Kan CO2 bobler ha satt seg på hydrometeret? Ta en swirl and twirl og mål igjen.Mnjo, tenkte det jeg også - men skulle jeg ikke da ha fått for høy SG først, ikke for lav?
Mnjo, tenkte det jeg også - men skulle jeg ikke da ha fått for høy SG først, ikke for lav?
Gass i væsken vil vel senke egenvekten, ergo gir den mindre oppdrift og lavere SG, eller?
Hva var temperaturen på prøven ved målingen(e)?Mnjo, tenkte det jeg også - men skulle jeg ikke da ha fått for høy SG først, ikke for lav?
Tenker det samme.Gass i væsken vil vel senke egenvekten, ergo gir den mindre oppdrift og lavere SG, eller?
Hva var temperaturen på prøven ved målingen(e)?
Kjøles den ned i løpet av en halv time, stiger tettheten i væsken, og motsatt ved oppvarming.
Vann har størst tetthet ved 4 grader, litt usikker hvordan alkohol påvirker tetthet, men prøven består hovedsaklig av vann.
Gass i væsken vil vel senke egenvekten, ergo gir den mindre oppdrift og lavere SG, eller?
Temperaturen var nokså nøyaktig 20 grader. Romtemperaturen er noe over det, så det steg vel kanskje litt mellom første og andre måling, men ikke mye. Begge målingene var nok innafor spennet 19-21.
OK - så la oss si at det var en del CO2 i prøven ved første avlesning, og at det gjorde at avlest SG ble for lav - 1.007. Så sto prøven en stund, og i tillegg rørte jeg en del med hydrometeret og fikk vekk CO2'en, og fikk en korrekt SG på 1.011. Men - noe av CO2'en ville vel ha satt seg som bobler på hydrometeret og "løftet" det opp - slik at effekten av lavere tetthet p.g.a gass motvirkes av oppdrift p.g.a. gassbobler? (Antakelig mer enn oppveies?) Jeg får fortsatt ikke dette til å stemme. Jeg ville ha avskrevet 1.011 som feilavlesing, om det ikke var for at jeg snurret hydrometeret flere ganger og fikk samme resultat.
Har tatt en ny prøve i dag, har latt den stå et par timer og gjort målinger flere ganger (måtte kjøle ned litt for å få den ned i 20 igjen en gang) - nå er det stabilt på omkring 1.007. Så - var 1.011 korrekt i går, den var fortsatt ikke gått ut, og nå er den kommet ned i 1.007, eller var den reelt 1.007 i går også, og ett eller annet mystisk gjorde at jeg fikk en (feil) SG på 1.011 når prøven hadde stått litt? Skjønner ikke dette. Men venter en dag eller to til med å flaske.
Litt tynn is her, men ser ikke hvorfor det ikke kan utgjøre mer. Det trengs bare 0,3 ml endring i volum for å endre SG fra 1,011 til 1,008 i en desiliters prøve. Det skal ikke så mye bobler til for å ha 0,3 ml. (Nå mener jeg altså gass, og ikke CO2 oppløst i vannet, som vil øke egenvekta.)Effekten du snakker om, er også reell, selvfølgelig - men det er vel ikke snakk om sånne forskjeller? Opp mot ett poeng, kanskje, ved værelsestemperatur?
Litt tynn is her, men ser ikke hvorfor det ikke kan utgjøre mer. Det trengs bare 0,3 ml endring i volum for å endre SG fra 1,011 til 1,008 i en desiliters prøve. Det skal ikke så mye bobler til for å ha 0,3 ml. (Nå mener jeg altså gass, og ikke CO2 oppløst i vannet, som vil øke egenvekta.)
Er det greie alternativer?
Neste spørsmål gjelder de mørke spesialmaltene, jeg har forstått det sånn at å meske de i 60 minutter kan gi for skarpe kanter, så spørsmålet mitt blir, hva er best?
..., jeg har forstått det sånn at å meske de i 60 minutter kan gi for skarpe kanter, så spørsmålet mitt blir, hva er best?
Ja
Det ville jeg ikke brydd meg om
Flotte greier, mange takk mine herrer, da kjører jeg alt i 60 min, 66-68 grader en grei temperatur å ha på mesken?Jeg dreiv på med det der ei stund, og jeg mener det har veldig lite for seg. Ølet blei bedre da jeg slutta med det - eller sånn opplevde jeg det, i alle fall.
Jeg husker jeg hørte en podcast med et par relativt seriøse karer som hadde testa det litt systematisk, og deres konklusjon var at ølet blei klart best når du meska med alt maltet hele veien. De var temmelig klare på hva de mente om sein tilsetning.
Jeg dreiv på med det der ei stund, og jeg mener det har veldig lite for seg. Ølet blei bedre da jeg slutta med det - eller sånn opplevde jeg det, i alle fall.
Jeg husker jeg hørte en podcast med et par relativt seriøse karer som hadde testa det litt systematisk, og deres konklusjon var at ølet blei klart best når du meska med alt maltet hele veien. De var temmelig klare på hva de mente om sein tilsetning.