Ca fungerer fint på de fleste øl
Hefe, Kölsch og andre krever en nøyaktig balanse, noe som gjør målskiven betraktelig mindre...
Det er vel derfor det ikke funker med tørrgjær til di øltypene
Umulig å finne balansen
Men alle mine forsøk med tørrgjær fra div produsenter i øl som skal være veldig ester eller fenolsk-drevet har aldri klart å bli like komplekse og "naturlige" som ferskgjær-typene. Synes liksom alltid at det mangler noe, og at de er bare litt "på overflaten" i uttrykket.
Det kan bare være meg, og at jeg ikke har prøvd nok ganger med den type tørrgjør. Men alle mine forsøk med tørrgjær fra div produsenter i øl som skal være veldig ester eller fenolsk-drevet har aldri klart å bli like komplekse og "naturlige" som ferskgjær-typene. Synes liksom alltid at det mangler noe, og at de er bare litt "på overflaten" i uttrykket.
Den har jeg ikke prøvd. Har egentlig bare prøvd de "klassiske", og ga det opp.Hva med BE-253, det brygges jo relativt godt øl med den.
Den har jeg ikke prøvd. Har egentlig bare prøvd de "klassiske", og ga det opp.
Hehe, antok at du mente 134 eller 256, men har ikke prøvd noen av de.Feil av meg. Du rakk jaggu å sitere det før jeg fikk endra det. Forumets svar på Lucky Luke.
Da blir det flasket. Men, noen som har noe erfaring fra CC og flaskekarbonering?
Jeg er laget av humle, og som den halvpolakken jeg er.. jordbær som ikke er plukket enda.Miguel var raskere som vanlig, hva er den mannen laget av
2 typer gjær i samme batch ?
Brygga en NEPA i går kveld og brukte gjær jeg har høsta fra tidli8gere batch og fryst ned. Er enda ikke kommet noen reaksjon på gjæring. Jeg har ikke tilgang her lokalt på samme type gjær (Mangroove Jack Liberty Bell M36) men har Safale 05 liggende. Kan jeg ha i den eller blir det aldeles koko ?
Skjønner jo att det ikke er optimalt men her snakker vi om å redde en batch.