Tråden for dumme spørsmål.

Hva sier dette meg? Tok for første gang vare på en tørrgjær fra gjæringskaret, har aldri gjenbrukt gjær før. Gjæren er en lallemand köln. Det stod igjen ca en liter øl over gjærkaka som jeg virvlet sammen med gjærkaka og deretter helte på glasset. Gjæren er ikke vasket. Trodde trub og gjær skulle skille seg, men det er kanskje ikke tilfellet? Total mengde i glasset er 3dl.IMG_20201003_17409.jpg
 
Hva sier dette meg? Tok for første gang vare på en tørrgjær fra gjæringskaret, har aldri gjenbrukt gjær før. Gjæren er en lallemand köln. Det stod igjen ca en liter øl over gjærkaka som jeg virvlet sammen med gjærkaka og deretter helte på glasset. Gjæren er ikke vasket. Trodde trub og gjær skulle skille seg, men det er kanskje ikke tilfellet? Total mengde i glasset er 3dl.Vis vedlegget 47190
Den der er veldig dirty. Umulig å si noe mer egentlig, om hvor mye du bør bruke neste gang f.eks.
 
OG var 1.069 og det ble gjæret med Wlp007, etter den stoppet opp på 1.022 satte jeg en starter med Wlp028 og kastet oppi for en uke siden, SG økte først (sikkert pga vørterølet fra starteren som hadde mye aktivitet når den gikk oppi) og er nå nede igjen på ca 1.021.

Ølet smaker godt, men kunne godt tenkt meg å få det tørrere, men mulig det ikke er mer å hente?
Det smakte bedre og mindre søtt før jeg hadde runde to med gjær oppi, men nå er det jo over tjue grader og helt flatt, så jeg synes det er vanskilig å mene for mye om smaken.
Målte min batch med Vinter nå, den har gått fra OG 1.073 til 1.018 ila. 13 dager. Utfra bobling i gjærlås var den nok nesten der allerede etter 3-4 døgn. Jeg brukte kun én 3 mnd gammel pakke WLP007 i 11 liter vørter. Kanskje i grenseland lav pitch-rate, men utenom litt lang lag-time virker det å ha gått bra - kjente ingen usmaker i hydrometerprøve og jeg er fornøyd med 74-75 % utgjæring. Flasker i morgen da.
 
Mja. Neste gang er vel isåfall en repeat på samme ølen. Kölsch med OG typ 1.046ish.
Når gjæra ikke er skylt, så blir det sånn, uansett da om trub og gjær hadde skilt seg er det bortimot umulig å dekantere vekk truben for å sitte igjen med gjæra, men fortvil ikke.

Sett den i kjøleskapet et døgn, dekanter og sett en starter med ca en spiseskje av det du har i glasset. 24 timer seinere har du masse frisk og kritthvit gjær som du kan fordele på rør om du bruker det til fremtidige startere :)
 
Når gjæra ikke er skylt, så blir det sånn, uansett da om trub og gjær hadde skilt seg er det bortimot umulig å dekantere vekk truben for å sitte igjen med gjæra, men fortvil ikke.

Sett den i kjøleskapet et døgn, dekanter og sett en starter med ca en spiseskje av det du har i glasset. 24 timer seinere har du masse frisk og kritthvit gjær som du kan fordele på rør om du bruker det til fremtidige startere :)
Når vi først er inne på det da (med startere). Jeg har alltid klipt opp tørrgjær-posen drysset i karet og vært en happy chap med det tørrgjær-verden har å tilby. Har derfor ingen kolbe eller rører. Men vørterøl finnes på butikken og tomme syltetøyglass er tilgjengelig. Hvor avansert må det være?
 
Når vi først er inne på det da (med startere). Jeg har alltid klipt opp tørrgjær-posen drysset i karet og vært en happy chap med det tørrgjær-verden har å tilby. Har derfor ingen kolbe eller rører. Men vørterøl finnes på butikken og tomme syltetøyglass er tilgjengelig. Hvor avansert må det være?

Hvor stor batch er det snakk om? Det er sjølsagt det beste å sette en starter, men du trenger ikke. Jeg hadde hivi det der oppi som det er, men om det totalt bare er 3 dl., er det lite til et vanlig brygg. Men til en halv batch går det nok.
 
Hvor stor batch er det snakk om? Det er sjølsagt det beste å sette en starter, men du trenger ikke. Jeg hadde hivi det der oppi som det er, men om det totalt bare er 3 dl., er det lite til et vanlig brygg. Men til en halv batch går det nok.
Tanken var 22-23l til gjæring
 
Når gjæra ikke er skylt, så blir det sånn, uansett da om trub og gjær hadde skilt seg er det bortimot umulig å dekantere vekk truben for å sitte igjen med gjæra, men fortvil ikke.

Sett den i kjøleskapet et døgn, dekanter og sett en starter med ca en spiseskje av det du har i glasset. 24 timer seinere har du masse frisk og kritthvit gjær som du kan fordele på rør om du bruker det til fremtidige startere :)

Så, i stedet for å vaske (som har mangle trinn), dyrk opp ny gjær (som har færre trinn). Den lille delen av trub som blir med i oppdyrkingen spiller ingen rolle vil jeg tro?
 
Så, i stedet for å vaske (som har mangle trinn), dyrk opp ny gjær (som har færre trinn). Den lille delen av trub som blir med i oppdyrkingen spiller ingen rolle vil jeg tro?
Jeg gjør det enda enklere, når jeg bruker tørrgjær rehydrerer jeg i en kolbe, etter at jeg har tømt gjæra i karet tilsetter jeg en boks vørterøl i kolben og snurrer litt rundt, det er mer en nok gjær igjen i kolben til å spise en boks vørterøl. Så 1 døgn senere 1 døgn i kjøleskapet, så dekantere og putte gjæra på 50ml rør til nye startere :)
 
Jeg gjør det enda enklere, når jeg bruker tørrgjær rehydrerer jeg i en kolbe, etter at jeg har tømt gjæra i karet tilsetter jeg en boks vørterøl i kolben og snurrer litt rundt, det er mer en nok gjær igjen i kolben til å spise en boks vørterøl. Så 1 døgn senere 1 døgn i kjøleskapet, så dekantere og putte gjæra på 50ml rør til nye startere :)

Smart. Jeg skal begynne å fryse ned halvlitere med vørter, de kan jeg bruke på samme måten:).
 
Jeg gjør det enda enklere, når jeg bruker tørrgjær rehydrerer jeg i en kolbe, etter at jeg har tømt gjæra i karet tilsetter jeg en boks vørterøl i kolben og snurrer litt rundt, det er mer en nok gjær igjen i kolben til å spise en boks vørterøl. Så 1 døgn senere 1 døgn i kjøleskapet, så dekantere og putte gjæra på 50ml rør til nye startere :)
Det er isåfall en god grunn til å rehydrere, i forhold til akkurat den diskusjonen.
 
Jeg gjør det enda enklere, når jeg bruker tørrgjær rehydrerer jeg i en kolbe, etter at jeg har tømt gjæra i karet tilsetter jeg en boks vørterøl i kolben og snurrer litt rundt, det er mer en nok gjær igjen i kolben til å spise en boks vørterøl. Så 1 døgn senere 1 døgn i kjøleskapet, så dekantere og putte gjæra på 50ml rør til nye startere :)
hvilke 50ml-rør snakker vi om her? ebay? apoteket?

edit: jeg ser jo at noe så usexy som urinprøve-glass er 60 ml. de er vel tette nok?
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp