Tråden for dumme spørsmål.

Takk for god oppklaring ang. Protafloc, det var jeg ikke klar over :)

Rister alltid gjæren i weiss opp i suspensjon uansett, men skal definitivt begynne å bruke Protafloc her også. Trodde det kun ble brukt som klarningsmiddel («for å få klart øl»).

Tror det er en vanlig misforståelse at det ikke skal brukes i øl som skal være uklare. Jeg bruker det i NEIPA, også, og jeg får alltid flott, permanent tåke der.

Det er i og for seg riktig at det er et klarningsmiddel, men det som felles ut, bidrar ikke positivt til smaken i ølet, heller. Så det brukes ikke bare for å bedre ølets utseende:).

I forbindelse med nytt gjæringsskap dukker det opp et lass med dumme spørsmål.

Jeg gjærer i vanlige bøtter med gjærlås (ikke blow-off). Hva pleier dere andre å gjøre under cold crash, for å unngå suck back av StarSan?

Er ikke nevneverdig bekymret for den lille delen oksygen som suges inn, men kan man få tak i en fast propp som passer i standardhullene i gjæringskar?
Jeg pleier å fjerne gjærlås og ha litt alu-folie over hullet. Den lille delen av oksygen som suges inn bryr jeg meg ikke om. Men jeg brygger ikke øl med mye humle og drikker fort:p. Pleier ikke å coldcrashe øl som skal flaskes.

Garantert iht trådtittel!!!

Er det mulig å lage kølsch og saison av en og samme vørter?
Tenker på noe slikt som 80+10+10% pils, vienna og hvete? Evt litt lys munic?
Pluss noen prosent acid (til sammen 100% hvis noen lurer på det:))
Magnum/perle til bittring, mittelfru smak/aroma.
Kølsch tørrgjær og be134 til saison.
Og ca 1.055 med litt vann i kølschen. Vel 30 ibu?

Har ingen planer om å lage et typeriktig øl.
Blir det godt og lettdrikkelig er jeg fornøyd:)

Synes dette er en artig ide jeg :). Er vel ingen tvil om hva gjæren kan bidra med på det der …

Snedig:)! Ser ingen grunn til ikke å gjøre det.

Artig å se hvor forskjellige øl du kan få ved bare å bruke to ulike gjærtyper.

Har forsøkt å finne et enkelt svar på dette, men kan hende det ikke finnes. Men spør her likevel:

Hvordan finner man ut hvilken stil (BJCP eller Norbrygg) en øl passer i, når man har satt sammen en oppskrift uten en bestemt stil i tankene?

Tenker spesielt på en 25L batch SMASH jeg er svært fornøyd med, med 6 kg Maris Otter og 200 g Mosaic. OG 1051, FG 1010, ABV 5,8%.

Mesket på 66 grader. 100 g Mosaic i kok (størstedelen mot slutten), og 100 g tilsatt under gjæring (etter 3 dager og 10 dager, takk til @Finn Berger for tipset!). Gjæret med US-05.

Da SMASH ikke er en egen stil, hva hadde dere kalt denne? IPA? Pale Ale?

Har forsøkt å finne et enkelt svar på dette, men kan hende det ikke finnes. Men spør her likevel:

Hvordan finner man ut hvilken stil (BJCP eller Norbrygg) en øl passer i, når man har satt sammen en oppskrift uten en bestemt stil i tankene?

Tenker spesielt på en 25L batch SMASH jeg er svært fornøyd med, med 6 kg Maris Otter og 200 g Mosaic. OG 1051, FG 1010, ABV 5,8%.

Mesket på 66 grader. 100 g Mosaic i kok (størstedelen mot slutten), og 100 g tilsatt under gjæring (etter 3 dager og 10 dager, takk til @Finn Berger for tipset!). Gjæret med US-05.

Smash kan gå som APA/IPA. Mulig du ryker i en konkurranse, om en tenker at det bør være karamellmalt med, men det funker jo uten også.

Tror Brewfather guider deg hvor mange % du er nær en typedefinert øl.

Tror vel den går greit som en APA; det er ikke noe krav om krystallmalt i en sånn.

Du går bare inn på sidene til Norbrygg eller BJCP og sjekker om alle strategiske mål ligger innafor, og om aroma og smak svarer til beskrivelsene. Det vil jo avhenge ganske mye ikke bare av oppskrifta, men også av prosessen (mesketemp, gjæringstemp og vannjustering).

Skal du sende inn til konkurranse i Norbrygg-regi, gir det jo best mening å forholde seg til Norbrygg-definisjonene ;). Det hender de avviker noe fra BJCP. Men BJCP kan uansett være greit å sjekke opp, det sies en del mer enn i Norbryggdefinisjonene der.

Smash kan gå som APA/IPA. Mulig du ryker i en konkurranse, om en tenker at det bør være karamellmalt med, men det funker jo uten også.

Tror Brewfather guider deg hvor mange % du er nær en typedefinert øl.
Har oppdaget at man ikke kan ha "custom styles" aktivert, da får man bare alfabetisk liste. Synes ellers Brewers Association sine stiler i Brewfather ofte er mer pragmatiske enn BJCP.

Må også være obs på at Brewfather kun vurderer parametrene ABV, OG, FG, EBC og IBU. En nesten-smash jeg har satt opp sier Brewfather ligner mest på american-style wheat bear (ingen hvete i min oppskrift) eller kellerbier (ale-gjær i min oppskrift), men etter norbryggs definisjoner er det en amerikansk pale ale.

Har oppdaget at man ikke kan ha "custom styles" aktivert, da får man bare alfabetisk liste. Synes ellers Brewers Association sine stiler i Brewfather ofte er mer pragmatiske enn BJCP.

Må også være obs på at Brewfather kun vurderer parametrene ABV, OG, FG, EBC og IBU. En nesten-smash jeg har satt opp sier Brewfather ligner mest på american-style wheat bear (ingen hvete i min oppskrift) eller kellerbier (ale-gjær i min oppskrift), men etter norbryggs definisjoner er det en amerikansk pale ale.

Virker som om Brewfather ikke er så mye å stole på der, nei.

Hva mener du med at BA er mer pragmatisk? At de "ser litt større på det"? Jeg har aldri sett så nøye på dem, siden det er Norbryggs definisjoner som har praktiske konsekvenser for konkurransedeltakelse. Men jeg fikk stor sympati for BA når jeg nå kikka på fargekriteriene for en best bitter. BA har 12 - 28 EBC, mens Norbrygg har 25-35. Jeg har aldri skjønt Norbrygg der.

Virker som om Brewfather ikke er så mye å stole på der, nei.

Hva mener du med at BA er mer pragmatisk? At de "ser litt større på det"? Jeg har aldri sett så nøye på dem, siden det er Norbryggs definisjoner som har praktiske konsekvenser for konkurransedeltakelse. Men jeg fikk stor sympati for BA når jeg nå kikka på fargekriteriene for en best bitter. BA har 12 - 28 EBC, mens Norbrygg har 25-35. Jeg har aldri skjønt Norbrygg der.
Ser nå at det kanskje ikke var så enkelt, jeg har hatt noen tilfeller hvor oppskrifter jeg har satt opp ikke har passet i BJCP definisjon, men har passet i tilsvarende til Brewers Association, så jeg har trodd de generelt hadde litt videre definisjoner. Men det må visst ha vært tilfeldig, for det ser ikke ut til at så mange av de andre oppskriftene jeg har satt opp som passer i BJCP definisjoner, nødvendigvis passer i noen til Brewers Association :( F.eks. var Best Bitteren jeg brygget med 29.5 EBC da litt for mørk, men godt innenfor Norbrygg's definisjon.

Utenom konkurranser kan det vel likevel være til hjelp å bruke flere forskjellige lister, for å se om man er på rett vei om man skulle tenke seg å legge seg litt utenfor en definisjon.

Ser nå at det kanskje ikke var så enkelt, jeg har hatt noen tilfeller hvor oppskrifter jeg har satt opp ikke har passet i BJCP definisjon, men har passet i tilsvarende til Brewers Association, så jeg har trodd de generelt hadde litt videre definisjoner. Men det må visst ha vært tilfeldig, for det ser ikke ut til at så mange av de andre oppskriftene jeg har satt opp som passer i BJCP definisjoner, nødvendigvis passer i noen til Brewers Association :( F.eks. var Best Bitteren jeg brygget med 29.5 EBC da litt for mørk, men godt innenfor Norbrygg's definisjon.

Utenom konkurranser kan det vel likevel være til hjelp å bruke flere forskjellige lister, for å se om man er på rett vei om man skulle tenke seg å legge seg litt utenfor en definisjon.

Ja, jeg stussa litt på den øvre grensa for farge på bitter'n. Men jeg har alltid ønska meg ei lavere nedre grense:).

Jeg veit ikke hvilken rolle den oppskrifta du oppgir, egentlig spiller i konkurranser. Det slo meg når jeg lekte med oppskrift på en dark mild nå, at du kan jukse ganske stygt ved å bruke mye malt og meske høyt for å øke smakskonsentrasjonen. Da vil du ligge over definisjonen med OG og FG, men du vil treffe med ABV, og jeg tviler på at dommerne vil ane at det er ulver i myra. De ser jo ikke på oppskrifta. Og ingen kan dessuten kontrollere at du har oppgitt riktige mål der.

Nå har jeg ikke tenkt å sende inn det ølet til konkurranse, og jeg lover på heder og samvittighet å ikke gjøre noe sånt!

Av to onder, hvilket velger man?
Lokkene på to plastbøtter er blitt deformert under gjæring og jeg er ikke sikker på
om de blir tette når jeg trykker de ned igjen.
Så hva er det mest fornuftige, la det lekke litt frem til tapping eller ta de av, vaske rundt kanten
og skifte de ut med nye?
-Et julelignende øl som ikke skal tørrhumles. Gjærlåsene tror jeg jeg skifter.

Etter et par kommentarer fra @loebrygg og @Amarillo i forhold til skumtopp, ble jeg nyskjerrig, så i dag når jeg skulle tappe meg en øl, skylte jeg glasset godt før jeg tappet og så en ganske stor forskjell fra tidligere. Så da skjønner jeg at oppvaskmaskinen ikke holder mål.

Så spørsmålet, dumt som det er, blir: Hvordan vasker dere øl glassene deres?

Med egen børste merket «øl/bira/beer»
Vanligvis bare skyller jeg i varmt vann, men innimellom, hvis de er ekstra skittene eller fettete etter middag bruker jeg litt såpe

Sent from my iPhone using Tapatalk

Tilbake
Topp