Tråden for dumme spørsmål.

Sitter og leser meg opp på ølstiler til morgendagens online-smaking, og ser det står følgende om 6A. Engelsk IPA: «En kraftig humlet pale ale, med engelske humletyper. Blant engelske bryggerier brukes benevnelsen IPA oftest til øl som ikke er mer humlet enn deres standardøl. Slike øl hører hjemme i en av bitter-kategoriene».

Det er et eller annet med den beskrivelsen jeg ikke får til å stemme, mer spesifikt ordet «ikke».

Vil det ikke være motsatt; at de som ER bitrere som kalles IPA? Og hvis setningen stemmer, hvorfor beskrives den da innledende som kraftig humlet pale ale?
 
Sitter og leser meg opp på ølstiler til morgendagens online-smaking, og ser det står følgende om 6A. Engelsk IPA: «En kraftig humlet pale ale, med engelske humletyper. Blant engelske bryggerier brukes benevnelsen IPA oftest til øl som ikke er mer humlet enn deres standardøl. Slike øl hører hjemme i en av bitter-kategoriene».

Det er et eller annet med den beskrivelsen jeg ikke får til å stemme, mer spesifikt ordet «ikke».

Vil det ikke være motsatt; at de som ER bitrere som kalles IPA? Og hvis setningen stemmer, hvorfor beskrives den da innledende som kraftig humlet pale ale?

Meninga er vel at for å kunne falle innafor definisjonen til Norbrygg, må ølet være kraftig humlet. Brygger du et øl som svarer til det engelske bryggerier i dag (som regel) kaller IPA, brygger du en bitter, siden de engelske bryggeriene ikke humler det ølet de kaller IPA kraftigere enn en bitter.

Trøblet jeg har med det der, er at Norbryggs definisjon av en bitter krever at ølet er mørkere enn det en engelsk IPA ofte vil være. Så du kan ikke uten videre sende inn den moderne engelske IPAen din som bitter, heller.

Norbrygg har et hull i systemet sitt. Du kan ikke brygge en engelsk best bitter/strong bitter/pale ale som er mellom 15 EBC og 25 EBC. Under 15 EBC kan du prøve å kalle det en golden ale, men en golden ale er egentlig ikke det samme, heller, så i praksis så finnes det i følge Norbryggs definisjoner ikke noe sånt som en best eller strong bitter som er lysere enn 25 EBC.
 
Sist redigert:
Meninga er vel at for å kunne falle innafor definisjonen til Norbrygg, må ølet være kraftig humlet. Brygger du et øl som svarer til det engelske bryggerier i dag (som regel) kaller IPA, brygger du en bitter, siden de engelske bryggeriene ikke humler det ølet de kaller IPA kraftigere enn en bitter.

Trøblet jeg har med det der, er at Norbryggs definisjon av en bitter krever at ølet er mørkere enn det en engelsk IPA ofte vil være. Så du kan ikke uten videre sende inn den moderne engelske IPAen din som bitter, heller.

Norbrygg har et hull i systemet sitt. Du kan ikke brygge en engelsk best bitter/strong bitter/pale ale som er mellom 15 EBC og 25 EBC. Under 15 EBC kan du prøve å kalle det en golden ale, men en golden ale er egentlig ikke det samme, heller, så i praksis så finnes det i følge Norbryggs definisjoner ikke noe sånt som en best eller strong bitter som er lysere enn 25 EBC.
Ah, så beskrivelsen er ment å påpeke forskjellen på det tradisjonelle og komersielle. Da gir det mening! Og nå kjente jeg at jeg måtte motstå fristelsen å bla gjennom Brewing Classis Styles, og BJCP og AHA sine stiler, sånn rett før leggetid når jeg må tidlig opp i morgen.
 
Smaken? Er det utprega søtt, kan det kanskje være en ide å sette i gang en ladning tørrgjær, la den nå maks aktivitet, og hive den oppi.

Jeg kjenner ikke ølet, eller øltypen fra før, men vil ikke si det er fryktelig søtt. Den eneste tørrgjæren jeg har er beryktede Mangroves liberty bell, som er til et Vestkyst sett jeg har stående.
 
Jeg kjenner ikke ølet, eller øltypen fra før, men vil ikke si det er fryktelig søtt. Den eneste tørrgjæren jeg har er beryktede Mangroves liberty bell, som er til et Vestkyst sett jeg har stående.
OG? Liberty Bell er en bra gjær, men ikke veldig sulten. Spørs om den klarer å spise noen ekstra gravity points.
Har du en bryggebutikk i nærheten? I så fall ville jeg kjøpe noen pakker Nottingham. Ekstra aggressiv gjær som angriper sukker like there's no tomorrow.
 
Nærmeste butikk er en time vekke, og jeg jobber 12-timers skift i to uker...

Hva med mer 007 eller 028? Har de også.
 
Nærmeste butikk er en time vekke, og jeg jobber 12-timers skift i to uker...

Hva med mer 007 eller 028? Har de også.

Hvis du har stående noe i ei krukke går jo det greit. Sett bare en liters starter, og hiv den oppi når den er godt i gang. (Ikke snurr den). Må du åpne ei ny pakke, er vel ikke det noen tragedie, heller. Sett en litt større starter, og spar halvparten.

Men først: Har du prøvd å snurre/rugge på dunken for å få gjæren opp i suspensjon igjen? Jeg har aldri brukt denne gjæren, men den flokkulerer vel godt, og legger seg komfortabelt til rette på bunnen av karet hvis den av en eller annen grunn har fått det for seg å ta kvelden.

Du er sikker på at du har truffet mesketemperaturen? Om du har vært oppe på 70 i stedet for 66, kan noe sånt som dette hende. Det er ikke veldig sannsynlig - men det holder nok om du har bomma på innmesk, og tilbrakt noen minutter der oppe. Men i så fall vil ølet ha lite sødme sjøl om FG blir høy.
 
Hvis du har stående noe i ei krukke går jo det greit. Sett bare en liters starter, og hiv den oppi når den er godt i gang. (Ikke snurr den). Må du åpne ei ny pakke, er vel ikke det noen tragedie, heller. Sett en litt større starter, og spar halvparten.

Men først: Har du prøvd å snurre/rugge på dunken for å få gjæren opp i suspensjon igjen? Jeg har aldri brukt denne gjæren, men den flokkulerer vel godt, og legger seg komfortabelt til rette på bunnen av karet hvis den av en eller annen grunn har fått det for seg å ta kvelden.

Du er sikker på at du har truffet mesketemperaturen? Om du har vært oppe på 70 i stedet for 66, kan noe sånt som dette hende. Det er ikke veldig sannsynlig - men det holder nok om du har bomma på innmesk, og tilbrakt noen minutter der oppe. Men i så fall vil ølet ha lite sødme sjøl om FG blir høy.

Jeg har ristet ja.

Mesketempen var litt lav, en liten grad under kanskje, men striketempen var jo på 70pluss, og jeg tok meg god tid til å ha litt og litt malt i, og røre det godt inn...

Jeg sjønte ikke helt det med starteren, ikke snurre den på magnetrøreren?

Jeg er jo uansett bare hjemme og våken ca 3-4 timer i døgnet nå, så det skal vel noe til å time dette rett... Har en ny pakke Wlp028, kunne det vært en ide å bare tømme den rett oppi?
 
Vinteren min har stoppet opp på 1.022, mot forventet 1.013, gjæret kjapt ned der på 20°, har skrudd opp tempen til 22° over to døgn og ristet karet, men det er fortsatt dødt, men ølet smaker godt.
Bare å gi opp og få det på flaske?

Wlp007 i rett mengde fra starter, men ingen andre forsøk på oksigering en at vørteren fikk et fall på en halvmeterish fra slangen og ned i karet.
Hva var OG? Jeg ser at min Vinter-"klon" der jeg brukte S-04 er beregnet med OG 1073 og FG 1018. Mener 007 og S-04 er ganske like.
 
Jeg har ristet ja.

Mesketempen var litt lav, en liten grad under kanskje, men striketempen var jo på 70pluss, og jeg tok meg god tid til å ha litt og litt malt i, og røre det godt inn...

Jeg sjønte ikke helt det med starteren, ikke snurre den på magnetrøreren?

Jeg er jo uansett bare hjemme og våken ca 3-4 timer i døgnet nå, så det skal vel noe til å time dette rett... Har en ny pakke Wlp028, kunne det vært en ide å bare tømme den rett oppi?

Det spiller vel ikke så stor rolle, men siden du skal tilsette hele starteren (minus det du sparer, da), og ikke dekantere gjæren, er det greit å ikke stimulere produksjonen av usmakstoffer gjennom å tilføre oksygen kontinuerlig. Vitsen er jo heller ikke å produsere gjær, men bare å få den maksimalt aktiv.

Så gi gjæren 1 - 1,5 liter vørter, rist flaska så mye du orker, og la den stå i ro til det er god aktivitet. Om du har en silikonpropp og gjærlås, er jo det en grei måte å holde øye med aktiviteten på. Men jeg ser jo at du ikke har særlig mulighet til å styre timinga, så jeg tenker at om du setter starteren i gang før du legger deg, så kan du hive den oppi når du står opp. Det bør funke. Om pakka ikke er for gammel, skulle det gå greit. Og 028 er jo en utmerket gjær.

Vitsen med å gjøre dette, og ikke bare helle gjæren i ølet, er at du vil at den skal "hit the ground running". Heller du den rett i, er det en viss fare for at den bare legger seg til ro på bunnen av karet.
 
Så da er kanskje det enkleste å raske med seg en liter vørterøl på veien hjem i dag, men bør den kokes og tilsettes næring også?
 
Eller, er det like greit å bestille en pakke med tørrgjær og kaste den oppi karet når den kommer i posten? Har det jo ikke travelt...
 
Eller, er det like greit å bestille en pakke med tørrgjær og kaste den oppi karet når den kommer i posten? Har det jo ikke travelt...

Vel, det gjelder det samme for den; du må sette den i gang før du tilsetter den. Eller du bør gjøre det; det øker sjansen for at det skal skje noe ganske betraktelig.

Jeg måtte nylig gjøre det samme med en NEIPA, forresten. Det gikk bra det, med hjelp fra en pose New England som jeg hadde fått i gang først.
 
Men tørrgjær har vel bedre forutsetninger med tanke på oksygennivå og tilsatt næring fra produsent, eller spiller det ingen rolle?

I mitt hode tenker jeg at jeg bare kunne strødd en pakke tørrgjær i en halvliter vørterøl uten å styre med koking og kjøling og styr (er ikke så gira på å gjøre mer en jeg må etter jobb om dagene...)
 
Hvis ølet ditt starta på 1069 og sitter på 1022 nå, ser jeg egentlig ikke noe problem med å flaske det som det er. Du har fått 67% attenuation og 6,17% ABV. Med tanken på at du kunne hatt veldig høy innmesktemperatur er dette vel absolutt innafor.
Personlig ville jeg bare flaske (forutsatt at du er sikker på at ølet er ferdig utgjæra) uten noe ekstra styr.
Vil du allikevel prøve å tilsette mer gjær, kan du gjerne bestille noen pakker Nottingham. Tror at Notty kan få ølet ned mot 1010.
 
Jeg vil egentlig bare få best mulig øl med minst mulig styr :p

Dette blir brygget med tanke på å gi bort 90% av det til jul, så det kan jo være greit om det blir drikkendes :D
 
Hvis ølet ditt starta på 1069 og sitter på 1022 nå, ser jeg egentlig ikke noe problem med å flaske det som det er. Du har fått 67% attenuation og 6,17% ABV. Med tanken på at du kunne hatt veldig høy innmesktemperatur er dette vel absolutt innafor.
Personlig ville jeg bare flaske (forutsatt at du er sikker på at ølet er ferdig utgjæra) uten noe ekstra styr.
Vil du allikevel prøve å tilsette mer gjær, kan du gjerne bestille noen pakker Nottingham. Tror at Notty kan få ølet ned mot 1010.

Det mangler nesten 10 poeng her, og 007 skal dra den mye lenger ned. Så med mindre han har bomma grovt på mesketemperaturen, er det mye gjærbart sukker igjen. I tillegg kommer karboneringssukkeret. Det kan gå skikkelig galt. Det er vel nesten sånn at for at det ikke skal gå galt, må han sitte med et mer eller mindre flatt øl, dvs. et øl der gjæren ikke våkner til live igjen for å ete karboneringssukkeret. Hvis han har underpitcha grovt eller på annen måte har mishandla gjæren, kan jo det skje.



Når det er sagt, så har jeg flaska øl som har stoppa litt tidlig, og det har gått bra. Men da har jeg nok bomma på beregninga av FG, ganske enkelt. Dette er et sett, så dermed faller den usikkerhetsfaktoren bort. Han har jo truffet OG nesten spot on, og dermed skulle han også nå beregna FG.

@Roadrune Det har ikke noe å gjøre med hvor godt preparert gjæren er. Uansett så er den i dvale, og må våkne til live igjen. Men det er noe i det du sier; du har nok en bedre sjanse med tørrgjær som du hiver rett oppi enn med ferskgjær. Jeg har opplevd at den setter i gang fermenteringa med en gang, omtrent. Så du kan jo prøve. Men jeg hadde gått veien om starteren:).
 
Takk Finn, men ville du ha brukt Liberty Bell gjæren som jeg allerede har, eller handlet inn noe annet?

Ps: det er ikke et sett, jeg har brukt oppskriften til 7-fjell og kjøpt løst.
 
Tilbake
Topp