1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Tråden for dumme spørsmål.

En tråd i 'Generelt og nybegynnerspørsmål' startet av 1Morten, 23 Sep 2014.

1. Anders90

Anders90
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Dette har jeg gjort manuelt på begge batcher. Har både varme og kjøle.

2. Anders90

Anders90
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Leste et sted at det å tilsette sukker kan få ned SG. Tilsatte 150g hvitt sukker kokt i litt vann i går kveld, nå har den sunket 3 poeng.

3. TurboJens

TurboJens
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Å tilføre mer sukker vil øke SG, så hvis den har gått ned tre punkt fra måling før du tilsatte sukker så har du fått startet gjæring igjen. Det var altså mer gjærbart sukker igjen i karet.

Er den ned 3 punkt fra måling etter du tilsatte sukker så har du nok bare konvertert det nye sukkeret til alkohol. 150g på 20-25l batch er vel ca 3 poeng?

4. Anders90

Anders90
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Jepp. Vil tro at utgangspunktet på1.017 ble økt til 1.020 (3 poeng opp pga sukker). Etter dette har den altså sunket til 1.014

Skal la den stå i et par døgn nå, og se om den fortsetter videre nedover. Eventuelt tilsetter jeg nye 150g. Mulig det ligger noe bak dette, at den kryper litt ned etter å ha tilført sukker

Jeg mener å huske at forklaringen var at om gjæren hadde «fått nok», eller at det var tyngre sukkerarter igjen som den ikke vil ta, så kunne tilføring av enkle sukkerarter få den i gang, og at den deretter spiste opp de lette, og litt av de tyngre før den gir seg igjen. Krunglette forklart, men...

#10724 Anders90, 17 Okt 2019
    Sist redigert: 17 Okt 2019
  5. msevland

msevland
    Expand Collapse
    Fylkesleder Oslo
    Fylkesstyre

Gjær oppfører seg forskjellig, så det finnes ikke én regel, men noen retningslinjer.
    Ved å tilsette ny sukker, vil helt klart gjæringen starte igjen. Hva som skjer etterpå varierer. Noen vil kunne dra ned FG, men dette ville du trolig ha oppnådd ved å svirre på gjæringskaret og økt temperaturen en grad eller to.
    En annen vanlig oppfattelse er at gjær som har hatt det lett i livet (enkle sukkerarter), blir late(dropper komplekse).
    Godt å se at du fikk dratt ned FG.
    Tilsetting av sukker påvirker smaken. Jeg ville ikke ha tilsatt mer sukker

6. Anders90

Anders90
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Har både svirret opp bunnfallet og økt temperaturen 2-2,5 grader, uten at dette ga noe utslag. Sukkertilsetningen var mitt siste trekk før flasking

msevland liker dette.
  7. gustavf

gustavf
    Expand Collapse
    Sentralstyre

Temperaturen er neppe grunnen til så store avvik i FG. Du kan, riktignok, påvirke utgjæring ved å styre temperaturen i mesken, men det er små endringer. Jeg tror du har et annet problem, sannsynligvis i gjæringsprosessen eller målefeil.

8. Anders90

Anders90
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Fikk tilbakemelding på et innlegg på facebook-gruppe at jeg hadde for lite gjær. Skulle ha vært 2 pakker, mens settet medfulgte det bare 1 pakke. Spurte Vestbrygg om dette for en uke siden, uten tilbakemelding.

Vedlagte filer:

9. Holmentoppen

Holmentoppen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Alle ølsett burde selges med minimum 2 pakker gjær. Ølbrygging og Bryggselv er flinke, men noen selger fremdeles med for lite gjær.

Finn Berger liker dette.
  10. Steinar Huneide

Steinar Huneide
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Skal jammen ta å teste å tilsette sukker på en amber jeg har som er 8. dagen på 1.017

Anders90 liker dette.
  11. Mc.

Mc.
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Hva var forskjellen etter tilsatt laktose?
    Har enda ikke prøvd det der.
    Blir det mere "kropp" på ølet eller søtere?

12. Holmentoppen

Holmentoppen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Begge deler, vil jeg si. Laktose er veldig lite søtt, men du får en rundere, fyldigere smak. Bør brukes med stor forsiktighet i lyse/tynne øl. Det kan fort bli for mye – og da kan det bli litt kvalmende. Veldig sjelden jeg bruker det, men denne gangen var det nødvendig for å tilføre sødme til et øl som hadde gjæret langt ned pga. en amigase-tilsetning. Planen var å fore gjæren med sukker til den døde, og så bygge opp sødmen med demerarasukker. Men jeg feiget ut ved 16 %. Dette ølet har en brutalt kraftig maltbase, så det var egentlig ikke nødvendig å bygge mer kropp.

13. Mc.

Mc.
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Ok.
    Burde kanskje prøvd det med min versjon av Birger Eriksen. Det blir for mektig for min smak. Eller først så må jeg ha tilsatt noe som fikk gjæret ølet laaangt ned
    Mulig det hadde blitt nok.

14. Sarge

Sarge
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Store øl som Birger Eriksen må ha en del humle for ikke å bli for tunge. Hva var BU:GU for din Birger Eriksen?

15. Mc.

Mc.
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

IBU lå rundt 100 og OG på 1100.
    Skulle være nok.
    Mulig at lang koking av vørter for å få høy nok OG gjorde sitt til at det ble for mektig. Jeg vet egentlig ikke hva jeg skal forvente av smak og lukt fra Birgeren.
    Har liten erfaring fra den type øl.

Sarge liker dette.
  16. Sarge

Sarge
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Ja, burde holde. Om du ikke drikker så mye porters og stouts, så er det kanskje rett og slett litt uvant. Husker godt de første imperial stouts jeg drakk. De er smaksbomber av dimensjoner sammenlignet med annet øl, og definitivt mektige. Guinness blir flatt og kjedelig i forhold.

Drakk du ved riktig temperatur? Slike øl har typisk en temperaturmessig sweet spot. Er det for kaldt, så mister du mye av smaken og balansen går mot det bitre. Er det for varmt, så blir sødmen påtrengende og da skjønner jeg at det kan bli litt mye. Ved riktig temperatur har man fin balanse mellom sødme, fylde, bitterhet og syre (som man ofte ikke tenker så mye på i "vanlig" øl, men som selvsagt er der).

Mc. liker dette.
  17. JAMBO picobryggeri

JAMBO picobryggeri
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Min BE smaker veldig lakris, og er mektig (mye mat). Men jeg synes den er fantastisk god, og det samme synes de rundt meg som har smakt den.

18. Mc.

Mc.
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Høres ut som den smaker omtrent som min.
    Har sendt en til Lars Ulv til uttesting
    Greit å få noen andres syn/smak på ølet.

JAMBO picobryggeri liker dette.
  19. Sarge

Sarge
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Tilbake til dumt spørsmål. Det er så lenge siden sist jeg brygget med US-05. Nå har den gått fra OG på 1053 til 1006 på 9 dager. Burde egentlig være ferdig der, men fortsatt ligger et godt lag med gjær på toppen. Er det normalt?

20. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

1.006 er over forventet for us-05. Så både nei og ja, uten at du bør tenke noe mer på det. Kan være at skummet bare igjen i kantene og nekter å slippe.Har du brukt diastaticus før? I mine øyne så burde 05 gitt seg ved 1.010-1.014.

Del denne siden