Enig med tørrhumlings-debatten her. Kjøpte mange sett i starten (deriblant Lucky Jack) som spesifiserer tørrhumling i 7 dager. Ble bedre etter jeg begynte å tørrhumle etter FG var nådd, og så flaske 2-3 dager senere.
I en åpen boks på varmekablene eller vakuum pakket i en mørk og kjølig bod? Jeg har knust malt i luftette beholdere som fort kan stå et halvt år i en mørk og kjølig bod, jeg lukter ikke forskjell på den malten og den som ble knust hos Bryggselv samme dagHvor lenge kan man ha kvernet malt liggende før det bør brukes?
En liten oppdatering;
Satte jo starteren onsdag kveld, og i går morges var det fin krausen og god aktivitet:
Vis vedlegget 47074
Jeg pitchet den da, sånn at den skulle treffe ølet løpende, men det ser ut som om den gikk på trynet.
Null synlig aktivitet i både i går kveld og i morges, men den har bygd opp trykket til 0.2bar så kanskje det er litt håp?
Skrudde uansett tempen opp igjen til 21° for å få litt fart (skrudde ned fra 22 til 20 da jeg satte starteren).
Ser vinkelen på Ispindelen (ukalibrert, så ser bare vinkel) har gått feil vei da jeg pitchet starteren, så om noe har jeg økt SG...
Hvorfor bygger du opp trykk? I romtemperatur må man ha svært høyt trykk for å karbonere øl. Faktisk helt opp til bristepunktet for Fermzilla og andre PET-beholdere. Gjæren trives ikke under slike forhold.Har skrudd tempen opp til 22° for et par dager siden, og det skjer litt siden den bygger opp trykk, men fortsatt er ikke SG lavere en ca 1.020.
Hvor høyt kan jeg skru tempen før det kan bli et problem? Jeg har ikke andre triks på lur nå, og skulle gjerne skvist ut noen poeng til...
Hvorfor bygger du opp trykk? I romtemperatur må man ha svært høyt trykk for å karbonere øl. Faktisk helt opp til bristepunktet for Fermzilla og andre PET-beholdere. Gjæren trives ikke under slike forhold.
Var OG 1.068? Da tilsvarer 1.020 litt over 70 % utgjæring. Hvilken gjær var det? Kanskje det er maks av det du kan forvente? Oppskriften lover mer enn 80 % – det er neppe realistisk. Ikke mange gjær som leverer det. Har du smakt på ølet? Husk at dekstriner ikke smaker noe – og folk sliter med å kjenne forskjell på 1013 og 1020.Godt spørsmål... Hvis den liker seg bedre uten trykk så slipper jeg den ned igjen...
Men hvor mye kan jeg skru opp varmen?
Eller er det andre triks jeg heller bør prøve?
OG var 1.069 og det ble gjæret med Wlp007, etter den stoppet opp på 1.022 satte jeg en starter med Wlp028 og kastet oppi for en uke siden, SG økte først (sikkert pga vørterølet fra starteren som hadde mye aktivitet når den gikk oppi) og er nå nede igjen på ca 1.021.Var OG 1.068? Da tilsvarer 1.020 litt over 70 % utgjæring. Hvilken gjær var det? Kanskje det er maks av det du kan forvente? Oppskriften lover mer enn 80 % – det er neppe realistisk. Ikke mange gjær som leverer det. Har du smakt på ølet? Husk at dekstriner ikke smaker noe – og folk sliter med å kjenne forskjell på 1013 og 1020.
Alternativene er å tilsette en mer aggressiv gjær (Diastaticus) eller tilsette enzymer som spalter maltotriose og dekstriner videre til gjærbart sukker. Det er risikibelt, fordi gravity da gjerne ender opp i området 1.000 - 1.005. Gjærprodusentene burde kommet opp med en miks som kun spaltet maltotriose, slik at folk kunne endt opp med en FG 1.010-15 hver gangOG var 1.069 og det ble gjæret med Wlp007, etter den stoppet opp på 1.022 satte jeg en starter med Wlp028 og kastet oppi for en uke siden, SG økte først (sikkert pga vørterølet fra starteren som hadde mye aktivitet når den gikk oppi) og er nå nede igjen på ca 1.021.
Ølet smaker godt, men kunne godt tenkt meg å få det tørrere, men mulig det ikke er mer å hente?
Det smakte bedre og mindre søtt før jeg hadde runde to med gjær oppi, men nå er det jo over tjue grader og helt flatt, så jeg synes det er vanskilig å mene for mye om smaken.
Så det beste er egentlig å finne et håndkle og så kaste det?Alternativene er å tilsette en mer aggressiv gjær (Diastaticus) eller tilsette enzymer som spalter maltotriose og dekstriner videre til gjærbart sukker. Det er risikibelt, fordi gravity da gjerne ender opp i området 1.000 - 1.005. Gjærprodusentene burde kommet opp med en miks som kun spaltet maltotriose, slik at folk kunne endt opp med en FG 1.010-15 hver gangDen hadde garantert solgt som hakka møkk.
Hehe, jeg ville nok flasket om SG er stabil – og om det har stått minst 14 dager.Så det beste er egentlig å finne et håndkle og så kaste det?
Bare kaldkræsje, karbonere og flaske?
Ved å starte tørrhumling når FG er nådd, får ikke gjæren tid til å rydde bort usmaker som dannes tidlig i gjæringen.
Ved bruk av Kveik kan tiden reduseres, men jeg vil ikke anbefale det med vanlig gjær.
Jeg gjærer all Ale over to uker da jeg ikke gidder å justere for gjærtype annet enn ved bruk av Kveik.
Tilsett ‘biotransformasjons-humlen’ etter 2/3 utgjæring og standard Tørrhumle tre dager før tapping.
Men Finn da....
Du jobber deg mer og mer mot Brülosofene der ingenting lenger er riktig og viktig![]()
Jess sir, men du trenger ikke så mye som rubbel og bit. Ta to-tre desiliter så er du safe med mindre du brygger veldig store volum.Har akkurat fatet en kölsch med lallemand köln gjær. Har aldri spart på gjær før (bruker kun tørrgjær), men tenkte jeg skulle prøve å spare på denne. Dette er jo en øl med lite humle men det ble med litt trub over i gjæringskaret. Kan jeg bare virvle opp denne i den ølen som er igjen i karet og helle rubbel og bit over i en egnet rengjort beholder og sette den i kjøleskapet?