Finn Berger
Moderator
Har sikker vært diskutert opp og ned før, men hvor mange billioner celler er det egentlig i de tørrgjærposene? Har altid tenk 200 b og det har da funka med 1 eller 2 poser på 10 -15 liter litt avhengig av styrke.
Har brukt mr. Malty, men nå som den ikke funka i Safari tok jeg en titt på Brewer's Fried kalkisen og den sier kun 100 billioner og et kjapt søk på nettet ga meg kun 6 billioner per gram (bruker stort sett fermentis), men fermentis selv sier jo at det holder me 50 -80 gram per hektoliter tror jeg det var..
Det er det visst ingen som veit. Det er litt besynderlig; det skulle ikke være vanskelig å telle - og i hvert fall ikke for produsentene som helt sikkert har all verdens labutstyr. Ferskgjærprodusentene gir jo nokså nøyaktige anslag (skjønt jeg stoler stort sett bare på Imperial, som visstnok har vist seg å ligge i overkant), og jeg skjønner ikke hvorfor ikke tørrgjærprodusentene kan gjøre det, også.
Det blei jo sagt tidligere, i alle fall, at det antakelig var så mye som 200 milliarder celler i en pose på 11 gram. Nå vil det med nødvendighet måtte variere en god del, siden det er ganske stor forskjell på hvor store cellene til de ulike gjærtypene er, men det spiller ikke så stor rolle; vi kan kanskje gå ut fra at det i praksis er bortimot dobbelt så mye gjær som vi tror.
Antakelig vil det som regel funke helt fint med bare en pose i et vanlig ale-brygg med ikke alt for høy OG. Men her er det fryktelig mye som er usikkert, og jeg veit ikke om jeg gidder ta sjansen.