Tråden for dumme spørsmål.

Ifølge manualen skal øllet være ferdig til lørdag, weiss fra mangrove jack.
Planen var å måle fg torsdag, deretter ny måling lørdag. Er det slik å forstå at hvis denne da er lik er det på tide med flasking?

bobler fortsatt litt i gjærlåsen, så spent på om jeg i det heletatt får utført flasking på lørdagen
 
@Kloakk Jeg var også frustrert etter innkjøp av allrounder med lekkende oxy-turbo regulator og kalde fingre. Løsningen var å være kjapp og "tøff" nok, da freser det ut et sek. eller så før den er tett. Se mitt innlegg i denne tråden #14.525
 
@Kloakk Jeg var også frustrert etter innkjøp av allrounder med lekkende oxy-turbo regulator og kalde fingre. Løsningen var å være kjapp og "tøff" nok, da freser det ut et sek. eller så før den er tett. Se mitt innlegg i denne tråden #14.525
Nei har du sett, satt hær å furta og syns synd på meg sjøl, leste innlegget ditt og tenkte, ait verdt et forsøk.

Fant fram de hullete skinnhanskene og ga det et forsøk til, voila!
received_425619088639772.jpeg

Og til alle som har prøvd å hjelpe meg, det er helt ok å humre over at det var kvistarmene mine det sto på og ikke utstyret :D

Mange takk for hjelpen folkens, igjen.
 
Sist redigert:
Tusen takk! Tenkte bare at stiller du den inn på eks 1,2mm (som du har gjort) så er det avstanden fra "topp-til-topp", og da vil den kanskje være 1,5mm eller mer fra "bunn-til-bunn" som maltkorn kan "gjemme" seg i og bli dårlig kvernet.... Bare en tanke jeg fikk :)
Har samme mølla, og den er stilt på 1.0 mm. Ingen problemer med hele korn, ikke hvete heller.
 
Hadde aldri trodd jeg skulle få bruk for denne overgangen,
og dette er noe jeg ikke har peiling på, men jeg kan ikke skjønne annet enn at ved hjelp av en https://www.bryggselv.no/kegland/10...unding-valve-mottrykksventil-for-trykkgjæring (og en 5/16 slange) på tuppen her
kan jeg enkelt trykkgjære i petkara mine?
hvis jeg ønsker det..
Eller er det noe jeg har oversett

Vis vedlegget 49279
Vel det at de ikke tåler trykk over noe mer enn akkurat til å dytte øl ut er vel en god grunn til å ikke gjøre det o_O

Edit: Tror nok proppen hopper ut lenge før det sier pang, men om bunnen buler og velter det hele er det jo nedtur.
 
Det vet jeg ikke, men hvis jeg f.eks stiller inn på 1 bar
vil den ikke bare slippe ut overtrykket?
Jo det vil den selvfølgelig, men når flat bottom har en grense på 0,2 bar og jeg leser på homebrewtalk at kun med nok trykk til å dytte øl ut, var i sammenheng med lukket overføring, av en pet carboy var nok til at den buler blir jeg skeptisk til at den tåler 1 bar:eek:

Jeg skal ikke si at det ikke går, og jeg er pysete av natur, men jeg var nervøs for å i det hele tatt sette på trykk på flat bottom for at gass kunne slippe inn under kaldkræsj.
 
Jo det vil den selvfølgelig, men når flat bottom har en grense på 0,2 bar og jeg leser på homebrewtalk at kun med nok trykk til å dytte øl ut, var i sammenheng med lukket overføring, av en pet carboy var nok til at den buler blir jeg skeptisk til at den tåler 1 bar:eek:

Jeg skal ikke si at det ikke går, og jeg er pysete av natur, men jeg var nervøs for å i det hele tatt sette på trykk på flat bottom for at gass kunne slippe inn under kaldkræsj.

Ahh, slik å forstå
ennå godt jeg postet i rett tråd
 
Jo det vil den selvfølgelig, men når flat bottom har en grense på 0,2 bar og jeg leser på homebrewtalk at kun med nok trykk til å dytte øl ut, var i sammenheng med lukket overføring, av en pet carboy var nok til at den buler blir jeg skeptisk til at den tåler 1 bar:eek:

Jeg skal ikke si at det ikke går, og jeg er pysete av natur, men jeg var nervøs for å i det hele tatt sette på trykk på flat bottom for at gass kunne slippe inn under kaldkræsj.

Her står det at de kan ta opptil 15 psi ~1 bar

  • Carboys can withstand up to 15 psi of pressure with no deformation
 
Her står det at de kan ta opptil 15 psi ~1 bar


Ser der ja, jeg fant som sagt ikke noe konkret, og om du ikke er så pinglete som meg er det jo verdt et forsøk, men jeg tror fortsatt at det vil bli et problem å få proppen til å holde seg.

Når jeg fyller flasker fra fat bruker jeg en tilsvarende gummipropp, og den må jeg holde på plass mens jeg fyller flaskene ellers kommer den ut i god fart.
 
Ifølge manualen skal øllet være ferdig til lørdag, weiss fra mangrove jack.
Planen var å måle fg torsdag, deretter ny måling lørdag. Er det slik å forstå at hvis denne da er lik er det på tide med flasking?

bobler fortsatt litt i gjærlåsen, så spent på om jeg i det heletatt får utført flasking på lørdagen
Bump?
 
Er dette mulig?
Har noen bøtter med lager gående og når de flaskes så har jeg trolig en bra mengde gjær.
Det er jo greit å kunne gjenbruke noe av denne, kanskje som juleøl til vinteren.
Men, vil det gå å bruke samme maltmix til både baltic porter og dobbeltbokk?
Tenker da å ha en liten ekstra kjele med malt som gir det lille ekstra som ene vørterbasen mangler.
Kan koke med ekstra humle i dette.
Noen som har forslag eller kommer dette som så mye annet under en "Forvirret" ide?

Har gjort noe lignende en gang før. Samme vørter brukt i både saison og kølsch.
Gikk helt fint det selv om ingen av de er kandidater i en konkurranse :)
Poster i "Hjelp med oppskrift" hvis noen har tro på dette.
 
Fikk igjen en bærepose med flasker fra en anonym slektning i går, og hen har tydeligvis glemt å skylle flasker. Resultatet er at jeg nå har en del flasker med "limt" grums og bunnfall. Normalt holder det med flaskebørste og zalovann med etterfølgende varme og star san, men her må det sterkere saker til, ser jeg, etter at det ikke virker som bløtlegging med zalovann i flaskene over natta ikke har løsnet særlig mye.

Hva bruker dere for å løsne tørket bunnfall i flaskene?

Jeg kommer ikke til å gå for kaustisk soda, bare så det er sagt. Foretrekker ting som ikke har for heftige HMS-datablader.
 
Tilbake
Topp