Da blir det flasket. Men, noen som har noe erfaring fra CC og flaskekarbonering?
Jeg er laget av humle, og som den halvpolakken jeg er.. jordbær som ikke er plukket enda.Miguel var raskere som vanlig, hva er den mannen laget av
2 typer gjær i samme batch ?
Brygga en NEPA i går kveld og brukte gjær jeg har høsta fra tidli8gere batch og fryst ned. Er enda ikke kommet noen reaksjon på gjæring. Jeg har ikke tilgang her lokalt på samme type gjær (Mangroove Jack Liberty Bell M36) men har Safale 05 liggende. Kan jeg ha i den eller blir det aldeles koko ?
Skjønner jo att det ikke er optimalt men her snakker vi om å redde en batch.
Perfect lager weather
Hvordan funker det å cc over natta ut?
Det går fint. Men kunne gjerne vært litt kaldere, da!
5 grader på natta burde vel holde
Ja. Optimal lagringstemperatur for gjær oppgis av produsentene til 0 til 3 grader (hvis jeg ikke husker feil). Fryser du den uten glyserol sprekker celleveggene og gjæren dør …Glyserol altså. Okey, den var ny. Så alt det gjæret jeg har fryst ned er ødelagt altså ?
Denne er vel relativ dekkende.Er det en instruks noe sted på hvordan jeg dyrker gjær ?
Med unntak av tørket kveik vel?Ja. Optimal lagringstemperatur for gjær oppgis av produsentene til 0 til 3 grader (hvis jeg ikke husker feil). Fryser du den uten glyserol sprekker celleveggene og gjæren dør …
Ja. Tørket gjær går visst bra …Med unntak av tørket kveik vel?
Denne er vel relativ dekkende.