Tråden for dumme spørsmål.

Er det vanlig at gjæringsbøttene viser feil volum? To ganger på rad nå har jeg fått mindre i bøtte en post boil i kjelen, ja jeg har tatt hensyn til trubb
Er du sikker på at kjelen har rett markeringer da, og med post boil mener du nedkjølt etter ev. humlepose og spiralkjøler er tatt ut? Tror min bøtte fra bryggselv har under 5 % avvik i hvert fall. Det beste er å sjekke begge deler med kaldt vann.
 
Har et bryggerifat jeg vurderer å gjøre om til gjæringsfat. Det eneste jeg lurer på er vaskingen av det som gjerne blir sittende igjen på veggene etter krausen.

Noen med tips?
 
Er det vanlig at gjæringsbøttene viser feil volum? To ganger på rad nå har jeg fått mindre i bøtte en post boil i kjelen, ja jeg har tatt hensyn til trubb
Vil jo tro det kan være avvik. Det er jo ikke presisjonsmåling av volum som er bøttenes primærfunksjon. Men dette burde vel være ganske enkelt å sjekke for din bøtte med vann og bruk av vekt eller et mer presist volummål.
 
Justeringsskruen kan flyttes bak eller fram når den er skrudd til et visst trykk. Dytter jeg den bak synker trykket, dytter jeg den frem øker det. Ca. 0,1 bar forskjell.

Er det bare sånn de er?
received_239719664407298.jpeg
 
Er det vanlig at gjæringsbøttene viser feil volum? To ganger på rad nå har jeg fått mindre i bøtte en post boil i kjelen, ja jeg har tatt hensyn til trubb
På en gjæringsbøtte jeg har er det påtrykt teksten "Approximate volume, not suitable for commercial use" ved siden av literskalaen. Burde kanskje stått på alle.
 
På en gjæringsbøtte jeg har er det påtrykt teksten "Approximate volume, not suitable for commercial use" ved siden av literskalaen. Burde kanskje stått på alle.
På Youngs-bøttene mine står det "guide only" ved den påtrykte skalaen. Den stemmer bedre enn om jeg skulle gjette volum uten skala, vil jeg si.
 
Surr tynn gjengetape rundt gjengene så blir de litt bedre.
Ja jeg tenkte på det, men så slo det meg at det er sikkert bare 2-3 justeringen så er den like slarkete, men skal prøve når jeg kobler den av for kaldkræsj, takk for oppmuntring til å faktisk prøve det i praksis og ikke bare avfeie det med teori :)
 
Jeg delt en batch i 4 deler a' 2.3 liter.
Laget en lys ale med US-05.
Tenker å tørrhumle med forskjellig humle i hver del.
Hvor mange gram pr. liter skal jeg legge meg på?
Blir nok til at jeg bruker europeiske edelhumler. Mittelfrue, Monroe, EKG og en siste som jeg ikke har klar enda.
Tenkte på 2 gram pr liter, men det er kanskje for lite? IMG_20210126_145119977-picsay.jpg
 
Jeg ville lagt meg på 4-5 gr per liter. Går du høyere, skifter du balansen fra de fruktige til de "teaktige, urteaktige" aromaene - i følge undersøkelser av hvor grensa går for metning. Siden 4 gram er grensa for de fruktige aromaene, mens 8 gram er grensa for de te-/urteaktige, vil de siste dominere etter hvert som du øker opp mot 8 gram.

Har i farten ikke noen direkte kildereferanse på dette, men Stan Hieronymus - forfatteren av For the Love of Hops - er en av dem.
 
Jeg delt en batch i 4 deler a' 2.3 liter.
Laget en lys ale med US-05.
Tenker å tørrhumle med forskjellig humle i hver del.
Hvor mange gram pr. liter skal jeg legge meg på?
Blir nok til at jeg bruker europeiske edelhumler. Mittelfrue, Monroe, EKG og en siste som jeg ikke har klar enda.
Tenkte på 2 gram pr liter, men det er kanskje for lite? Vis vedlegget 49427
Jeg ville gjort 2-4-6-8. Da har du enkle multipler og kan se hva det gjør. Snu de en gang på hue om dagen. Sånn at det ikke bare blir en smørje i bunn på 6 og 8. Du vil ha litt "bevegende" kontakt med vørteren når det blir tight om plassen.
 
Tror jeg går for 10 gram pr. flaske.
Miquel sin ide hadde vært morsomt å prøve også, men nå er jeg mest interessert i å kjenne smak/lukt på de forskjellige humlene.
Takk for svar :)
 
Har 20 liter øl stående i en 30L all rounder, den nærmer seg ferdig og jeg tenker å kaldkræsj den med soda før fating.

Men, jeg vil helst slippe å bruke mer gass enn nødvendig fra sodaen. Så hvordan gjør jeg det? Spundingen står på 1 bar og ølet holder 22 grader.
 
Har 20 liter øl stående i en 30L all rounder, den nærmer seg ferdig og jeg tenker å kaldkræsj den med soda før fating.

Men, jeg vil helst slippe å bruke mer gass enn nødvendig fra sodaen. Så hvordan gjør jeg det? Spundingen står på 1 bar og ølet holder 22 grader.
Jeg har hatt spundingen på 2 bar og får litt under 1 bar nedkjølt til 4 grader.
 
Har 20 liter øl stående i en 30L all rounder, den nærmer seg ferdig og jeg tenker å kaldkræsj den med soda før fating.

Men, jeg vil helst slippe å bruke mer gass enn nødvendig fra sodaen. Så hvordan gjør jeg det? Spundingen står på 1 bar og ølet holder 22 grader.
Med 1 bar trykk er det bare å kaldkræsje. Du har mer enn nok trykk til det. Jeg gjør tilsvarende med 0,3 isj bar i tanken, og det er nok …
 
Har 20 liter øl stående i en 30L all rounder, den nærmer seg ferdig og jeg tenker å kaldkræsj den med soda før fating.

Men, jeg vil helst slippe å bruke mer gass enn nødvendig fra sodaen. Så hvordan gjør jeg det? Spundingen står på 1 bar og ølet holder 22 grader.

For morro skyld la jeg tallene dine inn i karboneringsverktøyet i Beersmith. Ved 22 grader og 1 bar trykk har du 1.6 vol i ølet ditt. Ved 3 grader skal trykket være 0.1 bar og fremdeles 1.6 vol. Dette betyr at du ikke "taper noe karbonering" på å gjøre CC ved 1 bar trykk.

Jeg har en schwartzbier nå på diacetylrest på 18 grader og 0,3 bar trykk som gir 1,1 vol. Når jeg gjør CC på denne blir ølet tilnærmet helt flatt (altså nesten 0 vol), siden CO2 vil gå fra ølet til headspace for å oppnå likevekt.

Begge tilfeller går bra, men jeg vil altså ende opp med et helt flatt øl etter CC, og vil derfor bruke mere CO2 for å oppnå karbonering.
 
Tilbake
Topp