Jeg planlegger å brygge en 8% engelsk IPA med 1318. Den er litt inspirert av det jeg vet om 1800-talls IPA. 100 % MO, høy IBU og mye EKG som aromahumle. Jeg har tempkontroll, oksygenerer med ren o2, og har rikelig med gjær. Jeg har veldig sjelden brygget øl over 6 %, mange år siden sist jeg prøvde meg på en stor øl. Husker ikke helt, men tipper de store ølene fra den tiden ikke var kjempegode. I 2019 har jeg veldig fin kontroll på gjæring på gjæring av øl med normal OG. Slik jeg har brukt 1318 til nå på under-1.060-OG-øl er at jeg har pitchet på 17, latt den gjære et lite stykke på 18, øk til 20-21, senk til 18 helt på slutten av gjæring og senk til under 10 straks jeg er fornøyd med gravity. Jeg har vært fornøyd med øl jeg har brygget på den måten, hvor jeg får litt fruktig gjærpreg og ganske bra malty stil til tross for ganske lav OG.
Bør jeg holde tempsskjema ganske likt under gjæring, men la bruke lengre tid på å gjære ut på 20? Bør jeg heller holde temp litt lavere? Noen tips? Det jeg har lyst til å få til er å lage en øl med litt engelsk preg, litt fruktestere og alt det der, men jeg har selvsagt ikke lyst på en særlig "varm" øl med mye alkoholsmak eller noe fuselpreg.