Nytt brygg og nytt dumt spørsmål; hva er det svarte på krausen?
Vis vedlegget 46888
7-fjell sin Vinter gjæres med selveste Yeast, James Yeast (Wlp 007) fra starter.
Brytere og kontakter osv kan bli skada av slike kortslutningar, og bør byttast.. har eg blitt fortalt iallefall. Så om det har blitt svart ville eg uansett bytta både brytar og armatur.Dette er ikke direkte øl relatert, men spør uansett siden jeg antar at det er et par kloke strømhoder her inne.
Jeg har holdt på litt inne på det rommet hvor jeg har gjæringsskap og utstyr. Rommet har et gammelt lysarmatur, jeg har observert at av og til når jeg skrur av lyset så går pc skjermen jeg har stående der inne av for så å slå seg på igjen, men har ikke brydd meg nevneverdig om det.
Jeg har også observert at lysarmatureret flimrer litt i lysstyrken når jeg først skrur det på i det siste og bare tenkt at snart må jeg bytte rør og tennere. Menne etter jeg hadde fått noe gjær fra kolbene og over på rør for lagring og skulle skru av lyset som alltid sa det poff og sikring slo ut.
Jeg skrudde ut dekselet til lysbryteren og der kunne jeg observere en fin liten svart flekk som resultat av poffet. Jeg er ingen elektriker så det eneste jeg kunne gjøre var å skru dekselet på plass og ikke bruke lysbryteren. Vippet sikringen tilbake og fikk fart i fryser, kjøl og selvfølgelig inkbirden i og med at jeg har 40 liter lagerøl stående i gjæringsskapet.
Jeg har prøvd å google litt og tror kanskje at det gamle lysarmaturer og den gamle lysbryteren er grunnen til poffet, men her vandrer jeg i mørke og gjetter, kanskje noen kan skinne litt lys på grunnen og evt komme med en løsning
Jeg kan kontakte en elektriker, men jeg vil helst slippe om jeg kan gjøre noe så enkelt som å kvitte meg med lysarmaturet og sette opp en vanlig taklampe med led.
Det var ingen skader eller misfarging andre steder enn på dekselet, kunne ikke se noe på hverken selve bryteren eller ledningene, men ja det er vel det som blir løsningen om jeg ikke finner ut av grunnen selv.Brytere og kontakter osv kan bli skada av slike kortslutningar, og bør byttast.. har eg blitt fortalt iallefall. Så om det har blitt svart ville eg uansett bytta både brytar og armatur.
Kjem sikkert ein elektrikar innom og gir deg eit bedre svar
Om du er komfortabel med å gjøre det selv (med sikringen av), ville jeg i hvert fall også løsnet selve bryteren fra boksen og inspisert baksiden av bryteren og sjekket at ledningene ser fine ut og sitter godt. Jeg oppdaget en gang ved maling en stikkontakt som var ørlite misfarget på framsiden av innmaten, da var det en svart stripe opp hele baksiden så innmaten og en bit av ledning måtte byttes. På den annen side har jeg også erfart at i hvert fall glødepærer kan øke i lysstyrke og bli omtrent som en kortslutning og tar sikringen i det de ryker.Dette er ikke direkte øl relatert, men spør uansett siden jeg antar at det er et par kloke strømhoder her inne.
Jeg har holdt på litt inne på det rommet hvor jeg har gjæringsskap og utstyr. Rommet har et gammelt lysarmatur, jeg har observert at av og til når jeg skrur av lyset så går pc skjermen jeg har stående der inne av for så å slå seg på igjen, men har ikke brydd meg nevneverdig om det.
Jeg har også observert at lysarmatureret flimrer litt i lysstyrken når jeg først skrur det på i det siste og bare tenkt at snart må jeg bytte rør og tennere. Menne etter jeg hadde fått noe gjær fra kolbene og over på rør for lagring og skulle skru av lyset som alltid sa det poff og sikring slo ut.
Jeg skrudde ut dekselet til lysbryteren og der kunne jeg observere en fin liten svart flekk som resultat av poffet. Jeg er ingen elektriker så det eneste jeg kunne gjøre var å skru dekselet på plass og ikke bruke lysbryteren. Vippet sikringen tilbake og fikk fart i fryser, kjøl og selvfølgelig inkbirden i og med at jeg har 40 liter lagerøl stående i gjæringsskapet.
Jeg har prøvd å google litt og tror kanskje at det gamle lysarmaturer og den gamle lysbryteren er grunnen til poffet, men her vandrer jeg i mørke og gjetter, kanskje noen kan skinne litt lys på grunnen og evt komme med en løsning
Jeg kan kontakte en elektriker, men jeg vil helst slippe om jeg kan gjøre noe så enkelt som å kvitte meg med lysarmaturet og sette opp en vanlig taklampe med led.
Det gjorde jeg, det var ingen misfarging på utsiden av dekselet, men jeg skrudde det av for å sjekke ledningene og det var da jeg så litt svart misfarging på innsiden av dekselet, det var ingen skade eller misfarging på hverken bryter, ledninger eller isolasjonen på ledningene.Om du er komfortabel med å gjøre det selv (med sikringen av), ville jeg i hvert fall også løsnet selve bryteren fra boksen og inspisert baksiden av bryteren og sjekket at ledningene ser fine ut og sitter godt. Jeg oppdaget en gang ved maling en stikkontakt som var ørlite misfarget på framsiden av innmaten, da var det en svart stripe opp hele baksiden så innmaten og en bit av ledning måtte byttes. På den annen side har jeg også erfart at i hvert fall glødepærer kan øke i lysstyrke og bli omtrent som en kortslutning og tar sikringen i det de ryker.
Uansett kan det kanskje være en grei unnskyldning for å oppgradere belysningen i bryggeriet?
Du kan jo bytte lysarmaturet å se om det blir bedre, vær uansett forsiktig, og husk at det er surt om huset brenner ned for at du ville spare en tusenlapp.
Om du sier hvor du bor så er det kanskje noen kyndige i nærheten som kunne hjulpet en medbrygger også?
Den er krombelagt, altså kun det du ser. Innmaten som er i kontakt med vannet er nok av messing.
Ok, og messing er egnet til bruken jeg skisserer? Eller f.eks storkjøkkenutstyr laget av andre ting og bedre egnet?
Ville vært mer skeptisk til slangen som sikkert i hvert fall ikke er offisielt godkjent for kontakt med næringsmidler, men så lenge du tapper til du får kaldt vann før du fyller det som skal brukes i brygget vil det uansett være snakk om helt ubetydelige mengder av stoffer som blir tilført vannet i ferden fra ditt vanninntak. Sannsynligvis hadde det ikke vært farlig selv om kranen var av rent bly, men i motsetning til tungmetaller er sink fra messing i likhet med krom et mineral som man uansett behøver å få i seg små mengder av. Det som gjenstår da er kobber fra både messing og ev. vannrør, men det setter smak på vannet og vil gi problemer som grønt hår og tøy etter vask før det blir direkte farlig.Ok, og messing er egnet til bruken jeg skisserer? Eller f.eks storkjøkkenutstyr laget av andre ting og bedre egnet?
Ville vært mer skeptisk til slangen som sikkert i hvert fall ikke er offisielt godkjent for kontakt med næringsmidler, men så lenge du tapper til du får kaldt vann før du fyller det som skal brukes i brygget vil det uansett være snakk om helt ubetydelige mengder av stoffer som blir tilført vannet i ferden fra ditt vanninntak. Sannsynligvis hadde det ikke vært farlig selv om kranen var av rent bly, men i motsetning til tungmetaller er sink fra messing i likhet med krom et mineral som man uansett behøver å få i seg små mengder av. Det som gjenstår da er kobber fra både messing og ev. vannrør, men det setter smak på vannet og vil gi problemer som grønt hår og tøy etter vask før det blir direkte farlig.
Et av mine favorittord i det norske språket. Men, det bør ha en trøndersk/nordlandsk/whatnot's swung over segSkitskom
Skitskum sjø?Et av mine favorittord i det norske språket. Men, det bør ha en trøndersk/nordlandsk/whatnot's swung over seg
Et av mine favorittord i det norske språket. Men, det bør ha en trøndersk/nordlandsk/whatnot's swung over seg