Tråden for dumme spørsmål.

Ca fungerer fint på de fleste øl
Hefe, Kölsch og andre krever en nøyaktig balanse, noe som gjør målskiven betraktelig mindre...

Kai Troester gjennomførte i 2008 et eksperiment med gjærmengde i hefeweizen. Konklusjonen - som ikke var sterk, og eksperimentet har klare svakheter, synes jeg - var at gjærmengden ikke spilte noen rolle: Experiment Pitching Rate and Oxygenation - German brewing and more

Han har en god gjennomgang av teori, og jeg synes den sier en del om at det er vrient å komme med kategoriske påstander.

En artikkel mange av oss har lest, og gjerne refererer til når det gjelder weissbierbrygging, er denne: Brewing Bavarian Weissbier - all you ever wanted to know |

Her står det om gjærmengde: The pitch in not a suitable parameter for home brewers to influence the banana flavor. Clove aromas are hardly influenced by the pitch rate.

Forfatteren angir ei vid ramme for gjærmengde (3-8 millioner celler/ml). Summen av det han sier, er at det viktige er en sunn, normal gjæringsprosess.

Har du noen referanse når det gjelder kølsch? Og hvilke andre øltyper krever nøyaaktighet?
 
Det kan bare være meg, og at jeg ikke har prøvd nok ganger med den type tørrgjør. Men alle mine forsøk med tørrgjær fra div produsenter i øl som skal være veldig ester eller fenolsk-drevet har aldri klart å bli like komplekse og "naturlige" som ferskgjær-typene. Synes liksom alltid at det mangler noe, og at de er bare litt "på overflaten" i uttrykket.
 
Men alle mine forsøk med tørrgjær fra div produsenter i øl som skal være veldig ester eller fenolsk-drevet har aldri klart å bli like komplekse og "naturlige" som ferskgjær-typene. Synes liksom alltid at det mangler noe, og at de er bare litt "på overflaten" i uttrykket.

Nå har jeg ikke prøvd veldig mange tørrgjær typer, men untaket er BE-134 den er full av fenoler
og beste Saison gjær i mine øyne
 
Det kan bare være meg, og at jeg ikke har prøvd nok ganger med den type tørrgjør. Men alle mine forsøk med tørrgjær fra div produsenter i øl som skal være veldig ester eller fenolsk-drevet har aldri klart å bli like komplekse og "naturlige" som ferskgjær-typene. Synes liksom alltid at det mangler noe, og at de er bare litt "på overflaten" i uttrykket.

Hva med BE-134, det brygges jo relativt godt øl med den:D.
 
Skulle prøve "hurtigmetoden" for lager-øl, som også var beskrevet i oppskriften på Viennaen fra Brewshop. Start på 10-11 grader i 3 dager, så 13 i 1 døgn, 16 i 1 døgn og 19 i 1 døgn, før CC. Etter at jeg skrudde den opp til 13 grader på dag 3, ble det glemt. Etter 11 dager på 13 grader, fortsatte jeg opp på 16 og 19. Spørsmålet er, hva bør jeg gjøre nå? Flaske, eller la den stå på 19 ut det normale tidsforløpet på 3 uker? CC er jeg skeptisk til, da jeg flaskekarbonerer. Frykter lite restgjær og at jeg ikke får noe karbonering.
 
Perfect lager weather
Hvordan funker det å cc over natta ut?

1a4cce0252e91c57c0ca0af4d239f570.jpg



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
2 typer gjær i samme batch ?

Brygga en NEPA i går kveld og brukte gjær jeg har høsta fra tidli8gere batch og fryst ned. Er enda ikke kommet noen reaksjon på gjæring. Jeg har ikke tilgang her lokalt på samme type gjær (Mangroove Jack Liberty Bell M36) men har Safale 05 liggende. Kan jeg ha i den eller blir det aldeles koko ?
Skjønner jo att det ikke er optimalt men her snakker vi om å redde en batch.
 
2 typer gjær i samme batch ?

Brygga en NEPA i går kveld og brukte gjær jeg har høsta fra tidli8gere batch og fryst ned. Er enda ikke kommet noen reaksjon på gjæring. Jeg har ikke tilgang her lokalt på samme type gjær (Mangroove Jack Liberty Bell M36) men har Safale 05 liggende. Kan jeg ha i den eller blir det aldeles koko ?
Skjønner jo att det ikke er optimalt men her snakker vi om å redde en batch.

Den er vel ikke den mest ideelle til dette ølet, men koko blir det da sikkert ikke. Du får vel antakelig et litt tørrere øl enn med de klassiske typene, og kanskje litt dårligere tåke (?). Men jeg kan ikke skjønne at det ikke skal bli godt øl av det - om du ellers gjør tingene riktig.

Skal du fryse gjær, må den blandes med glycerol. Det gjøres stort sett bare med små doser som du så dyrker opp ny gjær fra.
 
Tilbake
Topp