Det er en stor fordel å ikke være begrensa til tørrgjær, siden det er så mye mer å velge blant om du utvider virksomheta til å omfatte ferskgjær, også. Og da mp du nesten gå inn i det å lage startere, og det å oppbevare gjæren.
Men når det er sagt, så har både kvaliteten og tilbudet på tørrgjær blitt mye bedre. (Jeg holder meg til Fermentis og Lallemand; da veit jeg at det er bra saker.) Jeg har ingen skrupler med å bruke tørrgjær; det blir egentlig på samme måten som med ferskgjær. Nyinnkjøpt gjær kan jeg som regel bruke direkte, og så høster og gjenbruker jeg - om ølet er av en type som tillater det. (Jeg bruker så langt mulig ferskgjær fra Imperial, som gir meg 200 milliarder celler, og da trenger jeg som oftest ikke å sette noen starter. Og så bruker jeg gjerne to poser tørrgjær.)
Jeg må nesten tro på alle de profesjonelle bryggerne som sier at gjæren er best etter å ha vært i bruk et par ganger, og bare det er en grunn til å gjenbruke den. (Å sette en starter er forresten ingen vei rundt det der med å bruke gjæren en gang først før den er på sitt beste. Startere gjelds ikke
.)