Tråden for dumme spørsmål.

Det er litt artig at et stort og profesjonelt firma som Fermentis gir en instruksjon som virker såpass meningsløs at ingen faktisk følger den. En grunn til at folk ikke gjør det, kan jo være at de kjenner til den gamle versjonen (la gjæren stå i 30 minutter). Men jeg lurer veldig på hvorfor Fermentis endra formuleringa. Det gir ikke mening at de ønska å spare to ord:confused:. Sånt gjør meg såpass nysgjerrig at jeg tror jeg skal sende en mail.

Men jeg har fått svar på det jeg lurte på, og er sånn sett helt lykkelig. Jeg har ikke gjort noe galt i dag. (Egentlig tror jeg jo at det bare er å strø gjæren rett i vørteren, men akkurat nå er jeg ute etter å eliminere alle mulige feilkilder om noe ikke skulle funke.)
Skal ikke være for bastant eller 100% sikker, men tror det går på språk. Jeg tror at for de som har engelsk som morsmål er det ikke misvisende i det hele tatt.

Og min erfaring med å rehydrert eller ei har alltid samme resultat, øl blir det uansett hva jeg velger, men det tar alltid lengre tid før det er futt i vannlåsen om jeg pitch er rett i kar. Så jeg er sikker på at begge deler fungerer ypperlig, de få cellene som sliter ved direkte pitch er så liten at det ikke er et tema, men for meg, som har følt på infeksjon, så betyr 12 timer mye, og det er stort sett det jeg oppnår med rehydrering. At gjæra får en rask start.
 
Sist redigert:
Skal ikke være for bastant eller 100% sikker, men tror det går på språk. Jeg tror at for de som har engelsk som morsmål er det ikke misvisende i det hele tatt.

Og min erfaring med å rehydrert eller ei har alltid samme resultat, øl blir det uansett hva jeg velger, men det tar alltid lengre tid før det er futt i vannlåsen om jeg pitch er rett i kar. Så jeg er sikker på at begge deler fungerer ypperlig, de få cellene som sliter ved direkte pitch er så liten at det ikke er et tema, men for meg, som har følt på infeksjon, så betyr 12 timer mye, og det er stort sett det jeg oppnår med rehydrering. At gjæra får en rask start.

Nei, hva setningen faktisk betyr, tror jeg ikke det kan være noen tvil om. Uansett; nå har jeg sendt en mail til Fermentis med spørsmål om hvorfor formuleringa er endra, så kanskje vi får et svar. De har i alle fall svart på spørsmål tidligere:).

Jeg setter en starter på en pose, og så skal jeg brygge ganske mye pils gjennom vinteren med utgangspunkt i denne starteren. Så jeg syntes det var greit å velge den metoden som ingen er uenig i at funker. Går noe gæ'ernt, slipper jeg å fundere på om det var fordi jeg ikke rehydrerte:).
 
Sist redigert:
Har stående en batch red ale. Mesket en time ved 64C, rampet til 72C og lot stå et kvarter, før jeg heisa opp og lot renne av før skylling. 20 liter i en 25 liters bøtte, med Skare-kveik, 45 liter i en 60-liters bøtte med 50 gram US-05. OG ble 1.057. Bryggedagen var på lørdag og på tirsdag viste bøtta med Skare 1.020 og lite aktivitet. Jaja, tenkte jeg, har vel vært et temperaturfall da. Får se om den går ned utover i uka ved å skrue opp tempen noen grader. Nope - fortsatt 1.020 i dag. Bøtta med US-05 målte jeg også i dag. Jepp! 1.020! Skjønner ingenting. Begge stoppa seks poeng over forventet FG. Noe med malten? All malten er "gammel" dvs gikk ut på dato i fjor vår, men har hatt bra utgjæring på det andre jeg har brygget med denne malten.

Vis vedlegget
 
Alt kan flaskes, men en NEIPA har nok best av å fates - under iakttakelse av maksimale åtgjerder for å hold oksygen unna. Men - og dette har jeg fra Mitch Mitchell - tid og temperatur er like viktige faktorer. Fat settes kaldt direkte, mens flasker står kanskje 2 uker i romtemperatur. Den tida kan sikkert reduseres litt, og så bør flaskene i kjøleskap.

Flasker du, gjør det ganske stor forskjell om du anstrenger deg for å unngå plasking og voldsommme bevegelser i ølet i alle ledd under overføringa fra gjæringsfat til flaske. Og du kan fylle flaskene så å si helt opp. Det mener jeg bestemt hjelper.

Jeg flasker NEIPAene mine, og merker ikke noe til fargeforandringer. Og de holder seg greit et par måneder, i alle fall.


Fat før flasking (NEIPAen), antar jeg?
 
Fat før flasking (NEIPAen), antar jeg?

Ikke corny, nei. Skulle kanskje skrevet gjæringsdunk eller -bøtte.

Jeg flasker NEIPA på samme måte som alt annet øl: Jeg overfører fra gjæringsdunken til en ny dunk der jeg blander inn karboneringsvørter (speise/gyle), og så tapper jeg fra den med tappestav til flaskene.

I overføringa fra gjæringsdunken til blandedunken knytter jeg en humlepose rundt enden på slangen (begge kokes sammen på forhånd), så jeg ikke får med større humlepartikler. Jeg heller kokt og nedkjølt vørter (som har stått i flasker i fryseren mens ølet har gjæra) oppi, og rører forsiktig med meskespaden for å blande det godt inn. Når jeg så tapper i flasker, passer jeg på å starte tappinga av hver flaske veldig forsiktig, og jeg fyller flaska så å si helt opp.
 
Har stående en batch red ale. Mesket en time ved 64C, rampet til 72C og lot stå et kvarter, før jeg heisa opp og lot renne av før skylling. 20 liter i en 25 liters bøtte, med Skare-kveik, 45 liter i en 60-liters bøtte med 50 gram US-05. OG ble 1.057. Bryggedagen var på lørdag og på tirsdag viste bøtta med Skare 1.020 og lite aktivitet. Jaja, tenkte jeg, har vel vært et temperaturfall da. Får se om den går ned utover i uka ved å skrue opp tempen noen grader. Nope - fortsatt 1.020 i dag. Bøtta med US-05 målte jeg også i dag. Jepp! 1.020! Skjønner ingenting. Begge stoppa seks poeng over forventet FG. Noe med malten? All malten er "gammel" dvs gikk ut på dato i fjor vår, men har hatt bra utgjæring på det andre jeg har brygget med denne malten.

Vis vedlegget 41887

Og du måler med hydrometer? Refraktometer burde vel vist litt høyere egentlig, men greit å luke vekk det.
 
Har en Bootleg biology mad fermentationist jeg satte på snurrer i går kveld. Men da jeg sto opp nå for å sjekke ser jeg lite tegn til liv, kun et tynt lite skumlag langs kanten. Er det bare å gi opp gjæren å gå for tørrgjær er finnes det håp? Skal brygge i morgen.
aab1048e69aead0ccec4198ced4971c6.jpg


Sent fra Tapatalk
 
Ser jo dårlig ut, men jeg aner ikke hvordan den gjæren der oppfører seg.

Hvis du tetter åpningen på kolben og lar den stå litt, danner det det seg kullsyre hvis det gjærer. Når du så rister på kolben etter en stund, vil det danne seg skum, og du vil se og høre at kullsyra presser på folien og vil ut.

Du kan jo også smake på vørteren, eller ta en prøve og måle SG.

Ikke gi den opp; som regel er det noe liv, og den kommer i gang til slutt. Men det kan jo bli for seint for brygginga i morgen, så det er greit å ha tørrgjær i bakhånd.
 
Har en Bootleg biology mad fermentationist jeg satte på snurrer i går kveld. Men da jeg sto opp nå for å sjekke ser jeg lite tegn til liv, kun et tynt lite skumlag langs kanten. Er det bare å gi opp gjæren å gå for tørrgjær er finnes det håp? Skal brygge i morgen.
aab1048e69aead0ccec4198ced4971c6.jpg


Sent fra Tapatalk
Satte en starter med den samme gjæren produsert i April tror jeg for et par uker siden. Den kom seg fint.
Det blir veldig lite skum på toppen.
Jeg vil vel tro at det der går fint. Mulig det blir litt tidlig å brygge i morgen, men du ser vel om den har klarnet såpass til du skal i gang med bryggingen.
 
Kjapt spørsmål. Holder på å fylle fat, har mer øl på gjæringskaret enn plass i fatet.
Er en liter øl det samme som 1 kg?
Eller blir det andre parametre pga. ditt og datt?
 
Lukket overføring, ingen CC, så eg har heller ingen kondens å gå etter.

Edit: Hvis ikkje, så hadde dette VIRKELIG vært et spørsmål verdig i "Tråden for summe spørsmål" :D
Du må da slippe ut trykk et sted, gjennom gass inn, antar jeg? Da renner det over der. Da er det fullt.
 
Du må da slippe ut trykk et sted, gjennom gass inn, antar jeg? Da renner det over der. Da er det fullt.
Slipper ut trykket gjennom sikkerhetsventilen. Men vil gjerne ha "litt å gå på" headspace Det er jo en ventil som stikker ned som skal ha Co2 inn.
(Ja, eg vet eg burde kappet den).
 
Slipper ut trykket gjennom sikkerhetsventilen. Men vil gjerne ha "litt å gå på" headspace Det er jo en ventil som stikker ned som skal ha Co2 inn.
(Ja, eg vet eg burde kappet den).
Kan du ikke bare tappe ut litt, da, når det har rent over og du har stoppa?
 
Det aller enkleste er å kappe stigerøret helt ned, fylle til det renner over i gass ut, og så tappe ut et glass.

Vekta vil noke spille en et puss siden vi måler AA, og alkoholen tar ikke helt høyde for det. Men det er snakk om små og få gram, som nok ikke hadde blitt plukket opp av vekta uansett.
 
Føler det er potensiale for et lokk med en time-of-flight-sensor. Komplett med skytjeneste og egen app. Da kan man bare feste telefonen på utsiden av fatet, og få en knakende fin visualisering av når det kommer til å renne over [emoji14]

Deep learing for å beregne skumhøyde er en selvfølge.

Fylle med vekt eller til det er fullt er alt, alt for analogt.

Sent fra min VOG-L29 via Tapatalk
 
Tilbake
Topp