Tråden for dumme spørsmål.

Smaksforskjell på Crisp Chocolate malt og Crisp Low Color Chocolate malt? Oppskriften sier Crisp Chocolate, men Bryggselv er tom. Oppskriften sier også Fawcetts Pale Chocolate, noe de ikke har lengre.
Gjelder denne: Nøgne Ø Porter

Jeg veit ikke hvor kritisk det er i den oppskrifta, egentlig. Men et tips jeg har fått, og som jeg har fulgt noen ganger med så vidt jeg kan bedømme godt resultat, er å erstatte pale sjoko med Carafa Special II. Carafa'en er mørkere, men er skalløst, og dermed får du mindre av det bitre preget som mørkt røstet malt gir, samtidig som det gir mye av det samme av gode smaker (kaffe/sjokolade).

Randy Mosher snakker om "the harsh zone". Begrepet beskriver maltingsområdet mellom 70 og 200 Lovibond (185-530 EBC), der vi finner relativt få malt, og de som er der, bør brukes med forsiktighet, fordi de fort gir et brent/beskt/bittert/skarpt preg til ølet. Pale sjoko, sier han, hører hjemme her, sjøl om det ligger akkurat på grensa, og derfor er det et malt som bør brukes med forsiktighet. Men den mengden som oppskrifta på porteren til NØ oppgir, er nok godt innafor.

Jeg bruker gjerne litt av de mørkeste krystallmaltene, og de ligger i denne sonen - og de skal helt klart brukes med foriktighet; de blir fort merkbare på en ubehagelig måte. Brown malt ligger på grensa, og jeg synes det er det samme der. Så jeg tenker at Mosher er inne på noe med dette begrepet.
 
Sist redigert:
Småtøsen min som gikk på Ferzillaen sist fredag, har roet seg kraftig ned nå, og all krausen er borte, her er målingen med iSpindel (ikke se på tallene, den er ikke godt nok kalibrert, men trenden er jo tydelig):
Vis vedlegget

På dette brygget er tanken å karbonere på Zillaen med sukker og da har jeg tre spørsmål:

1: Det er 4-5 liter headspace i Zillaen (24 liter øl i en 27 l tank) bruker jeg sukkermengde for fat eller flaske?

2: Er det ok å ta sukker i nå, og la den stå i to uker, eller er det viktig med diacetylrast FØR karbonering?

3: Bør jeg fjerne gjærkaken i bunn før sukker, eller kan jeg bare tømme sukker gjennom et av småhullene i toppen?

Ps: den har stått med vanlig gjærlås til nå, den blir selvsagt erstattet med en kork når sukkeret går på.

Grunnen til at jeg vil gjøre det slik er at jeg starter på ny rotasjon i morgen med 14 dager 12-timerskift, jeg sover hjemme, men orker ikke noen større oppgaver etter jobb.
 
Småtøsen min som gikk på Ferzillaen sist fredag, har roet seg kraftig ned nå, og all krausen er borte, her er målingen med iSpindel (ikke se på tallene, den er ikke godt nok kalibrert, men trenden er jo tydelig):
Vis vedlegget 43662

På dette brygget er tanken å karbonere på Zillaen med sukker og da har jeg tre spørsmål:

1: Det er 4-5 liter headspace i Zillaen (24 liter øl i en 27 l tank) bruker jeg sukkermengde for fat eller flaske?

2: Er det ok å ta sukker i nå, og la den stå i to uker, eller er det viktig med diacetylrast FØR karbonering?

3: Bør jeg fjerne gjærkaken i bunn før sukker, eller kan jeg bare tømme sukker gjennom et av småhullene i toppen?

Ps: den har stått med vanlig gjærlås til nå, den blir selvsagt erstattet med en kork når sukkeret går på.

Grunnen til at jeg vil gjøre det slik er at jeg starter på ny rotasjon i morgen med 14 dager 12-timerskift, jeg sover hjemme, men orker ikke noen større oppgaver etter jobb.
1: Du må bruke volumet (27 liter) som grunnlag for beregningen av sukkermengden. Headspace skal også karboneres.

2: La den stå til den er ferdig med diacetylrest og alt.

3: Lukk butterflyventilen og ta av beholderen. Fjern gugga i bunnen, rengjør beholderen, fyll på sukker – og purge grundig etter remontering. Sett på endel trykk før du åpner butterflyventilen. Hvis du ikke har CO2/sodeastream må du nesten bare fylle på fra toppen. Da ville jeg lukket butterflyventilen for å skille gjærkaken fra ølet.

Det er veldig nyttig å ha en sodastream med en enkel regulator som tilbehør til Fermzillaen.
 
Sist redigert:
1: Du må bruke volumet (27 liter) som grunnlag for beregningen av sukkermengden. Headspace skal også karboneres.

2: La den stå til den er ferdig med diacetylrest og alt.

3: Lukk butterflyventilen og ta av beholderen. Fjern gugga i bunnen, rengjør beholderen, fyll på sukker – og purge grundig etter remontering. Sett på endel trykk før du åpner butterflyventilen. Hvis du ikke har CO2/sodeastream må du nesten bare fylle på fra toppen. Da ville jeg lukket butterflyventilen for å skille gjærkaken fra ølet.

Det er veldig nyttig å ha en sodastream med en enkel regulator som tilbehør til Fermzillaen.

Jeg har sodastream :)

Du skriver at jeg skal beregne sukker til 27 liter, men til fat eller flaske, brewfather dobler jo sukkermengden fra fat til flaske...
 
Jeg har sodastream :)

Du skriver at jeg skal beregne sukker til 27 liter, men til fat eller flaske, brewfather dobler jo sukkermengden fra fat til flaske...
Dette er grunnleggende fysikk: Tenk deg av du bare har 1 liter øl i et fat på 19 liter. Om du tilsetter 6 g sukker til denne literen, hva skjer da? CO2-en som dannes vil fordele seg i hele volumet, og ølet blir håpløst underkarbonert.
Henryloven – Store norske leksikon
Jeg har testet dette i praksis, med forholdsvis samme mengde i fat og flasker. Det ble nøyaktig samme karboneringsnivå.
 
Om du ikke ønsker å gjøre noe og ha ferdig karbonert øl om 14 dager kobler du på CO2 på et bar, setter på CC og lukker døren til kjøleskapet.
Og dump gjæren om du kan.
 
Jeg tolket det heller ikke som noe annet, men jeg forstår ikke hvilke av parametrene jeg skal bruke

Er sukkermengden nedjustert til fat pga forventningen om null headspace? Slik at det et flaskemengden som gjelder for meg?
Det er en seig bryggemyte at man skal karbonere med halv mengde på fat. Jeg aner ikke hvor den kommer fra. Man må alltid ta utgangspunkt i totalvolumet som skal fylles med øl og gass. Jfr. Henrys lov, som jeg linket til ovenfor. I ditt tilfelle er det 27 liter. Så bør man ta hensyn til hvor mye gass som allerede er oppløst i ølet. (Kaldt øl inneholder mer CO2 fra gjæringen enn varmt øl.) Men som en gylden middelvei bruker man 6 g sukker per liter volum. 27x6 g=162 g.
 
Skal tappe over en saison på flakser i kveld, brygget med BE-134.

Er det sånn at både gjæringskar og flaskebøtte heretter kun bør brukes til saison?
 
Det er det sikkert delte meninger om.
Jeg har klart å dra med meg saisongjær over til neste brygg etter å ha gjort rent som normalt.
Tror jeg har blitt kvitt det nå etter å ha brukt klor på alt som var i kontakt med gjæra.
 
Skal tappe over en saison på flakser i kveld, brygget med BE-134.

Er det sånn at både gjæringskar og flaskebøtte heretter kun bør brukes til saison?

Det kommer litt an på hva slags tilstand de er i. Er de noenlunde nye, og du er sikker på at du har stelt veldig pent med dem, sånn at de ikke har fått riper, så ville jeg bare vasket veldig grundig, og tatt sjansen. Viktigste er kanskje at karene ikke får tørke før du reingjør dem.

Men hvis du er veldig glad i belgisk øl, og veit at du kommer til å brygge en del med diastaticus-gjær, kan du jo like gjerne reservere egne bøtter for dem.
 
Tror de er temmelig likt gjenget disse sprøytene. Ta luktetesten. Enkelte lukter sprøytemiddel inni...
 
Skal en tur på Biltema i morgen. Er det noen som vet om du kan sette ball lock-kobling på denne trykksprøyta, og om du eventuelt trenger overganger?
Trykksprøyte 1,5 L
Ser den har fått et nytt design siden jeg kjøpte min på biltema, men tuten ser lik ut og den passet ikke, men er mindre så vet flere som har fikset den med gjengeteip. Jeg gikk for en mer permanent løsning og festet den med tech7:D
 
Tilbake
Topp