Tråden for dumme spørsmål.

Ok, og messing er egnet til bruken jeg skisserer? Eller f.eks storkjøkkenutstyr laget av andre ting og bedre egnet?

"alle" rørdeler utenom selve rørene hjemme hos deg er messing, så ja.
Alternativet ditt er rustfritt, men det eneste du egentlig oppnår er å tredoble prisen.
Oras hadde aldri solgt dette, ei heller fått lov, hvis det kunne være skadelig.

Ok, og messing er egnet til bruken jeg skisserer? Eller f.eks storkjøkkenutstyr laget av andre ting og bedre egnet?
Ville vært mer skeptisk til slangen som sikkert i hvert fall ikke er offisielt godkjent for kontakt med næringsmidler, men så lenge du tapper til du får kaldt vann før du fyller det som skal brukes i brygget vil det uansett være snakk om helt ubetydelige mengder av stoffer som blir tilført vannet i ferden fra ditt vanninntak. Sannsynligvis hadde det ikke vært farlig selv om kranen var av rent bly, men i motsetning til tungmetaller er sink fra messing i likhet med krom et mineral som man uansett behøver å få i seg små mengder av. Det som gjenstår da er kobber fra både messing og ev. vannrør, men det setter smak på vannet og vil gi problemer som grønt hår og tøy etter vask før det blir direkte farlig.

Ville vært mer skeptisk til slangen som sikkert i hvert fall ikke er offisielt godkjent for kontakt med næringsmidler, men så lenge du tapper til du får kaldt vann før du fyller det som skal brukes i brygget vil det uansett være snakk om helt ubetydelige mengder av stoffer som blir tilført vannet i ferden fra ditt vanninntak. Sannsynligvis hadde det ikke vært farlig selv om kranen var av rent bly, men i motsetning til tungmetaller er sink fra messing i likhet med krom et mineral som man uansett behøver å få i seg små mengder av. Det som gjenstår da er kobber fra både messing og ev. vannrør, men det setter smak på vannet og vil gi problemer som grønt hår og tøy etter vask før det blir direkte farlig.

Alternativet er en slik, vet ikke om den er bedre, eller om det går for det samme.

Hånddusj 2000 - GGMGastro

Om du bare skal bruke det til vasking er det nok det samme ja, så gå for den som ser mest praktisk ut for ditt behov. En sånn stålbundet slange varer kanskje lengre, men om du ikke bruker den hver dag varer det nok minst 10-20 år uansett.

I forbindelse med nytt gjæringsskap dukker det opp et lass med dumme spørsmål.

Jeg gjærer i vanlige bøtter med gjærlås (ikke blow-off). Hva pleier dere andre å gjøre under cold crash, for å unngå suck back av StarSan?

Er ikke nevneverdig bekymret for den lille delen oksygen som suges inn, men kan man få tak i en fast propp som passer i standardhullene i gjæringskar?

Jeg gjærer i vanlige bøtter med gjærlås (ikke blow-off). Hva pleier dere andre å gjøre under cold crash, for å unngå suck back av StarSan?

Er ikke nevneverdig bekymret for den lille delen oksygen som suges inn, men kan man få tak i en fast propp som passer i standardhullene i gjæringskar?
Hvis du bruker en vanlig gjærlås vil jo lufta bare boble forbi, men jeg ville nok ikke kjørt cold crash uten å ha samla opp co2.

Jeg gjærer nå i en Fermzilla, og trykksetter denne før CC. Før, når jeg også gjæret i bøtter, byttet jeg ut gjærlåsen med en slange koblet til et CO2 apparat med svært lavt trykk slik at kun CO2 ble sugd inn.

Takk for svar. Så dersom man ikke har tilgang på CO2, så hadde dere anbefalt å ikke cold crashe? Brygger en lager (Festbier, BJCP gruppe 4B) dersom det er relevant.

Takk for svar. Så dersom man ikke har tilgang på CO2, så hadde dere anbefalt å ikke cold crashe? Brygger en lager (Festbier, BJCP gruppe 4B) dersom det er relevant.
Jeg antar at siden du ikke har tilgang til CO2, så skal dette karboneres på flasker? Jeg ser da ikke helt poenget med CC egentlig … Ja, du vil få klarere vørt og dermed mindre partikler over i flaskene, men under karboneringen får du jo mye gjær i suspensjon igjen. Setter du flaskene kaldt etter at de er karbonert , vil du få samme effekten der.

Ja, jeg flasker alt øl pr. i dag. Var under inntrykket at CC bidro til klarere øl?

Dersom dette ikke er tilfellet, så kan det forsåvidt skippes...

Ja, jeg flasker alt øl pr. i dag. Var under inntrykket at CC bidro til klarere øl?

Dersom dette ikke er tilfellet, så kan det forsåvidt skippes...
CC gir jo et klarere øl, men når du setter i gang en ny gjæringsprosess under karboneringen, er du jo nesten tilbake til start igjen …

Tilbake
Topp