Tråden for dumme spørsmål.

Når man tilsetter CO2 under gjæring/CC, skal en da slippe ut CO med sikkerhetsventilen, eller unødig ?
Når ølet gjærer produserer gjæren CO2. Denne kan du utnytte til karbonering ved å la det bygges opp trykk i gjæringskaret. Trykket bør imidlertid ikke bli for høyt da dette hemmer gjæren eller tanken kan eksplodere hvis trykket blir for høyt. Trykket må således slippes ut, og best kontroll får du med en spundingventil. Men sikkerhetsventil kan selvsagt også brukes. For CC er det viktig at du har nok trykk til å unngå at oksygen suges inn i gjæringskaret når trykket synker som et resultat av kjølingen, eller at det imploderer hvis gjæringskaret er tett under CC.
 
Når ølet gjærer produserer gjæren CO2. Denne kan du utnytte til karbonering ved å la det bygges opp trykk i gjæringskaret. Trykket bør imidlertid ikke bli for høyt da dette hemmer gjæren eller tanken kan eksplodere hvis trykket blir for høyt. Trykket må således slippes ut, og best kontroll får du med en spundingventil. Men sikkerhetsventil kan selvsagt også brukes. For CC er det viktig at du har nok trykk til å unngå at oksygen suges inn i gjæringskaret når trykket synker som et resultat av kjølingen, eller at det imploderer hvis gjæringskaret er tett under CC.

Jeg tenker som fat, ved tilsetting av CO2, så "raper" vi med sikkerhetsventilen for å få ut litt CO. Gjør dere det også på gjæringsfat?

At gjæren produserer CO2 er noe jeg ikke har tenkt på, jeg kjører ofte en slange ut fra ballock og ned i et glass med starsan, for at jeg føler brygget ønsker å slippe ut litt trykk i starten, jeg kan likegodt bruke spundling med en gang istedenfor blow-off slange da?
 
Jeg tenker som fat, ved tilsetting av CO2, så "raper" vi med sikkerhetsventilen for å få ut litt CO. Gjør dere det også på gjæringsfat?

At gjæren produserer CO2 er noe jeg ikke har tenkt på, jeg kjører ofte en slange ut fra ballock og ned i et glass med starsan, for at jeg føler brygget ønsker å slippe ut litt trykk i starten, jeg kan likegodt bruke spundling med en gang istedenfor blow-off slange da?
Ja, så lenge gjæren ikke vil ut :)
 
Ok, så ingen grunn til å slippe ut CO ved tilsetting av CO2 for gjæring under trykk.

Har en pils på Fermizillan nå, denne er ikke gjæret under trykk. Ønsker CC, blir det greit å feks tilsette 1bar, koble fra gass og sette den kaldt?
Brygget vil jo konsumere opp den gassen og spundling vil vise 0bar neste dag, jeg risikerer ikke implodering?
 
Ok, så ingen grunn til å slippe ut CO ved tilsetting av CO2 for gjæring under trykk.

Har en pils på Fermizillan nå, denne er ikke gjæret under trykk. Ønsker CC, blir det greit å feks tilsette 1bar, koble fra gass og sette den kaldt?
Brygget vil jo konsumere opp den gassen og spundling vil vise 0bar neste dag, jeg risikerer ikke implodering?
Ikke hvis du har over 1 vol i ølet ditt. Jeg pleier også å gjære uten trykk, men på slutten av gjæringsprosessen, lar jeg trykket bygge seg litt opp til ca. 0,3 bar slik jeg har beskrevet tidligere i tråden. Dette lille trykket + CO2 som er lagret i ølet er tilstrekkelig til å forhindre implodering og innsug av oksygen.
 
Jeg tenker som fat, ved tilsetting av CO2, så "raper" vi med sikkerhetsventilen for å få ut litt CO. Gjør dere det også på gjæringsfat?

At gjæren produserer CO2 er noe jeg ikke har tenkt på, jeg kjører ofte en slange ut fra ballock og ned i et glass med starsan, for at jeg føler brygget ønsker å slippe ut litt trykk i starten, jeg kan likegodt bruke spundling med en gang istedenfor blow-off slange da?
Du tenker vel på flushing for å fjerne oksygen? Det er viktig når gjæringen er mer eller mindre ferdig, men i starten av gjæringen ønsker man jo vanligvis litt oksygen som gjæren "spiser". Ville kun flushet etter ev. tørrhumling sent i gjæringsforløp eller dersom det har sluppet inn luft ved CC.
 
Har vannkjølt dette tappetårnet (cobra super 2) med vann ifra springen siden sommeren. Fikk vite av en kompis istad at det ikke er lurt og bruke springvann til kjøling da dette kan medføre korrosjon og vekst av alger. Stemmer dette og burde jeg da eventuelt benytte meg av glykol?
IMG_20200928_031830~2.jpg
 
Av ulike årsakar så måtte eg no utsette helgas brygg til neste helg – og satte ein gjærstartar i forigårs. Kan den berre stå og surre på magnetrøraren i ei veke til (totalt 9 dagar), eller bør eg overføre den til ein beholder og oppbevare den i kjøleskapet?

Freistar naturlegvis mest å la den stå for enkelhetens skuld. :)
 
Av ulike årsakar så måtte eg no utsette helgas brygg til neste helg – og satte ein gjærstartar i forigårs. Kan den berre stå og surre på magnetrøraren i ei veke til (totalt 9 dagar), eller bør eg overføre den til ein beholder og oppbevare den i kjøleskapet?

Freistar naturlegvis mest å la den stå for enkelhetens skuld. :)
Gjør som du pleier med starteren og sett den i kjøleskapet. Når du skal bruke den tar du den ut dekanterer og pitchet. De lærde sier 1 uke går helt fint, 2 uker går antagelig også bra, men utover dette er det Lotto.
 
Av ulike årsakar så måtte eg no utsette helgas brygg til neste helg – og satte ein gjærstartar i forigårs. Kan den berre stå og surre på magnetrøraren i ei veke til (totalt 9 dagar), eller bør eg overføre den til ein beholder og oppbevare den i kjøleskapet?

Freistar naturlegvis mest å la den stå for enkelhetens skuld. :)
Da ville jeg heller satt den kjølig når den er ferdig, hvis du kan. Står seg fint til neste helg i kjøla.
 
Hei,
Jeg brygget en pilsner for 2 uker siden. Når jeg i dag skulle sette det over på fat, så jeg når jeg åpnet gjæringskaret at overflaten er full av det som ser ut som gjæransamlinger i flak. Skal det være sånn? Eller hva er galt? Har står til gjæring med noe varierende temperatur mellom 10 og 13 grader.
 
Hei,
Jeg brygget en pilsner for 2 uker siden. Når jeg i dag skulle sette det over på fat, så jeg når jeg åpnet gjæringskaret at overflaten er full av det som ser ut som gjæransamlinger i flak. Skal det være sånn? Eller hva er galt? Har står til gjæring med noe varierende temperatur mellom 10 og 13 grader.
Bilde? Jeg har hatt flere varianter av dette med gjær som flyter etter at gjæringen er over. Har du brukt mye Irish Moss, protafloc, eller lignende?

Har du målt at SG er stabil over 3 dager? Undergjæring kan ta lenger enn 2 uker.
 
Av ulike årsakar så måtte eg no utsette helgas brygg til neste helg – og satte ein gjærstartar i forigårs. Kan den berre stå og surre på magnetrøraren i ei veke til (totalt 9 dagar), eller bør eg overføre den til ein beholder og oppbevare den i kjøleskapet?

Freistar naturlegvis mest å la den stå for enkelhetens skuld. :)
Du skal aldri la en starter stå og snurre etter at den er ferdig. Da har den ikke noe næring, og må begynne å tære på lagrene sine - som det er et viktig poeng med starteren at den skal legge seg opp. Hadde gjæren blitt stående på starteren ei uke, hadde den vært nokså ubrukelig - om det overhodet hadde vært liv i den.

Når starteren er gått ferdig, skal den i kjøleskapet så snart som mulig. Den går over på sparebluss, men fortsetter også da å tære på energilagrene sine, og til slutt dør den. Men det tar veldig mye lengre tid enn om den blir stående varmt.
 
Tilbake
Topp