Tenkte jeg skulle prøve meg på "cold steeping" når jeg brygger min neste stout.
Hvordan gjør man det med vannjusteringer? Justerer jeg bare PH etter det lyse maltet som blir mesket sammen med ønsket mengde salter?
Wlp 830 har tatt seg en tur i natt. Aluhetten lå i vasken når jeg våknet i morges. Hadde dere tatt sjansen? Eller er sannsynligheten for stor for at noe har krøpet oppi?
![]()
Dette har også skjedd meg noen ganger, har bare brukt det som er igjen uten at jeg har merket noe spesielt på ferdig øl. De gangene det har skjedd har jeg vært mer bekymret for liten gjærmengde enn om noe ekstra har kommet til.
Liker at du tenker 'damage control' og setter røreren på kjøkkenvasken, det har jeg ikke tenkt på...
Vond følelse - jeg har jo opplevd det der. Valget er ikke lett, men jag har ikke orket å hive gjæren. Og det har gått bra.
Jeg hadde tatt sjansen - men skyt meg ikke om det går galt.
Og de sier at det ikke finnes dumme spørsmål!Oooooohhh..... Snart side 600 i denne tråden![]()
Og de sier at det ikke finnes dumme spørsmål!![]()
Det er nok bare CO2 oppløst i ølet som gir hydrometeret litt ekstra oppdrift. Når den forsvinner blir målingen riktig.Har et brygg som har stått ca to uker og normalt burde være klart for flasking. Beregnet FG (i Beercalc) er 1.011. Når jeg tapper SG-prøve og måler, viser den 1.007, kanskje 1.008. Greit nok, treffer ofte litt sånn omtrentlig. MEN: Så lar jeg prøven stå på kjøkkenbenken en halvtimes tid eller så - og da viser den 1.011. Hva er det som skjer, og hvilken (om noen) av målingene kan jeg "stole på" - den som er tatt umiddelbart etter tapping, eller den som har stått litt? Og tyder dette rett og slett på at den ikke er helt ferdig gjæret, og bør stå lenger?
Mnjo, tenkte det jeg også - men skulle jeg ikke da ha fått for høy SG først, ikke for lav?Det er nok bare CO2 oppløst i ølet som gir hydrometeret litt ekstra oppdrift. Når den forsvinner blir målingen riktig.
Mnjo, tenkte det jeg også - men skulle jeg ikke da ha fått for høy SG først, ikke for lav?