Tråden for dumme spørsmål.

Perfect lager weather
Hvordan funker det å cc over natta ut?

1a4cce0252e91c57c0ca0af4d239f570.jpg

Sent from my iPhone using Tapatalk

2 typer gjær i samme batch ?

Brygga en NEPA i går kveld og brukte gjær jeg har høsta fra tidli8gere batch og fryst ned. Er enda ikke kommet noen reaksjon på gjæring. Jeg har ikke tilgang her lokalt på samme type gjær (Mangroove Jack Liberty Bell M36) men har Safale 05 liggende. Kan jeg ha i den eller blir det aldeles koko ?
Skjønner jo att det ikke er optimalt men her snakker vi om å redde en batch.

2 typer gjær i samme batch ?

Brygga en NEPA i går kveld og brukte gjær jeg har høsta fra tidli8gere batch og fryst ned. Er enda ikke kommet noen reaksjon på gjæring. Jeg har ikke tilgang her lokalt på samme type gjær (Mangroove Jack Liberty Bell M36) men har Safale 05 liggende. Kan jeg ha i den eller blir det aldeles koko ?
Skjønner jo att det ikke er optimalt men her snakker vi om å redde en batch.

Den er vel ikke den mest ideelle til dette ølet, men koko blir det da sikkert ikke. Du får vel antakelig et litt tørrere øl enn med de klassiske typene, og kanskje litt dårligere tåke (?). Men jeg kan ikke skjønne at det ikke skal bli godt øl av det - om du ellers gjør tingene riktig.

Skal du fryse gjær, må den blandes med glycerol. Det gjøres stort sett bare med små doser som du så dyrker opp ny gjær fra.

DSC_0910 (2).JPG

Gjærstarter til Vestkyst. Stått 24 timer nå, lest noen diskusjoner på forumet hvor viktigheten av å ikke la starteren stå for lenge blir diskutert. Har fått inntrykk av at 18 -24 timer er lenge nok, viktigere at gjæren er frisk og i god form, fremfor å la starteren gå for lenge. Slik denne ser ut nå, så er det vel for tidlig å sette den i kjøleskapet?

Tilbake
Topp