Tråden for dumme spørsmål.

Jeg har opplevd det samme, men da har prøven stått over natten, ikke bare en halvtime.
Jeg har tenkt at det kan ha noe med at sukkeret samler seg nederst i prøveglasset, men jeg vet ikke, kun spekulasjoner.
 
Eg opplever det samme om eg prøver å måle FG frå karbonert øl. Prøver å riste ut co2 først, men viser altfor lav SG fordiom. Etter det har stått ei stund viser det rett...
 
Gass i væsken vil vel senke egenvekten, ergo gir den mindre oppdrift og lavere SG, eller?

Jo, men du får ofte en løfteeffekt av gassbobler som henger ved hydrometeret, sånn at du leser av for høy SG. Det var vel den det var tenkt på. Det er jo derfor man alltid skal spinne hydrometeret - og dessuten gjerne vente litt med å måle.

Effekten du snakker om, er også reell, selvfølgelig - men det er vel ikke snakk om sånne forskjeller? Opp mot ett poeng, kanskje, ved værelsestemperatur?
 
Mnjo, tenkte det jeg også - men skulle jeg ikke da ha fått for høy SG først, ikke for lav?
Hva var temperaturen på prøven ved målingen(e)?
Kjøles den ned i løpet av en halv time, stiger tettheten i væsken, og motsatt ved oppvarming.
Vann har størst tetthet ved 4 grader, litt usikker hvordan alkohol påvirker tetthet, men prøven består hovedsaklig av vann.
 
Hva var temperaturen på prøven ved målingen(e)?
Kjøles den ned i løpet av en halv time, stiger tettheten i væsken, og motsatt ved oppvarming.
Vann har størst tetthet ved 4 grader, litt usikker hvordan alkohol påvirker tetthet, men prøven består hovedsaklig av vann.

Temperaturen var nokså nøyaktig 20 grader. Romtemperaturen er noe over det, så det steg vel kanskje litt mellom første og andre måling, men ikke mye. Begge målingene var nok innafor spennet 19-21.

Gass i væsken vil vel senke egenvekten, ergo gir den mindre oppdrift og lavere SG, eller?

OK - så la oss si at det var en del CO2 i prøven ved første avlesning, og at det gjorde at avlest SG ble for lav - 1.007. Så sto prøven en stund, og i tillegg rørte jeg en del med hydrometeret og fikk vekk CO2'en, og fikk en korrekt SG på 1.011. Men - noe av CO2'en ville vel ha satt seg som bobler på hydrometeret og "løftet" det opp - slik at effekten av lavere tetthet p.g.a gass motvirkes av oppdrift p.g.a. gassbobler? (Antakelig mer enn oppveies?) Jeg får fortsatt ikke dette til å stemme. Jeg ville ha avskrevet 1.011 som feilavlesing, om det ikke var for at jeg snurret hydrometeret flere ganger og fikk samme resultat.

Har tatt en ny prøve i dag, har latt den stå et par timer og gjort målinger flere ganger (måtte kjøle ned litt for å få den ned i 20 igjen en gang) - nå er det stabilt på omkring 1.007. Så - var 1.011 korrekt i går, den var fortsatt ikke gått ut, og nå er den kommet ned i 1.007, eller var den reelt 1.007 i går også, og ett eller annet mystisk gjorde at jeg fikk en (feil) SG på 1.011 når prøven hadde stått litt? Skjønner ikke dette. Men venter en dag eller to til med å flaske.
 
Temperaturen var nokså nøyaktig 20 grader. Romtemperaturen er noe over det, så det steg vel kanskje litt mellom første og andre måling, men ikke mye. Begge målingene var nok innafor spennet 19-21.



OK - så la oss si at det var en del CO2 i prøven ved første avlesning, og at det gjorde at avlest SG ble for lav - 1.007. Så sto prøven en stund, og i tillegg rørte jeg en del med hydrometeret og fikk vekk CO2'en, og fikk en korrekt SG på 1.011. Men - noe av CO2'en ville vel ha satt seg som bobler på hydrometeret og "løftet" det opp - slik at effekten av lavere tetthet p.g.a gass motvirkes av oppdrift p.g.a. gassbobler? (Antakelig mer enn oppveies?) Jeg får fortsatt ikke dette til å stemme. Jeg ville ha avskrevet 1.011 som feilavlesing, om det ikke var for at jeg snurret hydrometeret flere ganger og fikk samme resultat.

Har tatt en ny prøve i dag, har latt den stå et par timer og gjort målinger flere ganger (måtte kjøle ned litt for å få den ned i 20 igjen en gang) - nå er det stabilt på omkring 1.007. Så - var 1.011 korrekt i går, den var fortsatt ikke gått ut, og nå er den kommet ned i 1.007, eller var den reelt 1.007 i går også, og ett eller annet mystisk gjorde at jeg fikk en (feil) SG på 1.011 når prøven hadde stått litt? Skjønner ikke dette. Men venter en dag eller to til med å flaske.

Problemet med bobler som løfter hydrometeret, løser du ved å spinne det. Du kan også dunke det litt mot bunnen i prøveglasset for å slå løs bobler.

Det som skjer når jeg først slipper hydrometeret nedi, er at det av en eller annen grunn synker for dypt, sånn at det med en gang ser ut som om det er en overraskende lav SG. Men det retter seg fort, og da kan bobleeffekten løfte det for høyt, sånn at det viser for høy SG. Så må jeg gjerne til med litt dunking og spinning, men det stabiliserer seg fort. Jeg vil tro løsninga for deg ligger i å herje litt med prøven på denne måten. Særlig hvis det er mye kullsyre, kan det ta litt tid å få en stabil avlesning.

Nå har jeg akkurat tatt en prøve av et øl jeg satte for to dager siden, og jeg har sjekket litt nøye hva som skjer over tid. Og svaret er: Ingenting. Det viser stabilt 1.038.

Ølet ditt er nok ferdig. Men det har uansett ikke vondt av å stå et par dager ekstra - sjøl om du sikkert kunne ha tappet opp nå.
 
Sist redigert:
Effekten du snakker om, er også reell, selvfølgelig - men det er vel ikke snakk om sånne forskjeller? Opp mot ett poeng, kanskje, ved værelsestemperatur?
Litt tynn is her, men ser ikke hvorfor det ikke kan utgjøre mer. Det trengs bare 0,3 ml endring i volum for å endre SG fra 1,011 til 1,008 i en desiliters prøve. Det skal ikke så mye bobler til for å ha 0,3 ml. (Nå mener jeg altså gass, og ikke CO2 oppløst i vannet, som vil øke egenvekta.)
 
Litt tynn is her, men ser ikke hvorfor det ikke kan utgjøre mer. Det trengs bare 0,3 ml endring i volum for å endre SG fra 1,011 til 1,008 i en desiliters prøve. Det skal ikke så mye bobler til for å ha 0,3 ml. (Nå mener jeg altså gass, og ikke CO2 oppløst i vannet, som vil øke egenvekta.)

Jeg refererer sant å si bare hva et - tilsynelatende - opplyst medlem har sagt tidligere her på forumet:). Jeg har ingen fagbakgrunn for å mene noe sjølstendig om dette.

Men CO2 kan vel ikke eksistere lenge i væsken i gassform? Da vil det vel umiddelbart stige til overflaten - eller eventuelt reabsorberes?
 
Jeg planlegger å brygge min første stout, skal gjøre en delmesk, noe jeg ikke gjør så ofte, og har dermed et par spørsmål ang. de mørke spesialmaltene og erstatninger. Her, rett ut fra Brewing Classic Styles, er oppskriften:

Style: Oatmeal Stout
Batch size: 13,0 l
Boil volume: 16,4 l
OG: 1,054
FG: 1,013
Bitterness (IBU): 35,8
Color (SRM): 39,5
ABV: 5,3%

Grain/Sugars:

1,55 kg Best Pale Ale Malt, 54,0%
0,34 kg CBW Pilsen Light, 11,9%
0,28 kg Flaked Oats, 9,8%
0,21 kg Chocolate Malt (British), 7,3%
0,21 kg Biscuit (Belgian), 7,3%
0,14 kg Roasted Barley, 4,9%
0,14 kg Crystal 80L, 4,9%

Hops:

37,00 g East Kent Golding (AA 5,1%, Pellet) 60 min, 35,8 IBU

Yeast/Misc:

S-04, Yeast

Den opprinnelige oppskriften sier Victory malt, men det har de ikke på min lokale sjappe og har dermed valgt brewferm biscuit malt, noe 2 row er jo heller ikke å oppdrive så gikk for best pale ale malt. Er det greie alternativer?

Neste spørsmål gjelder de mørke spesialmaltene, jeg har forstått det sånn at å meske de i 60 minutter kan gi for skarpe kanter, så spørsmålet mitt blir, hva er best?

1. Tilsette det mørke maltet ved slutten av mesk. I såfall når?
2. Trekke aleine i en annen gryte. Hvor lenge og hvilken temperatur?
3. Kald trekke i romtemperatur i et døgn.

Hva tenker dere?
 
..., jeg har forstått det sånn at å meske de i 60 minutter kan gi for skarpe kanter, så spørsmålet mitt blir, hva er best?

Jeg dreiv på med det der ei stund, og jeg mener det har veldig lite for seg. Ølet blei bedre da jeg slutta med det - eller sånn opplevde jeg det, i alle fall.

Jeg husker jeg hørte en podcast med et par relativt seriøse karer som hadde testa det litt systematisk, og deres konklusjon var at ølet blei klart best når du meska med alt maltet hele veien. De var temmelig klare på hva de mente om sein tilsetning:p.
 
Ja
Det ville jeg ikke brydd meg om

Jeg dreiv på med det der ei stund, og jeg mener det har veldig lite for seg. Ølet blei bedre da jeg slutta med det - eller sånn opplevde jeg det, i alle fall.

Jeg husker jeg hørte en podcast med et par relativt seriøse karer som hadde testa det litt systematisk, og deres konklusjon var at ølet blei klart best når du meska med alt maltet hele veien. De var temmelig klare på hva de mente om sein tilsetning:p.
Flotte greier, mange takk mine herrer, da kjører jeg alt i 60 min, 66-68 grader en grei temperatur å ha på mesken?
 
Jeg dreiv på med det der ei stund, og jeg mener det har veldig lite for seg. Ølet blei bedre da jeg slutta med det - eller sånn opplevde jeg det, i alle fall.

Jeg husker jeg hørte en podcast med et par relativt seriøse karer som hadde testa det litt systematisk, og deres konklusjon var at ølet blei klart best når du meska med alt maltet hele veien. De var temmelig klare på hva de mente om sein tilsetning:p.

Men da har jeg misforstått hva du skrev i en tidligere kommentar: "Ja. Meskeprosessen er jo over når du tilsetter det mørke."
 
Tilbake
Topp