Tråden for dumme spørsmål.

Hei,
Jeg brygget en pilsner for 2 uker siden. Når jeg i dag skulle sette det over på fat, så jeg når jeg åpnet gjæringskaret at overflaten er full av det som ser ut som gjæransamlinger i flak. Skal det være sånn? Eller hva er galt? Har står til gjæring med noe varierende temperatur mellom 10 og 13 grader.
Bilde? Jeg har hatt flere varianter av dette med gjær som flyter etter at gjæringen er over. Har du brukt mye Irish Moss, protafloc, eller lignende?

Har du målt at SG er stabil over 3 dager? Undergjæring kan ta lenger enn 2 uker.

Av ulike årsakar så måtte eg no utsette helgas brygg til neste helg – og satte ein gjærstartar i forigårs. Kan den berre stå og surre på magnetrøraren i ei veke til (totalt 9 dagar), eller bør eg overføre den til ein beholder og oppbevare den i kjøleskapet?

Freistar naturlegvis mest å la den stå for enkelhetens skuld. :)
Du skal aldri la en starter stå og snurre etter at den er ferdig. Da har den ikke noe næring, og må begynne å tære på lagrene sine - som det er et viktig poeng med starteren at den skal legge seg opp. Hadde gjæren blitt stående på starteren ei uke, hadde den vært nokså ubrukelig - om det overhodet hadde vært liv i den.

Når starteren er gått ferdig, skal den i kjøleskapet så snart som mulig. Den går over på sparebluss, men fortsetter også da å tære på energilagrene sine, og til slutt dør den. Men det tar veldig mye lengre tid enn om den blir stående varmt.

Noen som har handlet i nettbutikken til Strømmen Hjemmebrygg i det siste?
-Får ikke handlet der, men ser ikke bort fra at jeg gjør noe feil :)

Har 20 liter med øl på flaske til karbonering som står i romtemp (10-21grader)

leste et sted som anbefalte på bad istedet, har et lite og ganske varmt bad i kjeller grunnet varmekabler, men merker jeg ble litt skeptisk siden det er en god del varmere.

tanker?

Har 20 liter med øl på flaske til karbonering som står i romtemp (10-21grader)

leste et sted som anbefalte på bad istedet, har et lite og ganske varmt bad i kjeller grunnet varmekabler, men merker jeg ble litt skeptisk siden det er en god del varmere.

tanker?
Ville ikke satt flaskene direkte på gulvet, men så lenge det ikke er over 28 grader ville jeg ikke vært redd får å sette de der :)

Ville ikke satt flaskene direkte på gulvet, men så lenge det ikke er over 28 grader ville jeg ikke vært redd får å sette de der :)
Spørsmålet er vel egentlig mer om det har noe for deg, tipper det er mellom 20-24 grader i det rommet, avhengig av om folk klarer å lukke døren etter seg. Er eldre varmekabler som gir greit guff.

flaskene står nå i rom som holder rundt 20-21 grader så det holder vel egentlig?

Spørsmålet er vel egentlig mer om det har noe for deg, tipper det er mellom 20-24 grader i det rommet, avhengig av om folk klarer å lukke døren etter seg. Er eldre varmekabler som gir greit guff.

flaskene står nå i rom som holder rundt 20-21 grader så det holder vel egentlig?
Ja det holder absolutt, og med så liten forskjell, er det kanskje ikke verdt det.

Sist redigert:
Jeg har siden jeg begynte å brygge alltid hatt et "mashout"-steg på 10 minutter ved 77 grader. Det skjer jo stadig forskning som gir forenklinger og optimalisering av prosessen. Er dette steget fortsatt ansett som nødvendig, og trenger det vare i 10min?

Jeg skal ha bringebær og lakris i en stout som jeg regner med kommer opp i 8-9%. Selv om folk sier det er crazy slenger jeg i 100 gram lakrisrot på 5 min. Hvor mye bringebær bør jeg ha i primærgjæring? Jeg har 1 kg bringebær puré, vil dette holde eller bør jeg tilsette mer? Vil at man skal smake både bringebær og lakris i ølet.

Jeg skal ha bringebær og lakris i en stout som jeg regner med kommer opp i 8-9%. Selv om folk sier det er crazy slenger jeg i 100 gram lakrisrot på 5 min. Hvor mye bringebær bør jeg ha i primærgjæring? Jeg har 1 kg bringebær puré, vil dette holde eller bør jeg tilsette mer? Vil at man skal smake både bringebær og lakris i ølet.
Fordelen med bringebær er at den taper smak over tid og du lager en stout som tåler lagring. Jo mere bringebær du tilsetter jo mere vil det smake som fersk øl, men om to måneder er den nok ikke veldig fremtredende.

Tilbake
Topp