Tråden for dumme spørsmål.

Jeg bruker ca 5 liter, men det er meg... Vet @gustavf har laget en vidåi, og han bruker betraktelig mindre. Jeg blander/rister godt ut i gjæringskaret, lar det stå noen min, og slår over i 1 stor bolle (ikke bunnfallet da). Lar dette stå nye noen (5?) minutter, før jeg heller over i 2 stk 2l norgesglass. Da får jeg ganske så ren gjær.
Har sett den videoen, men gjæringskaret hans virket lite, så tenkte at jeg muligens trang mer vann.
 
Ballocks. Har dere noe rutiner for vedlikehold på de? Tappa i går, som jeg pleier med gass inn på fatet kobla til topp av gjæringsbøtta, og øl ut kobla til krana. Går vanligvis finfint. Men sleit med retur fra fatet i går, som skapte vakum og treig fylling av fatet. Fant ut at det var den gråe ballocken som var problemet. Den låste litt dårlig på posten på fatet, men dynka den i starsan og da klakka den på plass.. men slapp ikke gjennom gass ut fra fatet. Snodige saker.
Jeg skrur de fra hverandre ved jevne mellomrom og gir dem en runde under rennende vann. Særlig de svarte til øl. Påfører litt keg-lube om de blir trege/harde.
 
Lykke til! Det var aktivitet i gjærlåsen allerede etter 15-20 minutter fra jeg hadde sukkerlaken i dunken, før det da ploppet taktfast noen ganger i minuttet i tre dager. Målte så samme SG som splitbatch som var satt med Skare-kveik endte på, som fikk FG på 1.015 og tok det da og som FG for US-05.
Det er god gang igjen, og det kun ved å forsiktig bevege bøtten. 5-10 sekunder mellom hvert klukk i låsen.
Takk for god hjelp!
@MonoBryggeriet
 
Karbonering, er vel det evige spørsmålet. Ja, vet det er skrevet mye om det tidligere, men skyter inn et spørsmål likevel. Er det forskjell på karboneringstid på de forskjellige øltypene? Jeg er helt fersk, har kun to batcher.
Første var en Kölsch som ble meget god, men hadde lite skum og kullsyre. Den fikk stå to uker i 20-23 grader før jeg satte den kaldt.
Nå har jeg laget en meksikansk lager. Jeg valgte nå å sette en vifteovn inn i rommet, og romtempen er ca 26-27 grader. Etter ti dager testet jeg å sette en kaldt, og drakk den på kvelden. Igjen veldig lite kullsyre. Ble også utrolig oppblåst i magen, som igjen tyder på at den ikke er ferdig.
Søndag har den stått tre uker, så tenkte å prøve en flaske igjen da.

Nb: til kölsch brukte jeg sukkerlake. Nå valgte jeg å teste karboneringsdrops pga trøbbelet forrige gang.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Karbonering, er vel det evige spørsmålet. Ja, vet det er skrevet mye om det tidligere, men skyter inn et spørsmål likevel. Er det forskjell på karboneringstid på de forskjellige øltypene? Jeg er helt fersk, har kun to batcher.
Første var en Kölsch som ble meget god, men hadde lite skum og kullsyre. Den fikk stå to uker i 20-23 grader før jeg satte den kaldt.
Nå har jeg laget en meksikansk lager. Jeg valgte nå å sette en vifteovn inn i rommet, og romtempen er ca 26-27 grader. Etter ti dager testet jeg å sette en kaldt, og drakk den på kvelden. Igjen veldig lite kullsyre. Ble også utrolig oppblåst i magen, som igjen tyder på at den ikke er ferdig.
Søndag har den stått tre uker, så tenkte å prøve en flaske igjen da.

Nb: til kölsch brukte jeg sukkerlake. Nå valgte jeg å teste karboneringsdrops pga trøbbelet forrige gang.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Hvor mye brukte du de gangene? Sukker og drops, mener jeg :)
 
PS! Om du opplever at det kan se ut som om den skal gi seg igjen litt tidlig og havne på en høy FG, kan du bruke den samme teknikken morgen og kveld og holde liv i gjæringa lengre. Jeg opplevde dette for noen brygg siden hvor aktiviteten så ut til å stoppe på rundt 18 mens estimert FG var 12. Etter 5 dager med forsiktig vugging endte den på 12 …
 
Jeg planlegger å brygge en 8% engelsk IPA med 1318. Den er litt inspirert av det jeg vet om 1800-talls IPA. 100 % MO, høy IBU og mye EKG som aromahumle. Jeg har tempkontroll, oksygenerer med ren o2, og har rikelig med gjær. Jeg har veldig sjelden brygget øl over 6 %, mange år siden sist jeg prøvde meg på en stor øl. Husker ikke helt, men tipper de store ølene fra den tiden ikke var kjempegode. I 2019 har jeg veldig fin kontroll på gjæring på gjæring av øl med normal OG. Slik jeg har brukt 1318 til nå på under-1.060-OG-øl er at jeg har pitchet på 17, latt den gjære et lite stykke på 18, øk til 20-21, senk til 18 helt på slutten av gjæring og senk til under 10 straks jeg er fornøyd med gravity. Jeg har vært fornøyd med øl jeg har brygget på den måten, hvor jeg får litt fruktig gjærpreg og ganske bra malty stil til tross for ganske lav OG.

Bør jeg holde tempsskjema ganske likt under gjæring, men la bruke lengre tid på å gjære ut på 20? Bør jeg heller holde temp litt lavere? Noen tips? Det jeg har lyst til å få til er å lage en øl med litt engelsk preg, litt fruktestere og alt det der, men jeg har selvsagt ikke lyst på en særlig "varm" øl med mye alkoholsmak eller noe fuselpreg.
 
Jeg planlegger å brygge en 8% engelsk IPA med 1318. Den er litt inspirert av det jeg vet om 1800-talls IPA. 100 % MO, høy IBU og mye EKG som aromahumle. Jeg har tempkontroll, oksygenerer med ren o2, og har rikelig med gjær. Jeg har veldig sjelden brygget øl over 6 %, mange år siden sist jeg prøvde meg på en stor øl. Husker ikke helt, men tipper de store ølene fra den tiden ikke var kjempegode. I 2019 har jeg veldig fin kontroll på gjæring på gjæring av øl med normal OG. Slik jeg har brukt 1318 til nå på under-1.060-OG-øl er at jeg har pitchet på 17, latt den gjære et lite stykke på 18, øk til 20-21, senk til 18 helt på slutten av gjæring og senk til under 10 straks jeg er fornøyd med gravity. Jeg har vært fornøyd med øl jeg har brygget på den måten, hvor jeg får litt fruktig gjærpreg og ganske bra malty stil til tross for ganske lav OG.

Bør jeg holde tempsskjema ganske likt under gjæring, men la bruke lengre tid på å gjære ut på 20? Bør jeg heller holde temp litt lavere? Noen tips? Det jeg har lyst til å få til er å lage en øl med litt engelsk preg, litt fruktestere og alt det der, men jeg har selvsagt ikke lyst på en særlig "varm" øl med mye alkoholsmak eller noe fuselpreg.

Jeg tror det kan være en ide å la det meste foregå på 18 grader - du får fort litt alkoholvarme om du hever opp til 20-21 med såpass høy OG. Det er i alle fall min erfaring, og 1318 er vel den gjæren jeg har brukt mest. Det er husgjæren til Kinn, også - og de har ofte et lite alkoholstikk i de sterke ølene sine. (Jeg er veldig følsom for akkurat det!)

Ellers høres vel dette bra ut. Skulle du brygge det historisk riktig, måtte du brukt brett i tillegg til 1318, og lagret ølet i minst et år. Og tørrhumlet det hardt, også. Jeg har en ide om at det ølet var godt; fryktelig godt, om alt gikk som det skulle. (Basert på hva Mitch Mitchell sier i IPA, som er en av de gode bøkene. Du har sikkert lest den. Mitchell er en av dem som Ron Pattinson liker, og dermed er nok det han sier, innafor.)
 
Jeg tror det kan være en ide å la det meste foregå på 18 grader - du får fort litt alkoholvarme om du hever opp til 20-21 med såpass høy OG. Det er i alle fall min erfaring, og 1318 er vel den gjæren jeg har brukt mest. Det er husgjæren til Kinn, også - og de har ofte et lite alkoholstikk i de sterke ølene sine. (Jeg er veldig følsom for akkurat det!)

Ellers høres vel dette bra ut. Skulle du brygge det historisk riktig, måtte du brukt brett i tillegg til 1318, og lagret ølet i minst et år. Og tørrhumlet det hardt, også. Jeg har en ide om at det ølet var godt; fryktelig godt, om alt gikk som det skulle. (Basert på hva Mitch Mitchell sier i IPA, som er en av de gode bøkene. Du har sikkert lest den. Mitchell er en av dem som Ron Pattinson liker, og dermed er nok det han sier, innafor.)

Takk for svar! Det må jo ha vært godt, hehe. Det var det jeg også tenkte. Jeg gidder egentlig ikke brygge en så stor øl, lagre den ei stund, for så å smake mer enn bittelitt alkohol når jeg drikker den. Jeg har et utkast til oppskrift her, forresten. Jeg har ikke lest boka til Mitchell, kjenner ikke til den. Mener du Mitch Steele? Den kjenner jeg til, men har ikke lest den. Jeg er klar over brettutvikling i historisk IPA, og kommer sikkert til å sette brett på deler av batchen. Har et par glass med brett stående :). Blir sikkert tredelt, en del drukket ganske ung (juleøl 2019?), lagrer en del lenge uten brett (juleøl 2020?) og en del med brett. Det skal tørrhumles hardt! Skal forresten også scrolle internett for å få litt mer info om den historiske IPAen, og ta i bruk de delene av brygging, humling etc. som jeg tror jeg kommer til å like. Det blir riktignok ikke et forsøk på en autentisk historisk IPA, mer inspirert.
 
Hei!

Har en lys lager som jeg skal sette til gjæring. Har blingset litt på gjæren, trodde jeg hadde brukt en gjær med gjæringstemp på 7-10 grader. Men ser nå at den skal ha 10-13 grader.... Har et kjøleskap som holder 7 grader. Eller en kald kjeller som varierer i temp mellom 10 og 15 grader..... what to do?
 
Sist redigert av en moderator:
Hei!

Har en lys lager som jeg skal sette til gjæring. Har blingset litt på gjæren, trodde jeg hadde brukt en gjær med gjæringstemp på 7-10 grader. Men ser nå at den skal ha 10-13 grader.... Har et kjøleskap som holder 7 grader. Eller en varierer i temp mellom 10 og 15 grader..... what to do?
Hvilken gjær og hvor mye har du.
Da er det lettere for folk å gi gode råd ;)
7 grader er vel uansett i ytterpunktet av hva noen gjær vil like eller godta om eg ikkje tar feil, så da er kanskje svaret allerede gitt?
 
Hvilken gjær og hvor mye har du.
Da er det lettere for folk å gi gode råd ;)
7 grader er vel uansett i ytterpunktet av hva noen gjær vil like eller godta om eg ikkje tar feil, så da er kanskje svaret allerede gitt?

Har brukt 2 pakker WLP 940 Mexican Lager til 22 Liter... Oki, så kanskje ikke i kjøleskap da? :p
 
Pitche rett uten starter?
I så tilfelle har du nok lite gjær og bør gjære "varmt" i lagersammenheng.

Her ikke brukt starter nei. Ser jo også nå som jeg leser litt grundigere på gjæren at ikke bare har jeg blingset på temperaturen men også på mengden gjær....:oops: det står jo 2 pakker på ale MEN 3 pakker på lager ! *facepalms*

Kan jeg ta mer gjær i etter gjæringen er begynt? -Ble brygget i dag.
 
Her ikke brukt starter nei. Ser jo også nå som jeg leser litt grundigere på gjæren at ikke bare har jeg blingset på temperaturen men også på mengden gjær....:oops: det står jo 2 pakker på ale MEN 3 pakker på lager ! *facepalms*

Kan jeg ta mer gjær i etter gjæringen er begynt? -Ble brygget i dag.
Du kan hive oppi mer gjær, men skal det ha noen effekt bør det nok skje ganske så fort.
 
Her ikke brukt starter nei. Ser jo også nå som jeg leser litt grundigere på gjæren at ikke bare har jeg blingset på temperaturen men også på mengden gjær....:oops: det står jo 2 pakker på ale MEN 3 pakker på lager ! *facepalms*

Kan jeg ta mer gjær i etter gjæringen er begynt? -Ble brygget i dag.
Om du har mer så kan du nok pitche i dag eller i morgen.
Uten å ha regnet på det, så trenger du nok/sikkert/kanskje fire pakker. Litt usikker.
Dette er grunnen til at folk lager gjærstartere. Mer potent og kampklar, pluss at det holder med en pakke.

Mulig andre har andre tips her.
Eg er ikkje Norbryggs Store Lagerekspert.
 
Tilbake
Topp