erikraude
Norbrygg-medlem
Må jeg da først kjøle ned fatet til 4c? Eller kan jeg starte på romtemperatur og la kjøleskapet jobbe mens det karboneres?3 bar og 4c, smak etter 24t.
Må jeg da først kjøle ned fatet til 4c? Eller kan jeg starte på romtemperatur og la kjøleskapet jobbe mens det karboneres?3 bar og 4c, smak etter 24t.
Det kan du, men om Co2 flaska står i kjøleskapet så vil trykket gå ned etterkvart som det blir kaldt, so då må du passe på å justere opp igjen trykket.Eller kan jeg starte på romtemperatur og la kjøleskapet jobbe mens det karboneres?
Det skjønte jeg ikke helt.Legg fatet på et håndkle med gass-inn nederst. Sett trykket på 2-3 bar. Rugg / rull fatet til det slutter å boble (mye).
Koble fra, og la fatet stå oppreist rolig i en time, og sjekk trykket ved å skru ned trykket på regulatoren og lytt etterhvert som du øker trykket. Gjenta om du er for langt unna ønsket trykk
Men det er jo også temperaturavhengig, sant? Jeg er jo en novise på dette, på fata jeg drikker av kjører jeg 0,7 og 1 bar på hhv britisk og tysk øl ved 8 grader, om jeg ikke husker feil. Dette bør ha litt høyere karbonering enn det tyske, antakelig.Kaldt fat er best. Gjøres i romtemperatur.
Ønsket trykk (karbonering) må du nesten selv bestemme.
Hvorfor tar karbonering av øl på på fat så lang tid, Sodastream klarer jo å karbonere vann på 3 sekunder?
Men det er jo også temperaturavhengig, sant? Jeg er jo en novise på dette, på fata jeg drikker av kjører jeg 0,7 og 1 bar på hhv britisk og tysk øl ved 8 grader, om jeg ikke husker feil. Dette bør ha litt høyere karbonering enn det tyske, antakelig.
Det opplegget kjenner jeg til, men det tar for lang tid. Det var hurtigmetoden jeg lurte på.Ifølge Beersmith er:
0,7 bar @ 8 c er 2,05 volum co2.
1 bar @ 8 c er 2,4 volum co2.
Fant dessverre bare en tabell med PSI, men den har iallefall celsius.
1 bar = 14,5 PSI
Force carbonation chart PSI and Degrees Celcius
Det er bare å finne frem 8 c ( det er bare 7,8 og 8,3 i denne tabellen) i kolonnen helt til venstre, dra fingern over skjermen bort til ønsket volum co2. Derfra skyter du rett opp og ser hvor mange PSI du skal karbonere med.
Det opplegget kjenner jeg til, men det tar for lang tid. Det var hurtigmetoden jeg lurte på.
Da må jeg spørre hva resultatet blir om du velger rett trykk i forhold til temperatur og vugger eller rister på fatet med kontinuerlig trykk?
Jeg TROR at det da ikke er noen fare for overkarbonering, og at co2en vil løses opp raskere enn om du trykksetter et fat som står i ro.
Tilbakeslagsventil anbefales.
Ok, nå har jeg lest litt av det som hadde kommet av gode råd mens jeg var i skogen. Virker jo ganske overkommelig.
1) Fyll fat med øl.
2) Kjøl ned fat
3) Legg fatet på et håndkle med gass inn ned og koble til gass med trykk på 2-3 bar.
4) Vugg fatet til det slutter å boble mye
5) Sett fatet tilbake på kjøl og la stå et døgn
6) Sjekk grad av karbonering ut fra tabell med tilkoblet gass
7) Profit!
Er det noe jeg har rota til nå? Hvis det er for lite karbonert, hvada? Litt til på trinn 3?
Dette har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg sikkert!Hvis det føles som "akkurat litt for lite karbonert" så er det perfekt, da topper du opp resten ila et døgn eller så. Hvis du overkarbonerer så kan du enten drikke av fatet uten gass tilkoblet, eller sette det varmere og lufte det, det siste krever kanskje noen utluftinger avhengig av hvor overkarbonert. Men slutt å rulle når det er litt underkarbonert.
Bare husk at hvis du tapper med en gang med en balansert linje så vil du få en del skum.. Skummet er co2 som har gått ut av løsing, så det er "egentlig" litt mer karbonert enn det du smaker hvis tappetrykket hadde vært korrekt (hvis du ikke blør av for å smake).. Noen hakk i beltet på denne metoden så har du close til perfekt karbonert øl ila få minutter etter noen forsøk.Dette har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg sikkert!![]()