Tråden for dumme spørsmål.

Du har sikkert handlet alt, men husk at Jula flaskene passer. Vi har jo to stående i dv43 til Lindr rengjøring...

peram

Neida, har ikke vært der ennå. Det var de flaskene jeg tenkte på, ja. Da kjøper jeg akkurat det på Jula istedenfor.
 
Tenkte jeg skulle prøve meg på "cold steeping" når jeg brygger min neste stout.

Hvordan gjør man det med vannjusteringer? Justerer jeg bare PH etter det lyse maltet som blir mesket sammen med ønsket mengde salter?
 
Tenkte jeg skulle prøve meg på "cold steeping" når jeg brygger min neste stout.

Hvordan gjør man det med vannjusteringer? Justerer jeg bare PH etter det lyse maltet som blir mesket sammen med ønsket mengde salter?

Ja. Meskeprosessen er jo over når du tilsetter det mørke. Men du må ta hensyn til effekten det har på pH i kok - skjønt det skal vel noe til om du kommer så lavt at det får noen negativ effekt. Du kan få litt dårligere utbytte av bitterhumla, det er det eneste - men på den annen side, så skal du få en behageligere form for bitterhet ved lavere pH i kok (ned mot 5,2 eller under).
 
Wlp 830 har tatt seg en tur i natt. Aluhetten lå i vasken når jeg våknet i morges. Hadde dere tatt sjansen? Eller er sannsynligheten for stor for at noe har krøpet oppi?
60447f985388e02d98c4b879d76097a1.jpg
 
Wlp 830 har tatt seg en tur i natt. Aluhetten lå i vasken når jeg våknet i morges. Hadde dere tatt sjansen? Eller er sannsynligheten for stor for at noe har krøpet oppi?
60447f985388e02d98c4b879d76097a1.jpg

Vond følelse - jeg har jo opplevd det der. Valget er ikke lett, men jag har ikke orket å hive gjæren. Og det har gått bra.

Jeg hadde tatt sjansen - men skyt meg ikke om det går galt;).
 
Dette har også skjedd meg noen ganger, har bare brukt det som er igjen uten at jeg har merket noe spesielt på ferdig øl. De gangene det har skjedd har jeg vært mer bekymret for liten gjærmengde enn om noe ekstra har kommet til.

Liker at du tenker 'damage control' og setter røreren på kjøkkenvasken, det har jeg ikke tenkt på...
 
Dette har også skjedd meg noen ganger, har bare brukt det som er igjen uten at jeg har merket noe spesielt på ferdig øl. De gangene det har skjedd har jeg vært mer bekymret for liten gjærmengde enn om noe ekstra har kommet til.

Liker at du tenker 'damage control' og setter røreren på kjøkkenvasken, det har jeg ikke tenkt på...

Klok av skade [emoji1417] Om jeg kjører fler samtidig lager jeg en skål av alufolie og sitter den på.
 
Vond følelse - jeg har jo opplevd det der. Valget er ikke lett, men jag har ikke orket å hive gjæren. Og det har gått bra.

Jeg hadde tatt sjansen - men skyt meg ikke om det går galt;).

Er ganske fersk slurry på 3 gen, så det sitter litt inne. Har mange planer om ting vi skal gjøre sammen. Bayer, baltisk porter, flere tyske pils. Og om igjen og om igjen. Bli gamle sammen rett og slett.
 
Har et brygg som har stått ca to uker og normalt burde være klart for flasking. Beregnet FG (i Beercalc) er 1.011. Når jeg tapper SG-prøve og måler, viser den 1.007, kanskje 1.008. Greit nok, treffer ofte litt sånn omtrentlig. MEN: Så lar jeg prøven stå på kjøkkenbenken en halvtimes tid eller så - og da viser den 1.011. Hva er det som skjer, og hvilken (om noen) av målingene kan jeg "stole på" - den som er tatt umiddelbart etter tapping, eller den som har stått litt? Og tyder dette rett og slett på at den ikke er helt ferdig gjæret, og bør stå lenger?
 
Har et brygg som har stått ca to uker og normalt burde være klart for flasking. Beregnet FG (i Beercalc) er 1.011. Når jeg tapper SG-prøve og måler, viser den 1.007, kanskje 1.008. Greit nok, treffer ofte litt sånn omtrentlig. MEN: Så lar jeg prøven stå på kjøkkenbenken en halvtimes tid eller så - og da viser den 1.011. Hva er det som skjer, og hvilken (om noen) av målingene kan jeg "stole på" - den som er tatt umiddelbart etter tapping, eller den som har stått litt? Og tyder dette rett og slett på at den ikke er helt ferdig gjæret, og bør stå lenger?
Det er nok bare CO2 oppløst i ølet som gir hydrometeret litt ekstra oppdrift. Når den forsvinner blir målingen riktig.
 
Mnjo, tenkte det jeg også - men skulle jeg ikke da ha fått for høy SG først, ikke for lav?

Jo.

Det samme om en skulle forklare det med temperatur. Det ville bare gjelde hvis du har en varmere væske som kjøles ned. Og prøven blir vel ikke kjølt ned når den står på kjøkkenbenken.

Dette er merkelige greier:confused:.
 
Tilbake
Topp