Tråden for dumme spørsmål.

Jeg tolket det heller ikke som noe annet, men jeg forstår ikke hvilke av parametrene jeg skal bruke

Er sukkermengden nedjustert til fat pga forventningen om null headspace? Slik at det et flaskemengden som gjelder for meg?
Det er en seig bryggemyte at man skal karbonere med halv mengde på fat. Jeg aner ikke hvor den kommer fra. Man må alltid ta utgangspunkt i totalvolumet som skal fylles med øl og gass. Jfr. Henrys lov, som jeg linket til ovenfor. I ditt tilfelle er det 27 liter. Så bør man ta hensyn til hvor mye gass som allerede er oppløst i ølet. (Kaldt øl inneholder mer CO2 fra gjæringen enn varmt øl.) Men som en gylden middelvei bruker man 6 g sukker per liter volum. 27x6 g=162 g.

Skal tappe over en saison på flakser i kveld, brygget med BE-134.

Er det sånn at både gjæringskar og flaskebøtte heretter kun bør brukes til saison?

Det er det sikkert delte meninger om.
Jeg har klart å dra med meg saisongjær over til neste brygg etter å ha gjort rent som normalt.
Tror jeg har blitt kvitt det nå etter å ha brukt klor på alt som var i kontakt med gjæra.

Skal tappe over en saison på flakser i kveld, brygget med BE-134.

Er det sånn at både gjæringskar og flaskebøtte heretter kun bør brukes til saison?

Det kommer litt an på hva slags tilstand de er i. Er de noenlunde nye, og du er sikker på at du har stelt veldig pent med dem, sånn at de ikke har fått riper, så ville jeg bare vasket veldig grundig, og tatt sjansen. Viktigste er kanskje at karene ikke får tørke før du reingjør dem.

Men hvis du er veldig glad i belgisk øl, og veit at du kommer til å brygge en del med diastaticus-gjær, kan du jo like gjerne reservere egne bøtter for dem.

Tror de er temmelig likt gjenget disse sprøytene. Ta luktetesten. Enkelte lukter sprøytemiddel inni...

Skal en tur på Biltema i morgen. Er det noen som vet om du kan sette ball lock-kobling på denne trykksprøyta, og om du eventuelt trenger overganger?
Trykksprøyte 1,5 L
Ser den har fått et nytt design siden jeg kjøpte min på biltema, men tuten ser lik ut og den passet ikke, men er mindre så vet flere som har fikset den med gjengeteip. Jeg gikk for en mer permanent løsning og festet den med tech7:D

Du har sikkert handlet alt, men husk at Jula flaskene passer. Vi har jo to stående i dv43 til Lindr rengjøring...

peram

Neida, har ikke vært der ennå. Det var de flaskene jeg tenkte på, ja. Da kjøper jeg akkurat det på Jula istedenfor.

Tenkte jeg skulle prøve meg på "cold steeping" når jeg brygger min neste stout.

Hvordan gjør man det med vannjusteringer? Justerer jeg bare PH etter det lyse maltet som blir mesket sammen med ønsket mengde salter?

Tenkte jeg skulle prøve meg på "cold steeping" når jeg brygger min neste stout.

Hvordan gjør man det med vannjusteringer? Justerer jeg bare PH etter det lyse maltet som blir mesket sammen med ønsket mengde salter?

Ja. Meskeprosessen er jo over når du tilsetter det mørke. Men du må ta hensyn til effekten det har på pH i kok - skjønt det skal vel noe til om du kommer så lavt at det får noen negativ effekt. Du kan få litt dårligere utbytte av bitterhumla, det er det eneste - men på den annen side, så skal du få en behageligere form for bitterhet ved lavere pH i kok (ned mot 5,2 eller under).

Wlp 830 har tatt seg en tur i natt. Aluhetten lå i vasken når jeg våknet i morges. Hadde dere tatt sjansen? Eller er sannsynligheten for stor for at noe har krøpet oppi?
60447f985388e02d98c4b879d76097a1.jpg

Wlp 830 har tatt seg en tur i natt. Aluhetten lå i vasken når jeg våknet i morges. Hadde dere tatt sjansen? Eller er sannsynligheten for stor for at noe har krøpet oppi?
60447f985388e02d98c4b879d76097a1.jpg

Vond følelse - jeg har jo opplevd det der. Valget er ikke lett, men jag har ikke orket å hive gjæren. Og det har gått bra.

Jeg hadde tatt sjansen - men skyt meg ikke om det går galt;).

Dette har også skjedd meg noen ganger, har bare brukt det som er igjen uten at jeg har merket noe spesielt på ferdig øl. De gangene det har skjedd har jeg vært mer bekymret for liten gjærmengde enn om noe ekstra har kommet til.

Liker at du tenker 'damage control' og setter røreren på kjøkkenvasken, det har jeg ikke tenkt på...

Dette har også skjedd meg noen ganger, har bare brukt det som er igjen uten at jeg har merket noe spesielt på ferdig øl. De gangene det har skjedd har jeg vært mer bekymret for liten gjærmengde enn om noe ekstra har kommet til.

Liker at du tenker 'damage control' og setter røreren på kjøkkenvasken, det har jeg ikke tenkt på...

Klok av skade [emoji1417] Om jeg kjører fler samtidig lager jeg en skål av alufolie og sitter den på.

Vond følelse - jeg har jo opplevd det der. Valget er ikke lett, men jag har ikke orket å hive gjæren. Og det har gått bra.

Jeg hadde tatt sjansen - men skyt meg ikke om det går galt;).

Er ganske fersk slurry på 3 gen, så det sitter litt inne. Har mange planer om ting vi skal gjøre sammen. Bayer, baltisk porter, flere tyske pils. Og om igjen og om igjen. Bli gamle sammen rett og slett.

Tilbake
Topp