Den startet på ca. 18 grader.Hvilken temp startet du på i utgangspunktet?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Skal teste litt forsiktig sirkulering av dunken @MonoBryggeriet før det får bli @Steinar Huneide sitt forslag om sukkerlake. Takk for tips!
Den startet på ca. 18 grader.Hvilken temp startet du på i utgangspunktet?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Lykke til! Det var aktivitet i gjærlåsen allerede etter 15-20 minutter fra jeg hadde sukkerlaken i dunken, før det da ploppet taktfast noen ganger i minuttet i tre dager. Målte så samme SG som splitbatch som var satt med Skare-kveik endte på, som fikk FG på 1.015 og tok det da og som FG for US-05.Skal teste litt forsiktig sirkulering av dunken MonoBryggeriet før det får bli Steinar Huneide sitt forslag om sukkerlake. Takk for tips!
En god planDen startet på ca. 18 grader.
Skal teste litt forsiktig sirkulering av dunken @MonoBryggeriet før det får bli @Steinar Huneide sitt forslag om sukkerlake. Takk for tips!
Tør jeg spørre hvordan fremgangsmåten var?Hadde samme med en øl her forrige uke. Stod på 1.020 i 8 dager. Fant et tips her på forumet om å tilsette sukkerlake. Tømte nedi lake med 200 gram sukker til 42 liter. I dag fatet jeg en øl med FG 1.015. OG var 1.057
Har et nylig innlegg i annen tråd for samme batch ref manglende plopping.
Jeg har et annet spørsmål tilknyttet omstikk for samme batch.
Jeg har en gjæringsbøtte med tappekran (ja den kan svinges slik at den peker nedover).
Jeg ser nå at bunnfallet når over tappekranen (se bilde).
Hvordan fikser man dette ved tapping over til annen gjærbøtte?
Poenget med omstikk er vel nettopp å unngå eller minimalisere bunnfallet?
![]()
Dette høres jo lettvint og fristende ut, men hvordan karbonerer du ølet da?hvis det er snakk om en vanlig ganske kjapplaga øl, ville jeg ikke tatt meg bryet med omstikk før du eventuelt skal flaske.
Enkel løsning: Tipp karet bakover ved å legge noe under det på kransida. Da siger bunnfallet vekk, og du kan tappe uten å få det medHar et nylig innlegg i annen tråd for samme batch ref manglende plopping.
Jeg har et annet spørsmål tilknyttet omstikk for samme batch.
Jeg har en gjæringsbøtte med tappekran (ja den kan svinges slik at den peker nedover).
Jeg ser nå at bunnfallet når over tappekranen (se bilde).
Hvordan fikser man dette ved tapping over til annen gjærbøtte?
Poenget med omstikk er vel nettopp å unngå eller minimalisere bunnfallet?
![]()
Dette høres jo lettvint og fristende ut, men hvordan karbonerer du ølet da?
Enkel løsning: Tipp karet bakover ved å legge noe under det på kransida. Da siger bunnfallet vekk, og du kan tappe uten å få det med.
Slange fra kranen helt ned til bunnen av omstikkingskaret fungerer fint. Gjerne så lang at den ligger litt langs kanten på bunnen og lager en malstrøm. Da vil sukkerlaken blande seg godt inn i vørteren.Ja tenkte på denne muligheten, men ville gi fritt spillerom til svar her slik at ingen ble bundet av løsning. Virker å være enkleste muligheten. Men siden oksygen ikke skal blandes inn i særlig grad her så regner jeg med at man uansett bør sette på en slange på tappekranen og føre ølet ned til bunnen av ny bøtte? Eller er det bedre måter å gjøre dette på? Dette blir vel uansett tilnærmet hevert-versjonen?
Ja tenkte på denne muligheten, men ville gi fritt spillerom til svar her slik at ingen ble bundet av løsning. Virker å være enkleste muligheten. Men siden oksygen ikke skal blandes inn i særlig grad her så regner jeg med at man uansett bør sette på en slange på tappekranen og føre ølet ned til bunnen av ny bøtte? Eller er det bedre måter å gjøre dette på? Dette blir vel uansett tilnærmet hevert-versjonen?
Kokte laken i et par minutter, dro panna til sides. Slo over i et litermål som var lettere å slå fra og tenkte at den varme sukkerlaken kjapt blei kaldere av den 20 graders øla i dunken. Du kan sikkert kjøle ned om du vil det, jeg tenkte at det ikke hadde noe å bety. Mengde vann; tja - passelig flytende.Tør jeg spørre hvordan fremgangsmåten var?
Tenker da på forhold sukker/vann, avkjølt eller lunken lake?
Har sett den videoen, men gjæringskaret hans virket lite, så tenkte at jeg muligens trang mer vann.Jeg bruker ca 5 liter, men det er meg... Vet @gustavf har laget en vidåi, og han bruker betraktelig mindre. Jeg blander/rister godt ut i gjæringskaret, lar det stå noen min, og slår over i 1 stor bolle (ikke bunnfallet da). Lar dette stå nye noen (5?) minutter, før jeg heller over i 2 stk 2l norgesglass. Da får jeg ganske så ren gjær.