Tråden for dumme spørsmål.

Tror du med fordel kan gi de lengre tid.
Har er par kolber med rester etter gjær stående med zalovann nå.
La merke til at over natta så var det lite som skjedde.
Nå etter seks dager er en av de tilsynelatende ren.
Minst ei uke ville jeg gitt de. Her får slike gjerne en måned eller tre.
Husk bare på å ha de i hus nå når det kan bli frost.
Kjenner en som glemte dette :cool:
 
Fikk igjen en bærepose med flasker fra en anonym slektning i går, og hen har tydeligvis glemt å skylle flasker. Resultatet er at jeg nå har en del flasker med "limt" grums og bunnfall. Normalt holder det med flaskebørste og zalovann med etterfølgende varme og star san, men her må det sterkere saker til, ser jeg, etter at det ikke virker som bløtlegging med zalovann i flaskene over natta ikke har løsnet særlig mye.

Hva bruker dere for å løsne tørket bunnfall i flaskene?

Jeg kommer ikke til å gå for kaustisk soda, bare så det er sagt. Foretrekker ting som ikke har for heftige HMS-datablader.
PBW og halvfull flaske med kokende vann pleier å gjøre susen her :) lar det ofte stå en time eller to.
 
Hvilken vei må en magnetpumpe stå for å kunne skyve mesken? Må den stå slik at røret der mesken går ut peker oppover? Eller har det ikke noe å si så lenge mesken treffer og renner inn i røret som tar i mot før det skyves videre?
 
Fikk igjen en bærepose med flasker fra en anonym slektning i går, og hen har tydeligvis glemt å skylle flasker. Resultatet er at jeg nå har en del flasker med "limt" grums og bunnfall. Normalt holder det med flaskebørste og zalovann med etterfølgende varme og star san, men her må det sterkere saker til, ser jeg, etter at det ikke virker som bløtlegging med zalovann i flaskene over natta ikke har løsnet særlig mye.

Hva bruker dere for å løsne tørket bunnfall i flaskene?

Jeg kommer ikke til å gå for kaustisk soda, bare så det er sagt. Foretrekker ting som ikke har for heftige HMS-datablader.
Krystal Soda. Enten litt (kvart tskje?) i flaskene med varmt vann. Eller alt i et store gjæringskar eller lignende. Varmet vann og Krystal Soda. La det ligge noen timer.
 
Hvilken vei må en magnetpumpe stå for å kunne skyve mesken? Må den stå slik at røret der mesken går ut peker oppover? Eller har det ikke noe å si så lenge mesken treffer og renner inn i røret som tar i mot før det skyves videre?
Hvis en pumpe må stå i en bestemt retning vil den være merket med det.
 
@RealGone @YngveKL og @Forvirret : Takk for hjelp og tips. Jeg lar flaskene stå litt lenger med Zalovannet, og kjører en runde med flaskevask for å fjerne etiketter og se om det holder. Ellers blir det nok å forsøke krystallsoda.
Krystallsoda er helt supert på glass. Mest kjent for å fjerne sløret på som kommer etter hvert på krystallglass. Ganske ofte vasker jeg de ølglassa jeg bruker mest med krystallsoda. Da får man så fine gardiner i glassa igjen en stund. :) :beercheers:
 
Krystallsoda er helt supert på glass. Mest kjent for å fjerne sløret på som kommer etter hvert på krystallglass. Ganske ofte vasker jeg de ølglassa jeg bruker mest med krystallsoda. Da får man så fine gardiner i glassa igjen en stund. :) :beercheers:
Ja, jeg kjøpte det inn for glassvask, men har ikke hatt behov for det, virker det som. Har bra med skumgardiner i glassene mine.
 
Dumt spørsmål fra gjerrigknark med helt ny magnetrører: Jeg har et par pakker us-05 som har gått ut på dato for et år siden. Hvis jeg setter en starter med en av dem på røreren, og det ser ut til å bli liv, er da alt ok? Kan jeg regne med at det er bra saker som har formert seg i starteren? Eller kan jeg ha fått dårlig gjær? Det er "drikkeøl" som lages, så fallhøyden er ikke så stor.

Jeg har stående en starter nå med slurry av høstet gjær som har stått i kjøleskapet et par måneder. Satte i gang det nye leketøyet mest som eksperiment. Ikke noe liv etter 20 timer, såvidt jeg kan se. Men samme spørsmål, hvis den våkner til live, kan jeg tro at jeg har fått en koloni friske celler?
 
Dumt spørsmål fra gjerrigknark med helt ny magnetrører: Jeg har et par pakker us-05 som har gått ut på dato for et år siden. Hvis jeg setter en starter med en av dem på røreren, og det ser ut til å bli liv, er da alt ok? Kan jeg regne med at det er bra saker som har formert seg i starteren? Eller kan jeg ha fått dårlig gjær? Det er "drikkeøl" som lages, så fallhøyden er ikke så stor.

Jeg har stående en starter nå med slurry av høstet gjær som har stått i kjøleskapet et par måneder. Satte i gang det nye leketøyet mest som eksperiment. Ikke noe liv etter 20 timer, såvidt jeg kan se. Men samme spørsmål, hvis den våkner til live, kan jeg tro at jeg har fått en koloni friske celler?
Jeg har ikke rører, og jeg lurer på hvordan du ser at det er aktivitet når det røres hele tiden. Når det er sagt, så vil jeg si at eneste måte å være sikker på er å måle OG og FG. En starter er jo på en måte en liten batch øl til fermentering. Ofte starter man med OG rundt 1.038, så om selv om det kanskje ikke ser ut til å skje så mye, så kan du vel sjekke SG (her er refraktometer fint, siden man kun trenger noen dråper), og har den gjæret ned, så har jo gjæren jobbet og laget nye gjærceller. Om pakken med tørrgjær har vært lagret tørt og kaldt og pakningen er ubrutt, og den gjærer ut starteren din, så ville jeg regnet alt som OK.
 
Jeg har ikke rører, og jeg lurer på hvordan du ser at det er aktivitet når det røres hele tiden.
Det lurer jeg også på. :)
Jeg har prøvd å stoppe røreren og se etter noe som ligner mer krausen enn skummet som kommer nå.

(her er refraktometer fint, siden man kun trenger noen dråper),
Flere leketøy!
Men godt forslag, hvis SG går ned må det jo finnes gjærceller som har kost seg.
 
Du ser det, Sarge. Når den produserer co2 ser du bobbler som stiger opp langs glasset.
Gode briller og godt lys må jeg bruke. Har den gått en stund så er den ofte blitt lysere også.

Rebra, har noen ganger brukt tørrgjær hvor den har gått ett år over datering.
Har gått greit det. Men bruker alltid nok da.
Friske seller får du når du setter starter.
 
@RealGone @YngveKL og @Forvirret : Takk for hjelp og tips. Jeg lar flaskene stå litt lenger med Zalovannet, og kjører en runde med flaskevask for å fjerne etiketter og se om det holder. Ellers blir det nok å forsøke krystallsoda.
... og etter et døgn med Zalovann gjennomførte jeg vanlig vask og etikettfjerning på 13 flasker. Av disse var det 3 som fortsatt hadde gjenstridig bunnfall i bunnen. Disse fikk 1/2 teskje krystallsoda hver og ble så fyllt nesten fulle med varmtvann fra krana.
Det viste seg å fungere fint. Etter en halvtime var det bare å riste litt på flaskene og se at grumset løste seg opp i krystallsodavannet.

Suksess, altså. Takk, folkens.
 
Ok, her kommer et virkelig dumt spørsmål, men jeg er litt nysgjerrig om jeg er alene: Jeg har siste året brygget en del ulike øl med Maris Otter istedenfor "vanlig" Pale Malt (det skal sies at jeg har brygget mye med Pale Malt fra Norsk Malt de senere årene), og har kommet til at jeg egentlig ikke synes Maris Otter smaker særlig godt som generelt Pale Malt. Jeg synes det er litt rart, siden mange virker som de bruker Maris Otter som basemalt til det meste av ales. Så:

Er det flere enn meg som synes Maris Otter er et litt sært malt, sånn smaksmessig?
 
Ok, her kommer et virkelig dumt spørsmål, men jeg er litt nysgjerrig om jeg er alene: Jeg har siste året brygget en del ulike øl med Maris Otter istedenfor "vanlig" Pale Malt (det skal sies at jeg har brygget mye med Pale Malt fra Norsk Malt de senere årene), og har kommet til at jeg egentlig ikke synes Maris Otter smaker særlig godt som generelt Pale Malt. Jeg synes det er litt rart, siden mange virker som de bruker Maris Otter som basemalt til det meste av ales. Så:

Er det flere enn meg som synes Maris Otter er et litt sært malt, sånn smaksmessig?
Nei, jeg har også brygger litt med MO, og på flere så har jeg fått en "for fyldig" smak (om det gir mening). Det har vært test-batcher, og ikke så store, så draugen har fått rikelig med påfyll :)
 
Tilbake
Topp