Tråden for dumme spørsmål.

Jeg satt en blonde sist torsdag, og denne klukket fint i vei etter et par dager (US-05), men så droppet tempen i rommet den stod (jeg har per nå ikke mulighet for temp. regulering) til ca. 10 grader. Karet ble satt i et rom med en litt høyere temp enn anbefalt (typ 18-20), uten at det har tatt seg opp igjen i gjærlåsen.
Det vil da mest sannsynlig si en høyst ufrivillig cold crash, men hvordan starte den igjen? Og er den i hele tatt reddbar?

Hvilken temp startet du på i utgangspunktet?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Skal teste litt forsiktig sirkulering av dunken MonoBryggeriet før det får bli Steinar Huneide sitt forslag om sukkerlake. Takk for tips!
Lykke til! Det var aktivitet i gjærlåsen allerede etter 15-20 minutter fra jeg hadde sukkerlaken i dunken, før det da ploppet taktfast noen ganger i minuttet i tre dager. Målte så samme SG som splitbatch som var satt med Skare-kveik endte på, som fikk FG på 1.015 og tok det da og som FG for US-05.
 
Sist redigert:
Hadde samme med en øl her forrige uke. Stod på 1.020 i 8 dager. Fant et tips her på forumet om å tilsette sukkerlake. Tømte nedi lake med 200 gram sukker til 42 liter. I dag fatet jeg en øl med FG 1.015. OG var 1.057
Tør jeg spørre hvordan fremgangsmåten var?
Tenker da på forhold sukker/vann, avkjølt eller lunken lake?
 
Har et nylig innlegg i annen tråd for samme batch ref manglende plopping.

Jeg har et annet spørsmål tilknyttet omstikk for samme batch.
Jeg har en gjæringsbøtte med tappekran (ja den kan svinges slik at den peker nedover).
Jeg ser nå at bunnfallet når over tappekranen (se bilde).
Hvordan fikser man dette ved tapping over til annen gjærbøtte?
Poenget med omstikk er vel nettopp å unngå eller minimalisere bunnfallet?
AgZhUew.jpg
 
Har et nylig innlegg i annen tråd for samme batch ref manglende plopping.

Jeg har et annet spørsmål tilknyttet omstikk for samme batch.
Jeg har en gjæringsbøtte med tappekran (ja den kan svinges slik at den peker nedover).
Jeg ser nå at bunnfallet når over tappekranen (se bilde).
Hvordan fikser man dette ved tapping over til annen gjærbøtte?
Poenget med omstikk er vel nettopp å unngå eller minimalisere bunnfallet?
AgZhUew.jpg

Den enkleste løsningen er vel å bruke en hevert. Skal du stikke om for flasking, eller skal du stikke om for å separere ølet fra gjær/bunnfall?

Det er mulig jeg forklarer ting som du allerede vet nå, så beklager hvis de er tilfelle :) Om du tenker å stikke om for å separere bunnfall og øl, er dette ofte unødvendig. Risiko for infeksjon og oksidering er ikke verdt de moderate fordelene man får ved å stikke om. Hvis ølet skal modnes lenge, tilsettes frukt eller noe sånt, stiller det seg riktignok annerledes, men hvis det er snakk om en vanlig ganske kjapplaga øl, ville jeg ikke tatt meg bryet med omstikk før du eventuelt skal flaske.
 
Jeg tenkte for å stikke om for å separere bunnfall fra gjær ja.
Er vel greit å ha fått vekk mest mulig bunnfall før innblanding av sukker for karbonering/flasking?
Eller tenker jeg feil her?
Er vel under kategorien "kjapplaga øl" antagelig ja (Amber Christmas fra Bryggselv).
 
Har et nylig innlegg i annen tråd for samme batch ref manglende plopping.

Jeg har et annet spørsmål tilknyttet omstikk for samme batch.
Jeg har en gjæringsbøtte med tappekran (ja den kan svinges slik at den peker nedover).
Jeg ser nå at bunnfallet når over tappekranen (se bilde).
Hvordan fikser man dette ved tapping over til annen gjærbøtte?
Poenget med omstikk er vel nettopp å unngå eller minimalisere bunnfallet?
AgZhUew.jpg
Enkel løsning: Tipp karet bakover ved å legge noe under det på kransida. Da siger bunnfallet vekk, og du kan tappe uten å få det med:).
 
Dette høres jo lettvint og fristende ut, men hvordan karbonerer du ølet da?

Godt spørsmål. Jeg stikker alltid om til et blandekar der jeg tilsetter sukkerlake/vørter, og det går tilsynelatende utmrket, det. Det gjelder bare å være forsiktig så du minimerer innblandinga av oksygen. Jeg tror de fleste som tapper direkte, tilsetter sukkerlake med sprøyte til hver enkelt flaske, eller bruker karboneringsdrops/sukkerbiter i flaskene.

Ska du tilsette sukkerlake i gjæringskaret, må du vel røre for å unngå ujevn fordeling av sukkeret. Mulig det går greit hvis du har en høytflokkulerende gjær, som f.eks. wlp002, men det ville være rein katastrofe med mer pudrete gjær, som f.eks. altbiergjær (wlp036).

Det vil vel også være en klar fordel å ikke gjære med bunnfallet fra kokinga.
 
Kanskje jeg var litt uklar. Jeg spurte Ola Dunk om han skulle stikke om for å flaske eller om han skulle stikke om for å kjøre "secondary". Ofte er secondary ikke nødvendig, og at man kan stikke om rett før man skal flaske, så man slippe å stikke om to ganger.

Finn er jo en flasker på sin hals har jeg forstått, og har den enkle løsningen - jeg og korneliusfatene mine trekker oss stille ut av diskusjonen.
 
Enkel løsning: Tipp karet bakover ved å legge noe under det på kransida. Da siger bunnfallet vekk, og du kan tappe uten å få det med:).

Ja tenkte på denne muligheten, men ville gi fritt spillerom til svar her slik at ingen ble bundet av løsning. Virker å være enkleste muligheten. Men siden oksygen ikke skal blandes inn i særlig grad her så regner jeg med at man uansett bør sette på en slange på tappekranen og føre ølet ned til bunnen av ny bøtte? Eller er det bedre måter å gjøre dette på? Dette blir vel uansett tilnærmet hevert-versjonen?
 
Ja tenkte på denne muligheten, men ville gi fritt spillerom til svar her slik at ingen ble bundet av løsning. Virker å være enkleste muligheten. Men siden oksygen ikke skal blandes inn i særlig grad her så regner jeg med at man uansett bør sette på en slange på tappekranen og føre ølet ned til bunnen av ny bøtte? Eller er det bedre måter å gjøre dette på? Dette blir vel uansett tilnærmet hevert-versjonen?
Slange fra kranen helt ned til bunnen av omstikkingskaret fungerer fint. Gjerne så lang at den ligger litt langs kanten på bunnen og lager en malstrøm. Da vil sukkerlaken blande seg godt inn i vørteren.
Selv stikker jeg ikke om. Tapper på flaske rett fra gjæringskar med tappe stav og tilsetter sukkerlake med 60 ml sprøyte etter at alle flaskene er fylt.
Kan virke litt omstendig første gangen, men når en har fått litt rutine i det går det veldig kjapt.
 
Ja tenkte på denne muligheten, men ville gi fritt spillerom til svar her slik at ingen ble bundet av løsning. Virker å være enkleste muligheten. Men siden oksygen ikke skal blandes inn i særlig grad her så regner jeg med at man uansett bør sette på en slange på tappekranen og føre ølet ned til bunnen av ny bøtte? Eller er det bedre måter å gjøre dette på? Dette blir vel uansett tilnærmet hevert-versjonen?

Når du skal flaske, mener du? Ja, det er sånn jeg gjør det. Slngen må være så lang at den når ned til bunnen på det karet du skal tappe i, pluss litt til - men ikke for mye, for da vil enden på slangen peke opp, og du lager en liten fontene. Hvis du bikker på det karet du tapper opp i når du starter tappingen, og slangen ligger ned mot kanten, kan du klare å tappe uten å skape så mye bevegelse i ølet. Det er starten der som er kritisk; seinere går det jo uansett rolig for seg.

Jeg bruker et 30-liters speidelkar som tappekar. Det har jo veldig liten åpning, og jeg dekker bare til med litt folie. Bruker du ei vanlig bøtte, kan du vel kutte til ei utsparing, så du ikke står der med et åpent kar.
 
Tør jeg spørre hvordan fremgangsmåten var?
Tenker da på forhold sukker/vann, avkjølt eller lunken lake?
Kokte laken i et par minutter, dro panna til sides. Slo over i et litermål som var lettere å slå fra og tenkte at den varme sukkerlaken kjapt blei kaldere av den 20 graders øla i dunken. Du kan sikkert kjøle ned om du vil det, jeg tenkte at det ikke hadde noe å bety. Mengde vann; tja - passelig flytende.
 
Ballocks. Har dere noe rutiner for vedlikehold på de? Tappa i går, som jeg pleier med gass inn på fatet kobla til topp av gjæringsbøtta, og øl ut kobla til krana. Går vanligvis finfint. Men sleit med retur fra fatet i går, som skapte vakum og treig fylling av fatet. Fant ut at det var den gråe ballocken som var problemet. Den låste litt dårlig på posten på fatet, men dynka den i starsan og da klakka den på plass.. men slapp ikke gjennom gass ut fra fatet. Snodige saker.
 
Har bestemt meg for å vaske gjær fra en batch nå. Dette skal flaskes om ett par dager, og siden jeg har planer om nok ett brygg med WLP500 er det en god mulighet for å teste ut dette. Hvor mye vann, sånn ca, vil jeg trenge til gjærkaka etter 20liter?
 
Jeg bruker ca 5 liter, men det er meg... Vet @gustavf har laget en vidåi, og han bruker betraktelig mindre. Jeg blander/rister godt ut i gjæringskaret, lar det stå noen min, og slår over i 1 stor bolle (ikke bunnfallet da). Lar dette stå nye noen (5?) minutter, før jeg heller over i 2 stk 2l norgesglass. Da får jeg ganske så ren gjær.
 
Tilbake
Topp