Takk. Forsøker jo å reflektere litt, og ikke minst lese seg opp på det man ikke kan. Jeg framstår kanskje som mer erfaren enn jeg er. Erfaring kommer jo med det en har brukt/gjort, og jeg må innrømme at Maris Otter IKKE er noe jeg brukte noe særlig av de første årene av bryggingen min, så akkurat der har jeg kun fått denne "nybegynnererfaringen" det siste året, og er sånn sett ikke spesielt erfaren ang. dette. Takk for råd og tilbakemelding.Jeg har inntrykk av at du er en erfaren og reflektert brygger, så du har helt sikkert tenkt på dette, men jeg tenker at om man bruker Marris Otter, så må man ta hensyn til det i den andre malt-tilsetninga. Til "husets pale ale" bruker jeg ca. 70-80% "kjedelig" pale, og så bruker jeg andre tilsetninger for fylde og kompleksitet (eks. caramalt, hvete). Om jeg skulle replisert denne oppskriften med MO, ville jeg nok kutta ned på spesialmalten for at smaken ikke skal tippe for langt i feil retning.
Edit: Jeg fant denne også, nå, og tror egentlig det de sier stemmer godt med min erfaring: https://brulosophy.com/2016/06/06/g...ter-vs-domestic-us-2-row-exbeeriment-results/
Spesielt dette:
De ølene jeg har brygget det siste året med Maris Otter har alle vært ganske kraftige (over 7%). Det er mulig at denne "nøttete, rike, brødaktige" smaken rett og slett blir for mye for meg når den blir konsentrert i kraftigere øl. Jeg kommer nok ikke til å bruke Maris Otter for slike øl igjen, med mindre jeg brygger oppskrifter laget av andre, selvsagt.If I desire a malty essence despite a lower gravity, as with most of my session beers, especially UK inspired styles, I will continue to rely on Maris Otter.
Sist redigert: