Smaksforskjell på Crisp Chocolate malt og Crisp Low Color Chocolate malt? Oppskriften sier Crisp Chocolate, men Bryggselv er tom. Oppskriften sier også Fawcetts Pale Chocolate, noe de ikke har lengre.
Gjelder denne:
Nøgne Ø Porter
Jeg veit ikke hvor kritisk det er i den oppskrifta, egentlig. Men et tips jeg har fått, og som jeg har fulgt noen ganger med så vidt jeg kan bedømme godt resultat, er å erstatte pale sjoko med Carafa Special II. Carafa'en er mørkere, men er skalløst, og dermed får du mindre av det bitre preget som mørkt røstet malt gir, samtidig som det gir mye av det samme av gode smaker (kaffe/sjokolade).
Randy Mosher snakker om "
the harsh zone". Begrepet beskriver maltingsområdet mellom 70 og 200 Lovibond (185-530 EBC), der vi finner relativt få malt, og de som er der, bør brukes med forsiktighet, fordi de fort gir et brent/beskt/bittert/skarpt preg til ølet. Pale sjoko, sier han, hører hjemme her, sjøl om det ligger akkurat på grensa, og derfor er det et malt som bør brukes med forsiktighet. Men den mengden som oppskrifta på porteren til NØ oppgir, er nok godt innafor.
Jeg bruker gjerne litt av de mørkeste krystallmaltene, og de ligger i denne sonen - og de skal helt klart brukes med foriktighet; de blir fort merkbare på en ubehagelig måte. Brown malt ligger på grensa, og jeg synes det er det samme der. Så jeg tenker at Mosher er inne på noe med dette begrepet.