Finn Berger
Moderator
Temperaturen var nokså nøyaktig 20 grader. Romtemperaturen er noe over det, så det steg vel kanskje litt mellom første og andre måling, men ikke mye. Begge målingene var nok innafor spennet 19-21.
OK - så la oss si at det var en del CO2 i prøven ved første avlesning, og at det gjorde at avlest SG ble for lav - 1.007. Så sto prøven en stund, og i tillegg rørte jeg en del med hydrometeret og fikk vekk CO2'en, og fikk en korrekt SG på 1.011. Men - noe av CO2'en ville vel ha satt seg som bobler på hydrometeret og "løftet" det opp - slik at effekten av lavere tetthet p.g.a gass motvirkes av oppdrift p.g.a. gassbobler? (Antakelig mer enn oppveies?) Jeg får fortsatt ikke dette til å stemme. Jeg ville ha avskrevet 1.011 som feilavlesing, om det ikke var for at jeg snurret hydrometeret flere ganger og fikk samme resultat.
Har tatt en ny prøve i dag, har latt den stå et par timer og gjort målinger flere ganger (måtte kjøle ned litt for å få den ned i 20 igjen en gang) - nå er det stabilt på omkring 1.007. Så - var 1.011 korrekt i går, den var fortsatt ikke gått ut, og nå er den kommet ned i 1.007, eller var den reelt 1.007 i går også, og ett eller annet mystisk gjorde at jeg fikk en (feil) SG på 1.011 når prøven hadde stått litt? Skjønner ikke dette. Men venter en dag eller to til med å flaske.
Problemet med bobler som løfter hydrometeret, løser du ved å spinne det. Du kan også dunke det litt mot bunnen i prøveglasset for å slå løs bobler.
Det som skjer når jeg først slipper hydrometeret nedi, er at det av en eller annen grunn synker for dypt, sånn at det med en gang ser ut som om det er en overraskende lav SG. Men det retter seg fort, og da kan bobleeffekten løfte det for høyt, sånn at det viser for høy SG. Så må jeg gjerne til med litt dunking og spinning, men det stabiliserer seg fort. Jeg vil tro løsninga for deg ligger i å herje litt med prøven på denne måten. Særlig hvis det er mye kullsyre, kan det ta litt tid å få en stabil avlesning.
Nå har jeg akkurat tatt en prøve av et øl jeg satte for to dager siden, og jeg har sjekket litt nøye hva som skjer over tid. Og svaret er: Ingenting. Det viser stabilt 1.038.
Ølet ditt er nok ferdig. Men det har uansett ikke vondt av å stå et par dager ekstra - sjøl om du sikkert kunne ha tappet opp nå.
Sist redigert: