Tråden for dumme spørsmål.

Bare husk at hvis du tapper med en gang med en balansert linje så vil du få en del skum.. Skummet er co2 som har gått ut av løsing, så det er "egentlig" litt mer karbonert enn det du smaker hvis tappetrykket hadde vært korrekt (hvis du ikke blør av for å smake).. Noen hakk i beltet på denne metoden så har du close til perfekt karbonert øl ila få minutter etter noen forsøk.
Det meste ølet jeg lager har bare godt av å stå litt uansett, men jeg har jo ambisjoner om å en gang få til en skikkelig humlebombe, og da hadde dette vært kjekt. Da vil jeg jo coldcrashe også, så da starter jeg med kaldt øl.

Det meste ølet jeg lager har bare godt av å stå litt uansett, men jeg har jo ambisjoner om å en gang få til en skikkelig humlebombe, og da hadde dette vært kjekt. Da vil jeg jo coldcrashe også, så da starter jeg med kaldt øl.

Jeg gjør det bare på humleølene mine. Ikke noe lagring der. Fra start av tapping til karbonert øl i glasset tar det kanskje 20 min ink litt lett rigging av stæsj.

Såe, den antatte OG'en på brygge appen sier 1.046, men den nye tilten som ligger å dupper i toppen av vørteren som nå er i gjæringskaret sier at OG er 1.032. Jaja tenker jeg, tilt er tilt, frem med hydrometeret fra bryggselv som jeg alltid bruker og tar en prøve fra krana. Og hva sier den? Jo den sier 1.060.

Hva skjer a? Legger sukkeret seg i bunnen? Målingene ble gjort noen timer etter gjæringskaret ble satt i gjæringsskapet o_O

Såe, den antatte OG'en på brygge appen sier 1.046, men den nye tilten som ligger å dupper i toppen av vørteren som nå er i gjæringskaret sier at OG er 1.032. Jaja tenker jeg, tilt er tilt, frem med hydrometeret fra bryggselv som jeg alltid bruker og tar en prøve fra krana. Og hva sier den? Jo den sier 1.060.

Hva skjer a? Legger sukkeret seg i bunnen? Målingene ble gjort noen timer etter gjæringskaret ble satt i gjæringsskapet o_O

Tilt er en gadget, mens et hydrometer er et verktøy,

Sukkeret legger seg ofte nederst. Hvis du har skylt og tappet og alt det der, så bør det være ganske homogent.

Tilt er en gadget, mens et hydrometer er et verktøy,

Sukkeret legger seg ofte nederst. Hvis du har skylt og tappet og alt det der, så bør det være ganske homogent.

Jeg brygger med spraymalt så ingen skylling, men regner med det blir det samme. Da blir jo spørsmålet, for jeg kjøler vørteren i oppvaskummen, med lokket på kasserollen og det tar glatt en time når jeg skal ned til 10 grader.

Vil sukkeret legge seg i bunn hær også? Jeg tar jo aldri med de siste literen for å ikke få med så mye trub....

Du begynner å brygge, og tenker at:
"Dette skal bli fint"
Så engasjerer du deg.
Så får du slike målinger...

Haha good one og ja, det er min første lager, så planen var å være ekstra påpasselig og da er det nedtur med de tallene der:D

Vil du ikke få øl inn i gass ventilen hvis du gjør det på den måten
Nei. Fordi du har høyere trykk på gass siden enn i fatet. Du får bare tilbakeslag dersom du har høyere trykk i fatet.

Ok, nå har jeg lest litt av det som hadde kommet av gode råd mens jeg var i skogen. Virker jo ganske overkommelig.
1) Fyll fat med øl.
2) Kjøl ned fat
3) Legg fatet på et håndkle med gass inn ned og koble til gass med trykk på 2-3 bar.
4) Vugg fatet til det slutter å boble mye
5) Sett fatet tilbake på kjøl og la stå et døgn
6) Sjekk grad av karbonering ut fra tabell med tilkoblet gass
7) Profit!
Dette er et meget godt utgangspunkt :)

Mulig jeg burde ha spurt FØR jeg tilsatte 150 gram rehydrert US05, men jeg tok en for laget.

Bildet er like etter 2 min med oksygen og med gjæringskaret trygt forvart i gjæringskjøleskapet.
0edbf95c57bfecb96385ab504bfb8553.jpg

Blir ikke dette egentlig en slags dobbel rehydrering?
e02e4d442560aa42131739681195e30e.jpg

Bildene er tatt med 25 minutters mellomrom og hadde jeg husket noe av det jeg lærte på skolen hadde jeg sikkert klart å regne ut når temperaturen er nede på target, 17 grader.

Ca 53 liter. OG 1100.

Bommet på OG når jeg brygget i går, og lurer på om noen ser noen tydelige feil jeg har oversett?

Oppskriften er vel en litt forenklet hveteøl.
Skulle hatt OG på 1.051 men endte på 1.032
Brygget på en 50 liter auto ølbrygger fra netthandelen.

På grunn av utstyr ble ikke oppskriften fulgt helt nøyaktig på vannmengder, mesket med 30 liter, og skylte med 25 liter, hadde da ca 46 liter før kok, og ca 42 liter etter kok.

Mesken på 51 grader ble kanskje litt varm, satte bryggeren på 56 grader, og satte ned til 51 grader i det jeg hadde i malt, men falt bare til 54 grader.

Denne bryggeren har et rør i midten av maltrøret som gjør at det ikke flyter over, jeg lot pumpa gå hele tiden, og det overflødige rant ned.

Det luktet og smakte godt, så blir vel en lett gressklipperøl.

Vedlegg

• 0 bytes · Sett: 14
Bommet på OG når jeg brygget i går, og lurer på om noen ser noen tydelige feil jeg har oversett?

På grunn av utstyr ble ikke oppskriften fulgt helt nøyaktig på vannmengder, mesket med 30 liter, og skylte med 25 liter, hadde da ca 46 liter før kok, og ca 42 liter etter kok.

Mesken på 51 grader ble kanskje litt varm, satte bryggeren på 56 grader, og satte ned til 51 grader i det jeg hadde i malt, men falt bare til 54 grader.

Denne bryggeren har et rør i midten av maltrøret som gjør at det ikke flyter over, jeg lot pumpa gå hele tiden, og det overflødige rant ned.

Det er ikke en sprekk i hydrometeret da? Sjekk i vann ved 20° C, skal da vise 0...

Om du mesket på 56 grader kan det nok forklare lav OG

Mesken var 10 min på 54, skulle vært 51, 45 min på 67 og 5 min på 78.
Skall sjekke hydrometeret når jeg får muligheten.

Mesken var 10 min på 54, skulle vært 51, 45 min på 67 og 5 min på 78.
Skall sjekke hydrometeret når jeg får muligheten.
Måler du i malten eller mener du at det er korrekt det som står i displayet? Temperaturen i maltsengen tar mye lenger tid å endre enn temperaturen som trolig er målt i bunn av kjelen din.

Det er temperatur displayet som jeg ha gått ut fra, det var med konstant sirkulering. Vet jeg bør skaffe et termometer med en lang føler.
Synes jeg forskjellen på OG var stor, så jeg syntes jeg måtte spørre.

Det er temperatur displayet som jeg ha gått ut fra, det var med konstant sirkulering. Vet jeg bør skaffe et termometer med en lang føler.
Synes jeg forskjellen på OG var stor, så jeg syntes jeg måtte spørre.
Du kan ikke uten videre knytte OG til mesketemperatur. Et hydrometer eller andre måleintrument klarer ikke skille mellom sukkerarter. Det er FG som kan bli skadelidende om mesken har vært for kald eller varm. Dårlig utbytte kan skyldes mange faktorer. Dårlig kverning, feil pH i mesken - og lite effektiv skylling. Særlig det siste er ofte syndren, tror jeg.

Har selv en kompaktbrygger som måler temperaturen i vørteren nedenfor maltrøret. Meskeffektiviteten er alltid mellom 80 og 93 %. Må som regel tilsette vann under kok for å treffe OG. Treffer også FG ihht. oppskriftene, så sukkermiksen er ikke skadelidende pga. sensorplasseringen.

Jeg er enig med @Holmentoppen . Det har vært mange som har klaget over utbyttet med bryggere med maltrør, og stort sett har det vært skyllinga som har vært problemet. Det er lett å skylle alt for fort, slik at du ikke får vasket ut alle godsakene. Som @Miguel sier, så kan du også kjøre pumpa for hardt, og det vil forverre problemet. Du får ei kompakt maltseng med kanaler i, og skyllevannet renner rett gjennom.

Når du starter skyllinga, skal du ha ei homogen, løs maltseng som ikke er komprimert pga. for stor fart på pumpa. Og så skal skyllinga gå langsomt; maks en liter pr. minutt, og gjerne langsommere.

Det kan være en ide å røre litt underveis i meskinga.

Jeg brygger ikke på slikt utstyr, så kyndige kompakbrygger-bryggere får korrigere meg om jeg har sagt noe galt her:).

Høres ut som jeg har sirkulert og skylt for fort. Det gikk ganske mange liter pr. minutt gjennom pumpa.
Får ta med erfaringene til neste gang.
Takk for gode svar

Tilbake
Topp