Tråden for dumme spørsmål.

Mulig at hoderegningen min ikke henger helt med her. 850 gram er dobbelt så mye som 425 gram. Når prisen for 850 gram er mer enn dobbelt så mye som for 425 gram så vil jeg påstå at å kjøpe 850 grams flasker er en dårlig deal
 
Mulig at hoderegningen min ikke henger helt med her. 850 gram er dobbelt så mye som 425 gram. Når prisen for 850 gram er mer enn dobbelt så mye som for 425 gram så vil jeg påstå at å kjøpe 850 grams flasker er en dårlig deal
Du har selvfølgelig rett, jeg klarte altså bytte rundt på tallene i kalkulatoren:D, men kanskje med bensin for dobbelt så mange turer vil det lønne seg uansett? Jeg ville bare opplyse om at clas har store flasker :)

Edit: Ser at akkurat nå er det jula som er billigst med 80 spenn for 425 gram.
 
Sist redigert:
Nope. Kokte vann og kjølte ned til 30-40 grader. Tilsatte gelatin, rørte til det ble oppløst og tilsatte. Pulver og ikke plater på alle tre forsøkene.
Dette er ikke fremgangsmåten som står på mine gelatin-pakker, og heller ikke på nettsiden til dr oetker (Dr. Oetker Gelatinpulver). Jeg blander først pulveret med litt lunkent vann (2 ss vann per ts pulver) og lar stå noen minutter til den har svellet, det blir en slags klumper rundt hvert korn. Så skal den jo varmes opp/, men ikke kokes. Jeg bruker varme det forsiktig opp i mikroboølgeovnen, et par sekunder i ovnen, så røre med teskje, gjenta til klumpene har smeltet utover.
 
Spekulerer derfor på leieavtale av det som ble omtalt som 6 liters tank. Ca 4000,- for oppstart og ca. 1000,- for å bytte tank når den er tom. I tillegg tilbakebetales mye (om ikke alt) av første innskudd om/når leieavtalen avsluttes.

Hva gjør andre? Og ikke minst, hvor mange kilo er det egentlig når de omtaler det som liter?
Det gir ikke egentlig mening å måle mengde gass i liter, siden volumet endrer seg så mye etter trykk og temperatur. 6 liter CO2 i vanlig temperatur og trykk veier f.eks. bare 12 gram. Tanken har jo selvfølgelig et fast volum, men du bør kjøpe gass etter vekt. Jeg tipper de har sagt feil, og har ment en tank beregnet for 6 kilo gass. Men du bør altså egentlig spørre dem hvor mange kilo gass den tar.
 
Jeg har en 5 liters flaske, og den har 3,8 kg netto gass...
Det stemmer bra med at tettheten til flytende CO2 er rett over 0.76 kg/liter ved faseovergang 20 grader og 58 bar, dvs. tanken fylles nesten helt med flytende CO2. Fyllingen er også begrenset for at ikke trykket skal overstige det tanken tåler dersom den blir utsatt for høyere temperatur, vanligvis 250 bar / 65 grader.

Fem liter er dødvolum, du får myyyyye mer gass inn når den trykksettes (komprimeres)
Komprimering er ikke en spesiell faktor for CO2 som lagres som væske.
 
Så en full 5 liter flaske med CO2 inneholder bare 5 liter CO2 når den blir tømt til atmosfærisk trykk?
Den inneholder hele tiden 5 liter CO2.

Edit: Om du mener det som kommer ut av flasken så fra fylling 0.75 kg/l vil du per liter flaskevolum få ut litt over 400 liter i romtemperatur og atmosfærisk trykk, eller litt over 380 liter ved kjøleskapstemperatur.
Ref. denne kalkulatoren.
 
Sist redigert:
Hvor lenge heter vørteren vørter?
Spør fordi jeg skulle fortelle noen at jeg hadde smakt på vørteren da den var ferdig gjæret, men så ble jeg i tvil om det fremdeles het vørter.
-Per
 
Skal tilsette 700 g kokosflak under gjæring (25L batch).

Burde jeg gjøre noe mtp. desinfisering, eller kan det bare helles rett i bøtta?
 
Dette er ikke fremgangsmåten som står på mine gelatin-pakker, og heller ikke på nettsiden til dr oetker (Dr. Oetker Gelatinpulver). Jeg blander først pulveret med litt lunkent vann (2 ss vann per ts pulver) og lar stå noen minutter til den har svellet, det blir en slags klumper rundt hvert korn. Så skal den jo varmes opp/, men ikke kokes. Jeg bruker varme det forsiktig opp i mikroboølgeovnen, et par sekunder i ovnen, så røre med teskje, gjenta til klumpene har smeltet utover.
Ja, se der gitt. Mulig jeg hadde flaks på første forsøket. Da får man ty til forslaget om å lese "bruksanvisningen" på neste forsøk.
 
Tilbake
Topp