Tråden for dumme spørsmål.

Dette er ikke direkte øl relatert, men spør uansett siden jeg antar at det er et par kloke strømhoder her inne.

Jeg har holdt på litt inne på det rommet hvor jeg har gjæringsskap og utstyr. Rommet har et gammelt lysarmatur, jeg har observert at av og til når jeg skrur av lyset så går pc skjermen jeg har stående der inne av for så å slå seg på igjen, men har ikke brydd meg nevneverdig om det.

Jeg har også observert at lysarmatureret flimrer litt i lysstyrken når jeg først skrur det på i det siste og bare tenkt at snart må jeg bytte rør og tennere. Menne etter jeg hadde fått noe gjær fra kolbene og over på rør for lagring og skulle skru av lyset som alltid sa det poff og sikring slo ut.

Jeg skrudde ut dekselet til lysbryteren og der kunne jeg observere en fin liten svart flekk som resultat av poffet. Jeg er ingen elektriker så det eneste jeg kunne gjøre var å skru dekselet på plass og ikke bruke lysbryteren. Vippet sikringen tilbake og fikk fart i fryser, kjøl og selvfølgelig inkbirden i og med at jeg har 40 liter lagerøl stående i gjæringsskapet.

Jeg har prøvd å google litt og tror kanskje at det gamle lysarmaturer og den gamle lysbryteren er grunnen til poffet, men her vandrer jeg i mørke og gjetter, kanskje noen kan skinne litt lys på grunnen og evt komme med en løsning o_O

Jeg kan kontakte en elektriker, men jeg vil helst slippe om jeg kan gjøre noe så enkelt som å kvitte meg med lysarmaturet og sette opp en vanlig taklampe med led.

Nytt brygg og nytt dumt spørsmål; hva er det svarte på krausen?

Vis vedlegget 46888

7-fjell sin Vinter gjæres med selveste Yeast, James Yeast (Wlp 007) fra starter.

Ymse guff, en blanding av proteiner, tanniner og bitterstoffer fra humla. Det er det du finner igjen som en svart ring i gjæringskaret, og smaker du på det, er det bittert som f. Noen sørger for å fjerne det, fordi de ikke vil ha disse stoffene i ølet. Jeg tror det spiller fint liten rolle for smaken; det blir igjen i den svarte ringen.

Dette er ikke direkte øl relatert, men spør uansett siden jeg antar at det er et par kloke strømhoder her inne.

Jeg har holdt på litt inne på det rommet hvor jeg har gjæringsskap og utstyr. Rommet har et gammelt lysarmatur, jeg har observert at av og til når jeg skrur av lyset så går pc skjermen jeg har stående der inne av for så å slå seg på igjen, men har ikke brydd meg nevneverdig om det.

Jeg har også observert at lysarmatureret flimrer litt i lysstyrken når jeg først skrur det på i det siste og bare tenkt at snart må jeg bytte rør og tennere. Menne etter jeg hadde fått noe gjær fra kolbene og over på rør for lagring og skulle skru av lyset som alltid sa det poff og sikring slo ut.

Jeg skrudde ut dekselet til lysbryteren og der kunne jeg observere en fin liten svart flekk som resultat av poffet. Jeg er ingen elektriker så det eneste jeg kunne gjøre var å skru dekselet på plass og ikke bruke lysbryteren. Vippet sikringen tilbake og fikk fart i fryser, kjøl og selvfølgelig inkbirden i og med at jeg har 40 liter lagerøl stående i gjæringsskapet.

Jeg har prøvd å google litt og tror kanskje at det gamle lysarmaturer og den gamle lysbryteren er grunnen til poffet, men her vandrer jeg i mørke og gjetter, kanskje noen kan skinne litt lys på grunnen og evt komme med en løsning o_O

Jeg kan kontakte en elektriker, men jeg vil helst slippe om jeg kan gjøre noe så enkelt som å kvitte meg med lysarmaturet og sette opp en vanlig taklampe med led.
Brytere og kontakter osv kan bli skada av slike kortslutningar, og bør byttast.. har eg blitt fortalt iallefall. Så om det har blitt svart ville eg uansett bytta både brytar og armatur.
Kjem sikkert ein elektrikar innom og gir deg eit bedre svar :)

Brytere og kontakter osv kan bli skada av slike kortslutningar, og bør byttast.. har eg blitt fortalt iallefall. Så om det har blitt svart ville eg uansett bytta både brytar og armatur.
Kjem sikkert ein elektrikar innom og gir deg eit bedre svar :)
Det var ingen skader eller misfarging andre steder enn på dekselet, kunne ikke se noe på hverken selve bryteren eller ledningene, men ja det er vel det som blir løsningen om jeg ikke finner ut av grunnen selv.

Om du er komfortabel med å gjøre det selv (med sikringen av), ville jeg i hvert fall også løsnet selve bryteren fra boksen og inspisert baksiden av bryteren og sjekket at ledningene ser fine ut og sitter godt. Jeg oppdaget en gang ved maling en stikkontakt som var ørlite misfarget på framsiden av innmaten, da var det en svart stripe opp hele baksiden så innmaten og en bit av ledning måtte byttes. På den annen side har jeg også erfart at i hvert fall glødepærer kan øke i lysstyrke og bli omtrent som en kortslutning og tar sikringen i det de ryker.

Uansett kan det kanskje være en grei unnskyldning for å oppgradere belysningen i bryggeriet?

Om du er komfortabel med å gjøre det selv (med sikringen av), ville jeg i hvert fall også løsnet selve bryteren fra boksen og inspisert baksiden av bryteren og sjekket at ledningene ser fine ut og sitter godt. Jeg oppdaget en gang ved maling en stikkontakt som var ørlite misfarget på framsiden av innmaten, da var det en svart stripe opp hele baksiden så innmaten og en bit av ledning måtte byttes. På den annen side har jeg også erfart at i hvert fall glødepærer kan øke i lysstyrke og bli omtrent som en kortslutning og tar sikringen i det de ryker.

Uansett kan det kanskje være en grei unnskyldning for å oppgradere belysningen i bryggeriet?
Det gjorde jeg, det var ingen misfarging på utsiden av dekselet, men jeg skrudde det av for å sjekke ledningene og det var da jeg så litt svart misfarging på innsiden av dekselet, det var ingen skade eller misfarging på hverken bryter, ledninger eller isolasjonen på ledningene.

Jeg hadde vasket kolbene og skulle sette de fra meg på nevnte rom og uten å tenke meg om skrudde jeg på lyset og lyset kom på som normalt, har ikke turt å skru av lyset igjen:D:D

Jeg venter på flere svar før jeg gjør noe mer, men jeg har som sagt lest det jeg har funnet av lignende problem og det virker til at det kan ha noe med det gamle lysarmaturet å gjøre, selvinduksjonen i reaktorene som forårsaker en høy spenning som gir lysbue i bryterne når kretsen brytes. Kan dette igjen forårsake en så stor strøm at sikringen løser ut blir jo da spørsmålet, i så tilfelle er jo problemet løst med å bytte ut det steingamle lysarmaturet :)

Du kan jo bytte lysarmaturet å se om det blir bedre, vær uansett forsiktig, og husk at det er surt om huset brenner ned for at du ville spare en tusenlapp.

Om du sier hvor du bor så er det kanskje noen kyndige i nærheten som kunne hjulpet en medbrygger også?

Du kan jo bytte lysarmaturet å se om det blir bedre, vær uansett forsiktig, og husk at det er surt om huset brenner ned for at du ville spare en tusenlapp.

Om du sier hvor du bor så er det kanskje noen kyndige i nærheten som kunne hjulpet en medbrygger også?

Jeg bor langt inni skogen og det blir nok det dobbelte bare i kjøring, men som jeg skrev over, om det ikke er noen som vet hva og hvorfor det skjedde blir det å ringe elektriker ja :)

Ingenting skjer i helga uansett så for se det ann, det er snakk om en bryter og et armatur som sikkert har vært der siden midten av 70-tallet så de er nok begge modne for utskiftning:D

Ok, tid for et dumt spørsmål. Jeg holder på med å skulle innrede et nytt bryggerom hvor jeg ønsker en spyledusj. Rørlegger har foreslått denne:

Oras Ejektorsett m/ tut, hånddusj, slange og holder, Krom - vvskupp.no

Jeg ser den er av krom. Jeg vet krom er brukt i enkelte tappekraner, men krom er vel så langt jeg har forstått det ikke nødvendigvis det beste stoffet man kan få i seg, og en grunn til at rustfrie kraner er å foretrekke? Jeg skal primært bruke spyledusjen til vasking, men tenkte også til å fylle bryggevann med en slik. Det er vel ikke noe som er i veien for det? Eller bør jeg se meg om etter noe laget av annet enn krum? Gremmes nesten når jeg spør om dette, for dette hørtes virkelig dumt ut, og er vel neppe et 'problem' :D Men det er jo tråden for dumme spørsmål, så det må være lov :rolleyes:

Ok, og messing er egnet til bruken jeg skisserer? Eller f.eks storkjøkkenutstyr laget av andre ting og bedre egnet?

"alle" rørdeler utenom selve rørene hjemme hos deg er messing, så ja.
Alternativet ditt er rustfritt, men det eneste du egentlig oppnår er å tredoble prisen.
Oras hadde aldri solgt dette, ei heller fått lov, hvis det kunne være skadelig.

Ok, og messing er egnet til bruken jeg skisserer? Eller f.eks storkjøkkenutstyr laget av andre ting og bedre egnet?
Ville vært mer skeptisk til slangen som sikkert i hvert fall ikke er offisielt godkjent for kontakt med næringsmidler, men så lenge du tapper til du får kaldt vann før du fyller det som skal brukes i brygget vil det uansett være snakk om helt ubetydelige mengder av stoffer som blir tilført vannet i ferden fra ditt vanninntak. Sannsynligvis hadde det ikke vært farlig selv om kranen var av rent bly, men i motsetning til tungmetaller er sink fra messing i likhet med krom et mineral som man uansett behøver å få i seg små mengder av. Det som gjenstår da er kobber fra både messing og ev. vannrør, men det setter smak på vannet og vil gi problemer som grønt hår og tøy etter vask før det blir direkte farlig.

Ville vært mer skeptisk til slangen som sikkert i hvert fall ikke er offisielt godkjent for kontakt med næringsmidler, men så lenge du tapper til du får kaldt vann før du fyller det som skal brukes i brygget vil det uansett være snakk om helt ubetydelige mengder av stoffer som blir tilført vannet i ferden fra ditt vanninntak. Sannsynligvis hadde det ikke vært farlig selv om kranen var av rent bly, men i motsetning til tungmetaller er sink fra messing i likhet med krom et mineral som man uansett behøver å få i seg små mengder av. Det som gjenstår da er kobber fra både messing og ev. vannrør, men det setter smak på vannet og vil gi problemer som grønt hår og tøy etter vask før det blir direkte farlig.

Alternativet er en slik, vet ikke om den er bedre, eller om det går for det samme.

Hånddusj 2000 - GGMGastro

Om du bare skal bruke det til vasking er det nok det samme ja, så gå for den som ser mest praktisk ut for ditt behov. En sånn stålbundet slange varer kanskje lengre, men om du ikke bruker den hver dag varer det nok minst 10-20 år uansett.

Tilbake
Topp