulere: Dette gjelder den formuleringa på dataarket til tørrgjærene til Fermentis som sier at du etter at gjæren har fått stå i ro i 15 minutter, skal "stir gently for 30 minutes".

Jeg fikk svar i dag. De har endra formuleringa - men hvorfor den gamle fremdeles ligger ute, skjønner jeg ikke. Her er den nye versjonen av datarket: https://fermentis.com/wp-content/uploads/2018/08/SafLager-W-3470_Rev1.pdf

Der står det bare "stir gently and pitch..."

YngveKL og Sarge liker dette.
  20. Ekornskurken

Ekornskurken
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Mål der du får korrekt mesketemp iht oppskrift. :D

Jo-Helge, Sarge, Dag Hovland og 2 andre liker dette.

Del denne siden