Kloakk
Norbrygg-medlem
Skal ikke være for bastant eller 100% sikker, men tror det går på språk. Jeg tror at for de som har engelsk som morsmål er det ikke misvisende i det hele tatt.Det er litt artig at et stort og profesjonelt firma som Fermentis gir en instruksjon som virker såpass meningsløs at ingen faktisk følger den. En grunn til at folk ikke gjør det, kan jo være at de kjenner til den gamle versjonen (la gjæren stå i 30 minutter). Men jeg lurer veldig på hvorfor Fermentis endra formuleringa. Det gir ikke mening at de ønska å spare to ord. Sånt gjør meg såpass nysgjerrig at jeg tror jeg skal sende en mail.
Men jeg har fått svar på det jeg lurte på, og er sånn sett helt lykkelig. Jeg har ikke gjort noe galt i dag. (Egentlig tror jeg jo at det bare er å strø gjæren rett i vørteren, men akkurat nå er jeg ute etter å eliminere alle mulige feilkilder om noe ikke skulle funke.)
Og min erfaring med å rehydrert eller ei har alltid samme resultat, øl blir det uansett hva jeg velger, men det tar alltid lengre tid før det er futt i vannlåsen om jeg pitch er rett i kar. Så jeg er sikker på at begge deler fungerer ypperlig, de få cellene som sliter ved direkte pitch er så liten at det ikke er et tema, men for meg, som har følt på infeksjon, så betyr 12 timer mye, og det er stort sett det jeg oppnår med rehydrering. At gjæra får en rask start.
Sist redigert: