Eirik KG
Norbrygg-medlem
Jeg har inntrykk av at du er en erfaren og reflektert brygger, så du har helt sikkert tenkt på dette, men jeg tenker at om man bruker Marris Otter, så må man ta hensyn til det i den andre malt-tilsetninga. Til "husets pale ale" bruker jeg ca. 70-80% "kjedelig" pale, og så bruker jeg andre tilsetninger for fylde og kompleksitet (eks. caramalt, hvete). Om jeg skulle replisert denne oppskriften med MO, ville jeg nok kutta ned på spesialmalten for at smaken ikke skal tippe for langt i feil retning.Ok, her kommer et virkelig dumt spørsmål, men jeg er litt nysgjerrig om jeg er alene: Jeg har siste året brygget en del ulike øl med Maris Otter istedenfor "vanlig" Pale Malt (det skal sies at jeg har brygget mye med Pale Malt fra Norsk Malt de senere årene), og har kommet til at jeg egentlig ikke synes Maris Otter smaker særlig godt som generelt Pale Malt. Jeg synes det er litt rart, siden mange virker som de bruker Maris Otter som basemalt til det meste av ales. Så:
Er det flere enn meg som synes Maris Otter er et litt sært malt, sånn smaksmessig?