Tråden for dumme spørsmål.

Okei, det var billigere enn mitt alternativ.. Damn you all! Jeg blir ledet ut på nye og ville veier her. Nå hadde jeg liksom funnet min ro i bryggeverden, også poster jeg et stusselig bilde av gjærfangst og vi er tilbake til skrivebrettet...

Trur du får det mye billigere enn det der på nettet, også:). Men det er greit å handle her hjemme.
 
Trur du får det mye billigere enn det der på nettet, også:). Men det er greit å handle her hjemme.
ja, jeg trenger uansett å fylle på humlelageret, også vurderer jeg en all-rounder.. Men jeg har kamerater som spiller golf og noen som driver med motorsport.. Greencard og ny putter, evt kjørelisenser, overhaling av motorer og nye dekk... ølbrygging er ikke nødvendigvis en dyr hobby.. :)
 
Brygger litt i medisinpåvirket tilstand og det bærer det litt preg av. Skulle tilsette litt kanelstenger 10 før kokesluttmen glemte det. Koker opp stengene i litt vann nå. skal jeg bare tilsette vesken i karet eller hiver jeg stengene også oppi? Er ett gresskarøl
 
setter du da startere på ett rør og du er "good to go" til øl hvor høy OG? Det er vel tråden for dumme spørsmål og jeg er helt blåst på emnet.. :)
Jeg prøver å holde meg på 5ml godt komprimert gjær pr. rør og bruker da 1 rør til alle startere, jeg overskrider aldri 20 liter brygg og da er 3 liter starter det største jeg går. Det gir ca 500mrd celler.
 
Okei, det var billigere enn mitt alternativ.. Damn you all! Jeg blir ledet ut på nye og ville veier her. Nå hadde jeg liksom funnet min ro i bryggeverden, også poster jeg et stusselig bilde av gjærfangst og vi er tilbake til skrivebrettet...
Det er, og jeg liker det sånn, i alle aspekter av livet, når man tenker at man endelig har kommet til bunnen av bøtta og finner ro så faller bunnen ut og man er tilbake til en svevende evighet i tomt rom.
 
Det er, og jeg liker det sånn, i alle aspekter av livet, når man tenker at man endelig har kommet til bunnen av bøtta og finner ro så faller bunnen ut og man er tilbake til en svevende evighet i tomt rom.
joda, det er jo som det sies at jo mer du vet om en ting jo mer blir du klar over at du ikke vet om det, som i mange andre sammenhenger. Så det er vel bare å få på seg dykkebrillene. Som en tidligere kollega sa og jeg ofte bruker i fleipte sammenhenger; det er ingen lærdom som er tung å bære. Men det er jo noe i det..
 
"Alt flyter", som Heraklit sa. Et passende motto for en hjemmebrygger:).
Absolutt lett å implisere i bryggeverden :) Livet er som en løk, det er alltid et nytt lag, og det er jo egentlig en veldig positiv tanke, men samtidig så er det litt vemodig å føle at man alltid rykker tilbake til start, spesielt når man ikke mottar 2000 monopolpenger :D
 
joda, det er jo som det sies at jo mer du vet om en ting jo mer blir du klar over at du ikke vet om det, som i mange andre sammenhenger. Så det er vel bare å få på seg dykkebrillene. Som en tidligere kollega sa og jeg ofte bruker i fleipte sammenhenger; det er ingen lærdom som er tung å bære. Men det er jo noe i det..
Hehe, han kollegaen din kan få låne "ryggsekken" min så ser vi om ikke vi kan omvende han:p Men jeg skjønner godt hva både du og han sier, jeg har knapt brygget i 2 år, og jeg har dykket dypt på kort tid, men det er jo noe jeg har mer av enn de fleste, men jeg møter stadig forgreininger innen denne hobbyen som tar meg ned et nytt kaninhull:D
 
Absolutt lett å implisere i bryggeverden :) Livet er som en løk, det er alltid et nytt lag, og det er jo egentlig en veldig positiv tanke, men samtidig så er det litt vemodig å føle at man alltid rykker tilbake til start, spesielt når man ikke mottar 2000 monopolpenger :D

Men om vi holder oss innafor hjemmebryggerfaget så blir belønninga gjerne litt bedre øl, i det minste.
 
Litt om ulike måter å lagre gjær på, inkludert frysing: Maintaining A Healthy Yeast Bank Long Term

Det du kan lese ut av den artikkelen, er at du kan hive røret rett i en 1-liters starter - og da kan du sikkert like gjerne hive det i en tre-liter.
Fin artikkel :) Har googlet litt på morraskvisten her, så selv om det er fryktelig enkelt å bare klippe opp tørrgjær-posen og dumpe i karet heller jeg stadig mer mot å bli en av dem som duller med gjæra. Bryggedagen har også blitt enklere etter at jeg byttet oppsett (mindre rengjøring), så da kan jeg vel legge inn et nytt element. Dessuten så er det jo ingen operasjon som krever at man låser seg inn på bryggerommet i 5timer, men noe man kan gjøre på kjøkkenbenken.
 
Målte min batch med Vinter nå, den har gått fra OG 1.073 til 1.018 ila. 13 dager. Utfra bobling i gjærlås var den nok nesten der allerede etter 3-4 døgn. Jeg brukte kun én 3 mnd gammel pakke WLP007 i 11 liter vørter. Kanskje i grenseland lav pitch-rate, men utenom litt lang lag-time virker det å ha gått bra - kjente ingen usmaker i hydrometerprøve og jeg er fornøyd med 74-75 % utgjæring. Flasker i morgen da.
Jeg ga opp etter 20 dager, da var den 1.020, så den er kaldkræsjet og står til karbonering nå.
 
Fin artikkel :) Har googlet litt på morraskvisten her, så selv om det er fryktelig enkelt å bare klippe opp tørrgjær-posen og dumpe i karet heller jeg stadig mer mot å bli en av dem som duller med gjæra. Bryggedagen har også blitt enklere etter at jeg byttet oppsett (mindre rengjøring), så da kan jeg vel legge inn et nytt element. Dessuten så er det jo ingen operasjon som krever at man låser seg inn på bryggerommet i 5timer, men noe man kan gjøre på kjøkkenbenken.

Det er en stor fordel å ikke være begrensa til tørrgjær, siden det er så mye mer å velge blant om du utvider virksomheta til å omfatte ferskgjær, også. Og da mp du nesten gå inn i det å lage startere, og det å oppbevare gjæren.

Men når det er sagt, så har både kvaliteten og tilbudet på tørrgjær blitt mye bedre. (Jeg holder meg til Fermentis og Lallemand; da veit jeg at det er bra saker.) Jeg har ingen skrupler med å bruke tørrgjær; det blir egentlig på samme måten som med ferskgjær. Nyinnkjøpt gjær kan jeg som regel bruke direkte, og så høster og gjenbruker jeg - om ølet er av en type som tillater det. (Jeg bruker så langt mulig ferskgjær fra Imperial, som gir meg 200 milliarder celler, og da trenger jeg som oftest ikke å sette noen starter. Og så bruker jeg gjerne to poser tørrgjær.)

Jeg må nesten tro på alle de profesjonelle bryggerne som sier at gjæren er best etter å ha vært i bruk et par ganger, og bare det er en grunn til å gjenbruke den. (Å sette en starter er forresten ingen vei rundt det der med å bruke gjæren en gang først før den er på sitt beste. Startere gjelds ikke:(.)
 
Det er en stor fordel å ikke være begrensa til tørrgjær, siden det er så mye mer å velge blant om du utvider virksomheta til å omfatte ferskgjær, også. Og da mp du nesten gå inn i det å lage startere, og det å oppbevare gjæren.

Men når det er sagt, så har både kvaliteten og tilbudet på tørrgjær blitt mye bedre. (Jeg holder meg til Fermentis og Lallemand; da veit jeg at det er bra saker.) Jeg har ingen skrupler med å bruke tørrgjær; det blir egentlig på samme måten som med ferskgjær. Nyinnkjøpt gjær kan jeg som regel bruke direkte, og så høster og gjenbruker jeg - om ølet er av en type som tillater det. (Jeg bruker så langt mulig ferskgjær fra Imperial, som gir meg 200 milliarder celler, og da trenger jeg som oftest ikke å sette noen starter. Og så bruker jeg gjerne to poser tørrgjær.)

Jeg må nesten tro på alle de profesjonelle bryggerne som sier at gjæren er best etter å ha vært i bruk et par ganger, og bare det er en grunn til å gjenbruke den. (Å sette en starter er forresten ingen vei rundt det der med å bruke gjæren en gang først før den er på sitt beste. Startere gjelds ikke:(.)

Har sikker vært diskutert opp og ned før, men hvor mange billioner celler er det egentlig i de tørrgjærposene? Har altid tenk 200 b og det har da funka med 1 eller 2 poser på 10 -15 liter litt avhengig av styrke.
Har brukt mr. Malty, men nå som den ikke funka i Safari tok jeg en titt på Brewer's Fried kalkisen og den sier kun 100 billioner og et kjapt søk på nettet ga meg kun 6 billioner per gram :eek:(bruker stort sett fermentis), men fermentis selv sier jo at det holder me 50 -80 gram per hektoliter tror jeg det var..
 
Min egen "tommelfingerregel" er at det i snitt er 10 mrd celler per gram. Orker ikke mer styr enn det med tørrgjær. :)

Edit: og du forveksler billioner og milliarder
Billions = milliarder
Trillions = billioner
;)
 
Tilbake
Topp