Tråden for dumme spørsmål.

Når gjæra ikke er skylt, så blir det sånn, uansett da om trub og gjær hadde skilt seg er det bortimot umulig å dekantere vekk truben for å sitte igjen med gjæra, men fortvil ikke.

Sett den i kjøleskapet et døgn, dekanter og sett en starter med ca en spiseskje av det du har i glasset. 24 timer seinere har du masse frisk og kritthvit gjær som du kan fordele på rør om du bruker det til fremtidige startere :)

Så, i stedet for å vaske (som har mangle trinn), dyrk opp ny gjær (som har færre trinn). Den lille delen av trub som blir med i oppdyrkingen spiller ingen rolle vil jeg tro?

Så, i stedet for å vaske (som har mangle trinn), dyrk opp ny gjær (som har færre trinn). Den lille delen av trub som blir med i oppdyrkingen spiller ingen rolle vil jeg tro?
Jeg gjør det enda enklere, når jeg bruker tørrgjær rehydrerer jeg i en kolbe, etter at jeg har tømt gjæra i karet tilsetter jeg en boks vørterøl i kolben og snurrer litt rundt, det er mer en nok gjær igjen i kolben til å spise en boks vørterøl. Så 1 døgn senere 1 døgn i kjøleskapet, så dekantere og putte gjæra på 50ml rør til nye startere :)

Jeg gjør det enda enklere, når jeg bruker tørrgjær rehydrerer jeg i en kolbe, etter at jeg har tømt gjæra i karet tilsetter jeg en boks vørterøl i kolben og snurrer litt rundt, det er mer en nok gjær igjen i kolben til å spise en boks vørterøl. Så 1 døgn senere 1 døgn i kjøleskapet, så dekantere og putte gjæra på 50ml rør til nye startere :)

Smart. Jeg skal begynne å fryse ned halvlitere med vørter, de kan jeg bruke på samme måten:).

Det er isåfall en god grunn til å rehydrere, i forhold til akkurat den diskusjonen.

hvilke 50ml-rør snakker vi om her? ebay? apoteket?

edit: jeg ser jo at noe så usexy som urinprøve-glass er 60 ml. de er vel tette nok?

Sist redigert:
Okei, det var billigere enn mitt alternativ.. Damn you all! Jeg blir ledet ut på nye og ville veier her. Nå hadde jeg liksom funnet min ro i bryggeverden, også poster jeg et stusselig bilde av gjærfangst og vi er tilbake til skrivebrettet...

Trur du får det mye billigere enn det der på nettet, også:). Men det er greit å handle her hjemme.

Trur du får det mye billigere enn det der på nettet, også:). Men det er greit å handle her hjemme.
ja, jeg trenger uansett å fylle på humlelageret, også vurderer jeg en all-rounder.. Men jeg har kamerater som spiller golf og noen som driver med motorsport.. Greencard og ny putter, evt kjørelisenser, overhaling av motorer og nye dekk... ølbrygging er ikke nødvendigvis en dyr hobby.. :)

Brygger litt i medisinpåvirket tilstand og det bærer det litt preg av. Skulle tilsette litt kanelstenger 10 før kokesluttmen glemte det. Koker opp stengene i litt vann nå. skal jeg bare tilsette vesken i karet eller hiver jeg stengene også oppi? Er ett gresskarøl

setter du da startere på ett rør og du er "good to go" til øl hvor høy OG? Det er vel tråden for dumme spørsmål og jeg er helt blåst på emnet.. :)
Jeg prøver å holde meg på 5ml godt komprimert gjær pr. rør og bruker da 1 rør til alle startere, jeg overskrider aldri 20 liter brygg og da er 3 liter starter det største jeg går. Det gir ca 500mrd celler.

Okei, det var billigere enn mitt alternativ.. Damn you all! Jeg blir ledet ut på nye og ville veier her. Nå hadde jeg liksom funnet min ro i bryggeverden, også poster jeg et stusselig bilde av gjærfangst og vi er tilbake til skrivebrettet...
Det er, og jeg liker det sånn, i alle aspekter av livet, når man tenker at man endelig har kommet til bunnen av bøtta og finner ro så faller bunnen ut og man er tilbake til en svevende evighet i tomt rom.

Det er, og jeg liker det sånn, i alle aspekter av livet, når man tenker at man endelig har kommet til bunnen av bøtta og finner ro så faller bunnen ut og man er tilbake til en svevende evighet i tomt rom.
joda, det er jo som det sies at jo mer du vet om en ting jo mer blir du klar over at du ikke vet om det, som i mange andre sammenhenger. Så det er vel bare å få på seg dykkebrillene. Som en tidligere kollega sa og jeg ofte bruker i fleipte sammenhenger; det er ingen lærdom som er tung å bære. Men det er jo noe i det..

"Alt flyter", som Heraklit sa. Et passende motto for en hjemmebrygger:).
Absolutt lett å implisere i bryggeverden :) Livet er som en løk, det er alltid et nytt lag, og det er jo egentlig en veldig positiv tanke, men samtidig så er det litt vemodig å føle at man alltid rykker tilbake til start, spesielt når man ikke mottar 2000 monopolpenger :D

joda, det er jo som det sies at jo mer du vet om en ting jo mer blir du klar over at du ikke vet om det, som i mange andre sammenhenger. Så det er vel bare å få på seg dykkebrillene. Som en tidligere kollega sa og jeg ofte bruker i fleipte sammenhenger; det er ingen lærdom som er tung å bære. Men det er jo noe i det..
Hehe, han kollegaen din kan få låne "ryggsekken" min så ser vi om ikke vi kan omvende han:p Men jeg skjønner godt hva både du og han sier, jeg har knapt brygget i 2 år, og jeg har dykket dypt på kort tid, men det er jo noe jeg har mer av enn de fleste, men jeg møter stadig forgreininger innen denne hobbyen som tar meg ned et nytt kaninhull:D

Tilbake
Topp