Og de sier at det ikke finnes dumme spørsmål!Oooooohhh..... Snart side 600 i denne tråden![]()
Og de sier at det ikke finnes dumme spørsmål!![]()
Det er nok bare CO2 oppløst i ølet som gir hydrometeret litt ekstra oppdrift. Når den forsvinner blir målingen riktig.Har et brygg som har stått ca to uker og normalt burde være klart for flasking. Beregnet FG (i Beercalc) er 1.011. Når jeg tapper SG-prøve og måler, viser den 1.007, kanskje 1.008. Greit nok, treffer ofte litt sånn omtrentlig. MEN: Så lar jeg prøven stå på kjøkkenbenken en halvtimes tid eller så - og da viser den 1.011. Hva er det som skjer, og hvilken (om noen) av målingene kan jeg "stole på" - den som er tatt umiddelbart etter tapping, eller den som har stått litt? Og tyder dette rett og slett på at den ikke er helt ferdig gjæret, og bør stå lenger?
Mnjo, tenkte det jeg også - men skulle jeg ikke da ha fått for høy SG først, ikke for lav?Det er nok bare CO2 oppløst i ølet som gir hydrometeret litt ekstra oppdrift. Når den forsvinner blir målingen riktig.
Mnjo, tenkte det jeg også - men skulle jeg ikke da ha fått for høy SG først, ikke for lav?
Kan CO2 bobler ha satt seg på hydrometeret? Ta en swirl and twirl og mål igjen.Mnjo, tenkte det jeg også - men skulle jeg ikke da ha fått for høy SG først, ikke for lav?
Mnjo, tenkte det jeg også - men skulle jeg ikke da ha fått for høy SG først, ikke for lav?
Gass i væsken vil vel senke egenvekten, ergo gir den mindre oppdrift og lavere SG, eller?
Hva var temperaturen på prøven ved målingen(e)?Mnjo, tenkte det jeg også - men skulle jeg ikke da ha fått for høy SG først, ikke for lav?
Tenker det samme.Gass i væsken vil vel senke egenvekten, ergo gir den mindre oppdrift og lavere SG, eller?
Hva var temperaturen på prøven ved målingen(e)?
Kjøles den ned i løpet av en halv time, stiger tettheten i væsken, og motsatt ved oppvarming.
Vann har størst tetthet ved 4 grader, litt usikker hvordan alkohol påvirker tetthet, men prøven består hovedsaklig av vann.
Gass i væsken vil vel senke egenvekten, ergo gir den mindre oppdrift og lavere SG, eller?