Tråden for dumme spørsmål.

DSC_0910 (2).JPG

Gjærstarter til Vestkyst. Stått 24 timer nå, lest noen diskusjoner på forumet hvor viktigheten av å ikke la starteren stå for lenge blir diskutert. Har fått inntrykk av at 18 -24 timer er lenge nok, viktigere at gjæren er frisk og i god form, fremfor å la starteren gå for lenge. Slik denne ser ut nå, så er det vel for tidlig å sette den i kjøleskapet?
 
Vis vedlegget 47217

Gjærstarter til Vestkyst. Stått 24 timer nå, lest noen diskusjoner på forumet hvor viktigheten av å ikke la starteren stå for lenge blir diskutert. Har fått inntrykk av at 18 -24 timer er lenge nok, viktigere at gjæren er frisk og i god form, fremfor å la starteren gå for lenge. Slik denne ser ut nå, så er det vel for tidlig å sette den i kjøleskapet?

Den der er fremdeles aktiv, og må stå lenger.
 
Den der er fremdeles aktiv, og må stå lenger.
Tenker det samme, men hvordan vite når tiden er inne for å si at nå er det passende å ta den? Har fått en forståelse for at det er bedre å stoppe starteren litt for tidlig, i forhold til å risikere at gjæren begynner å omdanne alkohol til eddik siden den har tilgang til oksygen i en starter? Ikke lett dette :)
 
Den er villedende når det gjelder behovet for å sette starter med gjæren deres. Og så har den den svakheten at den later som om man kan operere med faste tidsgrenser. Jeg synes ikke den der er god.
Helt enig med deg i at den er villedende på behovet for å sette en starter. Den tar jo heller ikke for seg ulike gjærmengder som kreves for lager eller ale, ulik vørtermengde, eller for den saks skyld ulike gjærmengder ved valg av gjæringstemperatur osv. Men som en instruks på hvordan man dyker gjær mener jeg den er helt fin … :)
 
Er det en instruks noe sted på hvordan jeg dyrker gjær ?

Denne er god på oppbevaring av gjær: Maintaining A Healthy Yeast Bank Long Term

Den enkleste måten å lage en starter på er Beechum og Conns "Shaken not stirred": Du setter den dagen før du skal bruke den. Bland i hop en liter vørter med styrke ca. 1.040. Bruk 100 gram lyst tørrmalt til en liter ferdig vørter. Kok opp og tilsett ei halv teskje gjærnæring. Kok i 10-15 minutter. Kjøl ned.

Du trenger en stor og tett beholder; det beste er en 5 l erlenmeyerkolbe, men ei Jula-bøtte el.lgn. med lokk er sikkert en grei løsning. Tilsett gjær (ei pakke, eller en dl eller to av brukt gjær,), og så rister du det du er kar om. Målet er å gjøre mest mulig av det du har i kolben eller bøtta om til skum.

Sett dette i ro, og la det stå til neste dag. Bruk gjærlås, eller klem folie tett rundt halsen på kolben. Antakelig er det utgjæret, og gjæren har lagt seg til ro, neste dag. Da dekanterer du ølet, og bruker bare gjæren. Eventuelt kan du hive hele liter'n oppi brygget ditt, om den ikke har gått helt ut.

Dett bør holde til et normalt brygg.

Jeg har aldri gjort dette, og jeg har noen motforestillinger, men Beechum og Conn sverger på at det fungerer veldig bra. og jeg er tilbøyelig til å tro på de gutta. (Denny Conn er mannen som "oppfant" batch sparging på 90-tallet.) De sier at man ikke skal/trenger å tilsette oksygen når man starter et brygg med denne starteren, men jeg ville nok i det minste rista inn det jeg kunne av oksygen.
 
Tenker det samme, men hvordan vite når tiden er inne for å si at nå er det passende å ta den? Har fått en forståelse for at det er bedre å stoppe starteren litt for tidlig, i forhold til å risikere at gjæren begynner å omdanne alkohol til eddik siden den har tilgang til oksygen i en starter? Ikke lett dette :)

Nei, dette er like vrient hver gang.

Sett starteren i ro 10-15 minutter. Danner det seg et gjærlag på bunnen og/eller ølet begynner å klarne øverst i kolben, er det et tegn på at den kan være ferdig. Så setter du den tilbake på røreren. Hvis det da vokser opp godt med skum, betyr det at det har gjæret mens den sto i ro, og den er ikke ferdig. Skjer det ikke noe, eller ikke noe særlig, er den ferdig eller så godt som ferdig.
 
Nei, dette er like vrient hver gang.

Sett starteren i ro 10-15 minutter. Danner det seg et gjærlag på bunnen og/eller ølet begynner å klarne øverst i kolben, er det et tegn på at den kan være ferdig. Så setter du den tilbake på røreren. Hvis det da vokser opp godt med skum, betyr det at det har gjæret mens den sto i ro, og den er ikke ferdig. Skjer det ikke noe, eller ikke noe særlig, er den ferdig eller så godt som ferdig.
Da blir det en tur ned til bryggerhuset med disse råd i tanke når vurderingen skal tas :)
 
Helt enig med deg i at den er villedende på behovet for å sette en starter. Den tar jo heller ikke for seg ulike gjærmengder som kreves for lager eller ale, ulik vørtermengde, eller for den saks skyld ulike gjærmengder ved valg av gjæringstemperatur osv. Men som en instruks på hvordan man dyker gjær mener jeg den er helt fin … :)

Det blir ikke helt gæli. Men egentlig har jeg ikke sett noen sånn instruks som jeg er helt fornøyd med:). Bryggselv har en som kan brukes, men der er det også tvlsomme detaljer:p.
 
Trenger man virkekelig "finne opp" batch sparge? Tror jeg gjorde det første gang jeg brukte grain uten å ha lest om det,
just make sense

Nja - det var vel nytt i det amerikanske hjemmebryggermiljøet. Det er så klart avleda av engelsk party gyle (som er, eller kan være, mye mer komplisert). Men Conns fortjeneste var dels å utvikle en god metode i detalj, og å gjøre den kjent. Han fikk i alle fall stor betydning på denne måten , så vidt jeg har forstått.

Det er jo litt mer ved dette enn bare å komme på å tappe ut vørter og helle i nytt vann, da:).
 
Tilbake
Topp