Tråden for dumme spørsmål.

Nei, hva setningen faktisk betyr, tror jeg ikke det kan være noen tvil om. Uansett; nå har jeg sendt en mail til Fermentis med spørsmål om hvorfor formuleringa er endra, så kanskje vi får et svar. De har i alle fall svart på spørsmål tidligere:).
...
For å rekapitulere: Dette gjelder den formuleringa på dataarket til tørrgjærene til Fermentis som sier at du etter at gjæren har fått stå i ro i 15 minutter, skal "stir gently for 30 minutes".

Jeg fikk svar i dag. De har endra formuleringa - men hvorfor den gamle fremdeles ligger ute, skjønner jeg ikke. Her er den nye versjonen av datarket: https://fermentis.com/wp-content/uploads/2018/08/SafLager-W-3470_Rev1.pdf

Der står det bare "stir gently and pitch..."
 
Når jeg mesker BIAB (i meskepose), rører jeg godt. Måler jeg temperaturen midt i mesken, holder den 65 grader, men om jeg måler helt i kanten, får jeg ofte 67-68 grader, uansett hvor mye og intensivt jeg rører. Hvor er det riktig å måle? Mesker på 65 grader
Da jeg brygget BIAB med falskbunn gjorde jeg en lignende test med 3 termometre. 1 fastmontert i falskbunn. 1 midt i mesken og 1 på toppen. Det viste avvik som minner om dine. Men det ble godt øl til slutt. :)
 
Da jeg brygget BIAB med falskbunn gjorde jeg en lignende test med 3 termometre. 1 fastmontert i falskbunn. 1 midt i mesken og 1 på toppen. Det viste avvik som minner om dine. Men det ble godt øl til slutt. :)

Problemet er at det virker som at denne feilmarginen gjør FG høyere. Sist brygg, belgisk dobbel, skulle ha en FG på 1.012, men stoppet på 1.020. Karbonerte fint på en uke. Brygget med S-33. Nå, Møllaren, en belgisk hveteøl brygget med S-33, skulle ha FG på 1.007, men stoppet på 1.017. Det gir en ABV på 3.7, noe som er tragisk. Vurdere å helle sukkerlake av 2-300g hvitt sukker i, eventuelt dextrose

Og ja, har prøvd å øke temperatur, røre opp bunnfall etc

Mistenker at meskingen ble på for høy temp. Varmet riktignok meskevannet 65 + 1 grader per kilo malt, noe jeg tror/vet nå er for høyt. Kjedelig med en søt belgisk hveteøl. Trøster meg med at det er brygg #2
 
Problemet er at det virker som at denne feilmarginen gjør FG høyere. Sist brygg, belgisk dobbel, skulle ha en FG på 1.012, men stoppet på 1.020. Karbonerte fint på en uke. Brygget med S-33. Nå, Møllaren, en belgisk hveteøl brygget med S-33, skulle ha FG på 1.007, men stoppet på 1.017.

Og ja, har prøvd å øke temperatur, røre opp bunnfall etc

Mistenker at meskingen ble på for høy temp. Varmet riktignok meskevannet 65 + 1 grader per kilo malt, noe jeg tror/vet nå er for høyt. Kjedelig med en søt belgisk hveteøl. Trøster meg med at det er brygg #2

Jeg ville sjekket at hydrometer og termometer er korrekt. Men det at du "skulle hatt 1.007" vet du ikke noe om iom at du ikke har brygget det før, du mener du skulle hatt det fordi det stod i et eller annet ark, det er mest en pekepinn, men ikke "hva du skulle ha hatt". Det er mye som spiller inn. Jeg måtte f.eks senke mesketemperaturene mine for å få samme FG som tidligere oppskrifter som var mine, bare fordi jeg byttet oppsett. Det at Hydrometeret viste litt i underkant av to poeng feil hjalp jo ikke på klø-seg-i-hue-faktoren det heller.
 
Har du kontroll på gjærhelse, oksygenering og sånt noe? Ut fra egne erfaringer fra starten av bryggekarriera ville jeg starta å lete der.

Edit: særlig hvis ølet smaker søtt.
 
Problemet er at det virker som at denne feilmarginen gjør FG høyere. Sist brygg, belgisk dobbel, skulle ha en FG på 1.012, men stoppet på 1.020. Karbonerte fint på en uke. Brygget med S-33. Nå, Møllaren, en belgisk hveteøl brygget med S-33, skulle ha FG på 1.007, men stoppet på 1.017. Det gir en ABV på 3.7, noe som er tragisk. Vurdere å helle sukkerlake av 2-300g hvitt sukker i, eventuelt dextrose

Og ja, har prøvd å øke temperatur, røre opp bunnfall etc

Mistenker at meskingen ble på for høy temp. Varmet riktignok meskevannet 65 + 1 grader per kilo malt, noe jeg tror/vet nå er for høyt. Kjedelig med en søt belgisk hveteøl. Trøster meg med at det er brygg #2

De avvikene der skyldes ikke ene og alene mesketemperaturen din tror jeg. En grad tilsvarer vel kanskje 2 FG poeng i dette temperaturområdet. Men som andre har skrevet bør du kanskje finne en middelvei med f.eks 64 i midten og 66 ut mot siden hvis det var sånn du opplevde det. Tror du bør se på gjæringen din. Er det nok oksygen, gjær, temp, gjærnæring osv...
 
De avvikene der skyldes ikke ene og alene mesketemperaturen din tror jeg. En grad tilsvarer vel kanskje 2 FG poeng i dette temperaturområdet. Men som andre har skrevet bør du kanskje finne en middelvei med f.eks 64 i midten og 66 ut mot siden hvis det var sånn du opplevde det. Tror du bør se på gjæringen din. Er det nok oksygen, gjær, temp, gjærnæring osv...

Har selvfølgelig endel utstyr som jeg kjøper på sikt. Kjøper ferdige sett til å begynne med. Følger med en pakke til Møllaren (OG 1.045), og to pakker Sinterklaas (OG 1.072). Gjærnæring har jeg glemt å kjøpe. Oksygentilførsel var med kraftig vugging/risting på kjøkkenbenk (setter karet 45 grader og rister), gjæringstemp skjer med STC i kjøleskap. Har dog akkurat funnet og justert 1.5 graders feilmargin på STC, da denne var for høyt innstilt. Rehydrerer på 30 grader i 30 minutter

På en annen side, fikk jeg 10 poeng over forventet OG på begge sett, med nøyaktig samme vannmengde. Justerte dette med mer vann
 
Sist redigert:
Jeg ville sjekket at hydrometer og termometer er korrekt. Men det at du "skulle hatt 1.007" vet du ikke noe om iom at du ikke har brygget det før, du mener du skulle hatt det fordi det stod i et eller annet ark, det er mest en pekepinn, men ikke "hva du skulle ha hatt". Det er mye som spiller inn. Jeg måtte f.eks senke mesketemperaturene mine for å få samme FG som tidligere oppskrifter som var mine, bare fordi jeg byttet oppsett. Det at Hydrometeret viste litt i underkant av to poeng feil hjalp jo ikke på klø-seg-i-hue-faktoren det heller.

Hydrometeret har jeg sjekket flere ganger. Måler temp med manuelt glasstermometer og digitalt. Mulig jeg henger meg litt vel mye opp i oppskriften
 
Sist redigert:
...Sist brygg, belgisk dobbel...
...belgisk hveteøl brygget med S-33...
Mulig fellesnevneren er ‘Belgisk’
Belgisk gjær er notorisk dårlig på ujevn temperatur, og spesielt på redusert temp. Dette kan du få ved ujevn kontroll, eller feilplassert sensor etter stormgjæring.
Dersom du har en oppgradert STC til STC-1000+, bør du kjøre ramping
 
Har forsøkt søke på forum, men får bare mange merkelige treff så da spør jeg bare her. Hvordan får jeg karbonert på fat fortest mulig? Mener ha lest noe her inne om rugging på fat mens trykk er på, men kan ikke huske noe om tid det tar. Har funnet tabeller som gir meg trykk vs temp for ønsket CO2 nivå, men savnet tidsaspektet. HJÆLP!
 
Har forsøkt søke på forum, men får bare mange merkelige treff så da spør jeg bare her. Hvordan får jeg karbonert på fat fortest mulig? Mener ha lest noe her inne om rugging på fat mens trykk er på, men kan ikke huske noe om tid det tar. Har funnet tabeller som gir meg trykk vs temp for ønsket CO2 nivå, men savnet tidsaspektet. HJÆLP!

Som du skriver er rugging det mest effektive. Det som er enklere er å sette trykket høyt, f.eks. 2 bar i 2 døgn. Ofte vil dette gi en grei karbonering. Ønsker du mer, lar du den stå i litt lengre. Men du har uansett ferdig karbonert øl på 2-3 dager. Trenger du det raskere må du vel rugge, ev i kombinasjon med høyt trykk.
 
Mulig fellesnevneren er ‘Belgisk’
Belgisk gjær er notorisk dårlig på ujevn temperatur, og spesielt på redusert temp. Dette kan du få ved ujevn kontroll, eller feilplassert sensor etter stormgjæring.
Dersom du har en oppgradert STC til STC-1000+, bør du kjøre ramping

Ramping? Der falt jeg av
 
Har forsøkt søke på forum, men får bare mange merkelige treff så da spør jeg bare her. Hvordan får jeg karbonert på fat fortest mulig? Mener ha lest noe her inne om rugging på fat mens trykk er på, men kan ikke huske noe om tid det tar. Har funnet tabeller som gir meg trykk vs temp for ønsket CO2 nivå, men savnet tidsaspektet. HJÆLP!
Jeg spurte om det samme og fikk gode svar for en ukes tid sia. Gå litt tilbake i tråden, så finner du.
 
@Anders90 Det med oksygenering har jeg bare vært måtelig flink med selv, og tror ikke det alene kan forklare høy FG. Hva med å forsøke et "trygt" brygg, feks en Am. Blonde med US-05 eller lignende? US-05 regnes for å være en ganske trygg gjær nesten uansett. Du kan også vurdere split-batching med to ulike gjærsorter.
 
@Anders90 Det med oksygenering har jeg bare vært måtelig flink med selv, og tror ikke det alene kan forklare høy FG. Hva med å forsøke et "trygt" brygg, feks en Am. Blonde med US-05 eller lignende? US-05 regnes for å være en ganske trygg gjær nesten uansett. Du kan også vurdere split-batching med to ulike gjærsorter.

Neste brygg blir Nøgne Porter og en Kölsh, så holder meg vekk fra Belgiske gjærer en stund. Og selvfølgelig, med gjærnæring heretter
 
Neste brygg blir Nøgne Porter og en Kölsh, så holder meg vekk fra Belgiske gjærer en stund. Og selvfølgelig, med gjærnæring heretter
En Nøgne Porter med S-04 eller Nottingham gjær vil nok fungere som @Sarge foreslår (sjekket oppskrift hos bryggselv). Høy utgjæring og vennligsinnede gjærer begge to etter hva jeg har lest (ikke brygget med dem selv). Ville ventet litt med Kölshen, da kölschgjær også kan være litt lunefull med tanke på esterprofilen.
 
En Nøgne Porter med S-04 eller Nottingham gjær vil nok fungere som @Sarge foreslår (sjekket oppskrift hos bryggselv). Høy utgjæring og vennligsinnede gjærer begge to etter hva jeg har lest (ikke brygget med dem selv). Ville ventet litt med Kölshen, da kölschgjær også kan være litt lunefull med tanke på esterprofilen.
S-04 er fin. Den har aldri sviktet meg, og jeg brygget en gang en baltic porter med den som ble knallgod. Det er tre tørrgjærer jeg alltid har i hus: US-05, S-04 og W-34/79. Det er utrolig hvor mye bra og forskjellig øl som kan lages med de tre.

For belgisk synes jeg BE-256 fungerer godt, men jeg brygger ikke mye belgisk.
 
S-04 er fin. Den har aldri sviktet meg, og jeg brygget en gang en baltic porter med den som ble knallgod. Det er tre tørrgjærer jeg alltid har i hus: US-05, S-04 og W-34/79. Det er utrolig hvor mye bra og forskjellig øl som kan lages med de tre.

For belgisk synes jeg BE-256 fungerer godt, men jeg brygger ikke mye belgisk.

Når jeg startet å brygge for et års tid siden gikk egentlig alt galt i starten :p! Resultatet var at jeg gikk "all in", så bryggeutstyret kom på plass før ferdighetene for å si det sånn … Siden har jeg kun brygget med fersk gjær, bare fordi det har blitt sånn egentlig. Jeg har faktisk brygget med S-04, men batchen har fått navnet "Rettido2", så den gjelds vel ikke :D. Har ikke brygget med mye forskjellig gjær etter at ølla mine begynte å bli egnet for konsum. WLP002, 004, 013, 833 og 940. Alle fine til sitt bruk, men 002, 013 og 833 kommer en langt med spør du meg … Er jo nesten pinlig å ikke ha brygget med US-05 forresten :confused:
 
Tilbake
Topp