1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Tråden for dumme spørsmål.

En tråd i 'Generelt og nybegynnerspørsmål' startet av 1Morten, 23 Sep 2014.

1. Mc.

Mc.
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

1009 er normalt for meg i det amerikanske hveteølet jeg lager. OG rundt 1052.

2. loebrygg

loebrygg
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Har du tørrhumlet? Er det bare gjær eller mest humle
    hvis så har det ofte hjulpet for meg å gi dunken et lite dunk et par dager før flasking

3. Sarge

Sarge
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg har ikke brukt diasticus før. Oppskriften har forventet FG på 1010, så du har rett, men det er en refraktometermåling nær toppen, og det er ikke sikkert at alkoholen er uniformt distribuert. Jeg er ikke så redd for at noe er galt. Gjæren var som myk krem og fordelt over hele overflaten, så jeg tror ikke hele laget hang i kantene.

4. Sarge

Sarge
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Ingen tørrhumle. Det er en meget moderat humlet Blonde.

loebrygg liker dette.
  5. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

Relativt høy utgjærigsgrad der, ja. Jeg brygga to lignende brygg med 05 i sommer, og de hadde 82/83% utgjæring. Begge endte på 1.008, fra henholdsvis 1.048 og 1.046. Du er oppe i 88%, og da ville jeg begynne å tenke infeksjon. Men jeg har ikke brukt 05 mye, så jeg skal være forsiktig med å uttale meg om hva den gjæren kan gjøre.

Men skummet kan være en indikasjon på at det tross alt er normal gjæringing. 05 er en god topphøster, og kan danne et sånt skum. Er det en infeksjon, vil den antakelig fortsette å gjære, og gå enda lengre ned. Stopper den opp nå, ville jeg tatt det med ro.

Jeg har forresten nettopp flaska en Irish Stout med 05. Den meska jeg reativt høyt - 67/68 grader - og den endte på 73% utgjæring. Men den blei tørr nok. 05 eter altså godt av alt som kan gi sødme, men så stopper den, kan det se ut som.

Sarge liker dette.
  6. Sarge

Sarge
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Det hører med til historien at jeg har kjørt gjæringen ganske varmt på 20-22 grader.

Meskingen foregikk på 64-66 grader og utmesk på 77 grader.

#10746 Sarge, 22 Okt 2019
    Sist redigert: 22 Okt 2019
  7. Preacher

Preacher
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Jeg satt en blonde sist torsdag, og denne klukket fint i vei etter et par dager (US-05), men så droppet tempen i rommet den stod (jeg har per nå ikke mulighet for temp. regulering) til ca. 10 grader. Karet ble satt i et rom med en litt høyere temp enn anbefalt (typ 18-20), uten at det har tatt seg opp igjen i gjærlåsen.
    Det vil da mest sannsynlig si en høyst ufrivillig cold crash, men hvordan starte den igjen? Og er den i hele tatt reddbar?

8. MonoBryggeriet

MonoBryggeriet
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Det er mulig som du skriver at mye av gjæren har lagt seg i bunnen av karet. Prøv å sirkulere karet forsiktig slik at du skaper litt sirkulasjon som vil hjelpe gjæren å komme i suspensjon igjen, og gjenta dette gjerne flere ganger med litt mellomrom. Da bør den komme igjen hvis ikke SG har blitt for lav …

Preacher liker dette.
  9. Steinar Huneide

Steinar Huneide
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Hadde samme med en øl her forrige uke. Stod på 1.020 i 8 dager. Fant et tips her på forumet om å tilsette sukkerlake. Tømte nedi lake med 200 gram sukker til 42 liter. I dag fatet jeg en øl med FG 1.015. OG var 1.057

Preacher liker dette.
  10. loebrygg

loebrygg
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Hvilken temp startet du på i utgangspunktet?

Sent from my iPhone using Tapatalk

11. Preacher

Preacher
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Den startet på ca. 18 grader.
    Skal teste litt forsiktig sirkulering av dunken @MonoBryggeriet før det får bli @Steinar Huneide sitt forslag om sukkerlake. Takk for tips!

12. Steinar Huneide

Steinar Huneide
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Lykke til! Det var aktivitet i gjærlåsen allerede etter 15-20 minutter fra jeg hadde sukkerlaken i dunken, før det da ploppet taktfast noen ganger i minuttet i tre dager. Målte så samme SG som splitbatch som var satt med Skare-kveik endte på, som fikk FG på 1.015 og tok det da og som FG for US-05.

#10752 Steinar Huneide, 22 Okt 2019
    Sist redigert: 22 Okt 2019
    Preacher liker dette.
  13. MonoBryggeriet

MonoBryggeriet
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

En god plan ;)

14. Preacher

Preacher
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Tør jeg spørre hvordan fremgangsmåten var?
    Tenker da på forhold sukker/vann, avkjølt eller lunken lake?

15. Ola Dunk

Ola Dunk
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Har et nylig innlegg i annen tråd for samme batch ref manglende plopping.

Jeg har et annet spørsmål tilknyttet omstikk for samme batch.
    Jeg har en gjæringsbøtte med tappekran (ja den kan svinges slik at den peker nedover).
    Jeg ser nå at bunnfallet når over tappekranen (se bilde).
    Hvordan fikser man dette ved tapping over til annen gjærbøtte?
    Poenget med omstikk er vel nettopp å unngå eller minimalisere bunnfallet?

16. NoxMulder

NoxMulder
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Den enkleste løsningen er vel å bruke en hevert. Skal du stikke om for flasking, eller skal du stikke om for å separere ølet fra gjær/bunnfall?

Det er mulig jeg forklarer ting som du allerede vet nå, så beklager hvis de er tilfelle :) Om du tenker å stikke om for å separere bunnfall og øl, er dette ofte unødvendig. Risiko for infeksjon og oksidering er ikke verdt de moderate fordelene man får ved å stikke om. Hvis ølet skal modnes lenge, tilsettes frukt eller noe sånt, stiller det seg riktignok annerledes, men hvis det er snakk om en vanlig ganske kjapplaga øl, ville jeg ikke tatt meg bryet med omstikk før du eventuelt skal flaske.

Ola Dunk liker dette.
  17. Dag Hovland

Dag Hovland
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Dette høres jo lettvint og fristende ut, men hvordan karbonerer du ølet da?

Ola Dunk liker dette.
  18. Ola Dunk

Ola Dunk
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Jeg tenkte for å stikke om for å separere bunnfall fra gjær ja.
    Er vel greit å ha fått vekk mest mulig bunnfall før innblanding av sukker for karbonering/flasking?
    Eller tenker jeg feil her?
    Er vel under kategorien "kjapplaga øl" antagelig ja (Amber Christmas fra Bryggselv).

Forvirret liker dette.
  19. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

Enkel løsning: Tipp karet bakover ved å legge noe under det på kransida. Da siger bunnfallet vekk, og du kan tappe uten å få det med:).

Dag Hovland og Ola Dunk liker dette.
  20. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

Godt spørsmål. Jeg stikker alltid om til et blandekar der jeg tilsetter sukkerlake/vørter, og det går tilsynelatende utmrket, det. Det gjelder bare å være forsiktig så du minimerer innblandinga av oksygen. Jeg tror de fleste som tapper direkte, tilsetter sukkerlake med sprøyte til hver enkelt flaske, eller bruker karboneringsdrops/sukkerbiter i flaskene.

Ska du tilsette sukkerlake i gjæringskaret, må du vel røre for å unngå ujevn fordeling av sukkeret. Mulig det går greit hvis du har en høytflokkulerende gjær, som f.eks. wlp002, men det ville være rein katastrofe med mer pudrete gjær, som f.eks. altbiergjær (wlp036).

Det vil vel også være en klar fordel å ikke gjære med bunnfallet fra kokinga.

Dag Hovland og Ola Dunk liker dette.

Del denne siden