Tråden for dumme spørsmål.

Det er amarillo, 140 gram.
Hvor mye chinook ville du brukt, forresten? Har brygget 25 liter.
Så oppskriften sier 35 gram Amarillo 8,7%aa på 60 og 140 gram av samme humle på 5 min, i følge brewer's friend er det 60 IBU, mens oppskriften sikter etter 45 IBU, med de 140 gramene på 15 min snakker vi om 100 IBU.

Tørrhumle med Chinook, sier meg enig med loebrygg, 2g/l :)

Takker for fornuftige innspill! Jeg reagerte egentlig litt på humlemengden, men tenkte at folket på Brygg Selv kam sine saker. Det blir sikkert godt uansett. Prøver tørrhumling 2g/liter.

Fakk, fikk tilbakeslag og fyllte regulatoren med øl.. spruta ut av manometera. Er det bere å skru den i fillebitar og gjere reint ? Eller er det lost cause?

Fakk, fikk tilbakeslag og fyllte regulatoren med øl.. spruta ut av manometera. Er det bere å skru den i fillebitar og gjere reint ? Eller er det lost cause?

Manomereret vert nok aldri det samme.
Resten går vel å rense

Sent from my iPhone using Tapatalk

Veit ikkje om det er eit dumt spørsmål

Men fekk spørsmål frå ein som lurte på starte litt med brygging.
Er det noken som har erfaring med denne frå netthandelen ?
Brewbie automatisk ølbrygger med isolasjonskappe | Alt til hage og utemiljø

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jeg har samme type fra Netthandelen men under et annet navn. Er veldig fornøyd og har brukt den på flere brygg uten problemer, pumpen fungerer bra til sirkulasjon under mesk. Brukergrensesnitt er litt krevende, men når en har funnet ut av det kan man programmere flere meskesteg og tidsskjema for humle tilsetning under kok.

Smaksforskjell på Crisp Chocolate malt og Crisp Low Color Chocolate malt? Oppskriften sier Crisp Chocolate, men Bryggselv er tom. Oppskriften sier også Fawcetts Pale Chocolate, noe de ikke har lengre.
Gjelder denne: Nøgne Ø Porter

Smaksforskjell på Crisp Chocolate malt og Crisp Low Color Chocolate malt? Oppskriften sier Crisp Chocolate, men Bryggselv er tom.
Chocolate er mykje hardare rista/brent. Kva skal du brygge? Eg har blitt glad i å bruke meir Low color/pale chocolate og heller gå ned på dei mest brente.. men det spørs jo kva du skal lage

Smaksforskjell på Crisp Chocolate malt og Crisp Low Color Chocolate malt? Oppskriften sier Crisp Chocolate, men Bryggselv er tom. Oppskriften sier også Fawcetts Pale Chocolate, noe de ikke har lengre.
Gjelder denne: Nøgne Ø Porter

Jeg veit ikke hvor kritisk det er i den oppskrifta, egentlig. Men et tips jeg har fått, og som jeg har fulgt noen ganger med så vidt jeg kan bedømme godt resultat, er å erstatte pale sjoko med Carafa Special II. Carafa'en er mørkere, men er skalløst, og dermed får du mindre av det bitre preget som mørkt røstet malt gir, samtidig som det gir mye av det samme av gode smaker (kaffe/sjokolade).

Randy Mosher snakker om "the harsh zone". Begrepet beskriver maltingsområdet mellom 70 og 200 Lovibond (185-530 EBC), der vi finner relativt få malt, og de som er der, bør brukes med forsiktighet, fordi de fort gir et brent/beskt/bittert/skarpt preg til ølet. Pale sjoko, sier han, hører hjemme her, sjøl om det ligger akkurat på grensa, og derfor er det et malt som bør brukes med forsiktighet. Men den mengden som oppskrifta på porteren til NØ oppgir, er nok godt innafor.

Jeg bruker gjerne litt av de mørkeste krystallmaltene, og de ligger i denne sonen - og de skal helt klart brukes med foriktighet; de blir fort merkbare på en ubehagelig måte. Brown malt ligger på grensa, og jeg synes det er det samme der. Så jeg tenker at Mosher er inne på noe med dette begrepet.

Sist redigert:
Småtøsen min som gikk på Ferzillaen sist fredag, har roet seg kraftig ned nå, og all krausen er borte, her er målingen med iSpindel (ikke se på tallene, den er ikke godt nok kalibrert, men trenden er jo tydelig):
Vis vedlegget

På dette brygget er tanken å karbonere på Zillaen med sukker og da har jeg tre spørsmål:

1: Det er 4-5 liter headspace i Zillaen (24 liter øl i en 27 l tank) bruker jeg sukkermengde for fat eller flaske?

2: Er det ok å ta sukker i nå, og la den stå i to uker, eller er det viktig med diacetylrast FØR karbonering?

3: Bør jeg fjerne gjærkaken i bunn før sukker, eller kan jeg bare tømme sukker gjennom et av småhullene i toppen?

Ps: den har stått med vanlig gjærlås til nå, den blir selvsagt erstattet med en kork når sukkeret går på.

Grunnen til at jeg vil gjøre det slik er at jeg starter på ny rotasjon i morgen med 14 dager 12-timerskift, jeg sover hjemme, men orker ikke noen større oppgaver etter jobb.

Småtøsen min som gikk på Ferzillaen sist fredag, har roet seg kraftig ned nå, og all krausen er borte, her er målingen med iSpindel (ikke se på tallene, den er ikke godt nok kalibrert, men trenden er jo tydelig):
Vis vedlegget 43662

På dette brygget er tanken å karbonere på Zillaen med sukker og da har jeg tre spørsmål:

1: Det er 4-5 liter headspace i Zillaen (24 liter øl i en 27 l tank) bruker jeg sukkermengde for fat eller flaske?

2: Er det ok å ta sukker i nå, og la den stå i to uker, eller er det viktig med diacetylrast FØR karbonering?

3: Bør jeg fjerne gjærkaken i bunn før sukker, eller kan jeg bare tømme sukker gjennom et av småhullene i toppen?

Ps: den har stått med vanlig gjærlås til nå, den blir selvsagt erstattet med en kork når sukkeret går på.

Grunnen til at jeg vil gjøre det slik er at jeg starter på ny rotasjon i morgen med 14 dager 12-timerskift, jeg sover hjemme, men orker ikke noen større oppgaver etter jobb.
1: Du må bruke volumet (27 liter) som grunnlag for beregningen av sukkermengden. Headspace skal også karboneres.

2: La den stå til den er ferdig med diacetylrest og alt.

3: Lukk butterflyventilen og ta av beholderen. Fjern gugga i bunnen, rengjør beholderen, fyll på sukker – og purge grundig etter remontering. Sett på endel trykk før du åpner butterflyventilen. Hvis du ikke har CO2/sodeastream må du nesten bare fylle på fra toppen. Da ville jeg lukket butterflyventilen for å skille gjærkaken fra ølet.

Det er veldig nyttig å ha en sodastream med en enkel regulator som tilbehør til Fermzillaen.

Sist redigert:
1: Du må bruke volumet (27 liter) som grunnlag for beregningen av sukkermengden. Headspace skal også karboneres.

2: La den stå til den er ferdig med diacetylrest og alt.

3: Lukk butterflyventilen og ta av beholderen. Fjern gugga i bunnen, rengjør beholderen, fyll på sukker – og purge grundig etter remontering. Sett på endel trykk før du åpner butterflyventilen. Hvis du ikke har CO2/sodeastream må du nesten bare fylle på fra toppen. Da ville jeg lukket butterflyventilen for å skille gjærkaken fra ølet.

Det er veldig nyttig å ha en sodastream med en enkel regulator som tilbehør til Fermzillaen.

Jeg har sodastream :)

Du skriver at jeg skal beregne sukker til 27 liter, men til fat eller flaske, brewfather dobler jo sukkermengden fra fat til flaske...

Jeg har sodastream :)

Du skriver at jeg skal beregne sukker til 27 liter, men til fat eller flaske, brewfather dobler jo sukkermengden fra fat til flaske...
Dette er grunnleggende fysikk: Tenk deg av du bare har 1 liter øl i et fat på 19 liter. Om du tilsetter 6 g sukker til denne literen, hva skjer da? CO2-en som dannes vil fordele seg i hele volumet, og ølet blir håpløst underkarbonert.
Henryloven – Store norske leksikon
Jeg har testet dette i praksis, med forholdsvis samme mengde i fat og flasker. Det ble nøyaktig samme karboneringsnivå.

Om du ikke ønsker å gjøre noe og ha ferdig karbonert øl om 14 dager kobler du på CO2 på et bar, setter på CC og lukker døren til kjøleskapet.
Og dump gjæren om du kan.

Tilbake
Topp