Perfect lager weather
Hvordan funker det å cc over natta ut?
Det går fint. Men kunne gjerne vært litt kaldere, da!
Perfect lager weather
Hvordan funker det å cc over natta ut?
Det går fint. Men kunne gjerne vært litt kaldere, da!
5 grader på natta burde vel holde
Ja. Optimal lagringstemperatur for gjær oppgis av produsentene til 0 til 3 grader (hvis jeg ikke husker feil). Fryser du den uten glyserol sprekker celleveggene og gjæren dør …Glyserol altså. Okey, den var ny. Så alt det gjæret jeg har fryst ned er ødelagt altså ?
Denne er vel relativ dekkende.Er det en instruks noe sted på hvordan jeg dyrker gjær ?
Med unntak av tørket kveik vel?Ja. Optimal lagringstemperatur for gjær oppgis av produsentene til 0 til 3 grader (hvis jeg ikke husker feil). Fryser du den uten glyserol sprekker celleveggene og gjæren dør …
Ja. Tørket gjær går visst bra …Med unntak av tørket kveik vel?
Denne er vel relativ dekkende.
Vis vedlegget 47217
Gjærstarter til Vestkyst. Stått 24 timer nå, lest noen diskusjoner på forumet hvor viktigheten av å ikke la starteren stå for lenge blir diskutert. Har fått inntrykk av at 18 -24 timer er lenge nok, viktigere at gjæren er frisk og i god form, fremfor å la starteren gå for lenge. Slik denne ser ut nå, så er det vel for tidlig å sette den i kjøleskapet?
Tenker det samme, men hvordan vite når tiden er inne for å si at nå er det passende å ta den? Har fått en forståelse for at det er bedre å stoppe starteren litt for tidlig, i forhold til å risikere at gjæren begynner å omdanne alkohol til eddik siden den har tilgang til oksygen i en starter? Ikke lett detteDen der er fremdeles aktiv, og må stå lenger.
Helt enig med deg i at den er villedende på behovet for å sette en starter. Den tar jo heller ikke for seg ulike gjærmengder som kreves for lager eller ale, ulik vørtermengde, eller for den saks skyld ulike gjærmengder ved valg av gjæringstemperatur osv. Men som en instruks på hvordan man dyker gjær mener jeg den er helt fin …Den er villedende når det gjelder behovet for å sette starter med gjæren deres. Og så har den den svakheten at den later som om man kan operere med faste tidsgrenser. Jeg synes ikke den der er god.
Er det en instruks noe sted på hvordan jeg dyrker gjær ?
Tenker det samme, men hvordan vite når tiden er inne for å si at nå er det passende å ta den? Har fått en forståelse for at det er bedre å stoppe starteren litt for tidlig, i forhold til å risikere at gjæren begynner å omdanne alkohol til eddik siden den har tilgang til oksygen i en starter? Ikke lett dette
(Denny Conn er mannen som "oppfant" batch sparging på 90-tallet.)
Da blir det en tur ned til bryggerhuset med disse råd i tanke når vurderingen skal tasNei, dette er like vrient hver gang.
Sett starteren i ro 10-15 minutter. Danner det seg et gjærlag på bunnen og/eller ølet begynner å klarne øverst i kolben, er det et tegn på at den kan være ferdig. Så setter du den tilbake på røreren. Hvis det da vokser opp godt med skum, betyr det at det har gjæret mens den sto i ro, og den er ikke ferdig. Skjer det ikke noe, eller ikke noe særlig, er den ferdig eller så godt som ferdig.
Helt enig med deg i at den er villedende på behovet for å sette en starter. Den tar jo heller ikke for seg ulike gjærmengder som kreves for lager eller ale, ulik vørtermengde, eller for den saks skyld ulike gjærmengder ved valg av gjæringstemperatur osv. Men som en instruks på hvordan man dyker gjær mener jeg den er helt fin …
Trenger man virkekelig "finne opp" batch sparge? Tror jeg gjorde det første gang jeg brukte grain uten å ha lest om det,
just make sense